• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 3 بهمن 1400
کد مطلب : 151616
+
-

بازشدن گره مشکلات مردان آتش در بهشت

تعدادی از نمایندگان آتش‌نشانان در دیدار با شهردار پایتخت مطالبات نیروهای سازمانی آتش‌نشانی تهران را مطرح کردند

گزارش
بازشدن گره مشکلات مردان آتش در بهشت

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

 شهردار تهران به معاونان توسعه منابع انسانی و خدمات شهری دستور داده تا برنامه‌ای برای حل مهم‌ترین مسائل، مشکلات و مطالبات آتش‌نشانان آماده کنند. این دستور پس از تجمع عده‌ای از   آتش‌نشانان پایتخت در خیابان بهشت، مقابل شورای شهر تهران از سوی علیرضا زاکانی صادر شد.
آتش‌نشانان در این تجمع خواستار توجه به مطالباتشان شده بودند. اگرچه اینطور که از شواهد و ابلاغیه‌های شهرداری پیداست، برنامه‌ریزی برای حل مشکلات معیشتی مردان آتش از 2ماه پیش شروع شده و اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؛ روز تجمع آتش‌نشانان، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران با حضور در جمع معترضان هم چنین رویکردی را مورد تأیید قرار داد. او حتی برای پیگیری موضوع با شهردار تهران تماس گرفت و صدای زاکانی روی بلندگو پخش شد و شهردار قول داد روز جمعه با نمایندگان آتش‌نشانان در دفتر کارش دیدار کند. براین‌اساس، اول بهمن نمایندگان در طبقه هشتم ساختمان شهرداری حاضر شدند و مشکلاتی چون مسکن، سختی کار و وضعیت معیشتی را مطرح کردند.
البته پیش‌ازاین علیرضا زاکانی روزی که برای دفاع از لایحه بودجه1401 شهرداری تهران به صحن پارلمان شهری آمده بود از تعهد به بدنه شهرداری تهران سخن گفته و تأکید کرده بود: «متعهد به انجام خواسته‌های بحق آتش‌نشانان هستم و از معاونان خدمات شهری و توسعه منابع انسانی خواسته‌ام که در اسرع‌وقت پیگیر مطالبات آنها باشند و امیدوارم به‌زودی خبرهای خوشی در این‌ خصوص منعکس شود.» پیش‌ازاین، اعضای پارلمان شهری به مشکلات آتش‌نشانان اشاره کرده و تذکراتی داده بودند و شهرداری هم در راستای پیگیری تذکرات، از 2ماه پیش رفع مشکلات آتش‌نشانان را در اولویت اقدامات قرار داده است. تلاش‌ها حاکی از آن است که مدیریت شهری عزم خود را برای بازکردن گره مشکلات آتش‌نشانان جزم کرده است.

اهم مشکلات آتش‌نشانان
 پیگیری مشاغل سخت و زیان‌آور آتش‌نشانان از مجلس
 تأمین مسکن مناسب برای آتش‌نشانان
 افزایش و ترمیم حقوق پرسنل آتش‌نشانی باتوجه ‌به تورم
 بررسی ارتقای پست پرسنل عملیاتی
 بازنگری در مرتبه و گروه بدو خدمت آتش‌نشانان، مانند پرسنل شهرداری
 پرداخت تعطیل کاری و اضافه‌کاری مناسب پرسنل عملیاتی
 حفظ شأن و مقام همه شهدای آتش‌نشانی و قرارگیری آنها در لیست بنیاد شهید و جانبازان و ارائه خدمات یکسان با شهدای جنگ تحمیلی
 فراهم‌ آوردن امکانات رفاهی مانند سایر ارگان‌ها

 رفاه و معیشت آتش‌نشانان
مهدی بابایی|رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران

بزرگ‌ترین سرمایه یک سازمان، نیروی انسانی آن است و اگر این سرمایه مغفول واقع شود، سازمان‌ها ازجمله آتش‌نشانی به نقطه مطلوب نمی‌رسند.
 امروز آتش‌نشانان دغدغه معیشتی، حقوق و مزایا دارند که باید موردتوجه قرار گیرد.

 کمبود نیرو در 133ایستگاه
 علیرضا نادعلی| سخنگوی شورای شهر تهران

در تهران حدود ۱۳۳ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد و به‌طور متوسط هر ایستگاه باید ۴۵نیروی عملیاتی داشته باشد، اما اکنون در ایستگاه‌ها 31نفر حضور دارند. درواقع امروز 5هزارو253نیروی عملیاتی در سازمان آتش‌نشانی تهران حضور دارند که امسال باید به 6هزار نفر می‌رسید، اما این مهم محقق نشده است.

سکونت در شهرهای اقماری
ناصر امانی| رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران

 سازمان آتش‌نشانی یک سازمان شبه‌نظامی است و نیروهای آن هر لحظه از روز آماده‌باش هستند و ازاین‌رو نباید دغدغه‌ای داشته باشند. متأسفانه امروز آتش‌نشانان پایتخت با مشکلات مسکن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به‌دلیل تورم و گرانی در شهرهای اقماری ساکن شده‌اند .

نتایج پیگیری‌های مدیریت شهری
 جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، نتایج پیگیری برخی از مطالبات آتش‌نشانان را اینگونه برشمرد:
  تهیه و ارائه طرح راه‌اندازی صندوق تأمین معیشت نیروهای آتش‌نشان تا پایان بهمن امسال
  بازبینی و بازنگری ساختار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با رویکرد کیفی‌سازی‌ سطوح و پست‌های ثابت سازمانی و رفع خلأهای ساختاری در بخش‌هایی از مأموریت‌ها و فعالیت‌های مرتبط، کمک به بهره‌مندی کارکنان به‌ویژه در حوزه عملیات با هدف امکان ارتقای آنها و استفاده از مزایا، در دستور کار هیأت‌مدیره سازمان آتش‌نشانی قرار گرفته است.
  پیش‌بینی ردیف‌های ویژه‌ای برای ارتقای سطح معیشتی و رفاهی کارکنان آتش‌نشانی در بودجه1401 شهرداری تهران
  تأمین اعتبار برای افزایش مزایای غیرمستمر (اضافه‌کاری، تعطیل‌کاری، هزینه غذا و ایاب‌وذهاب)آتش‌نشانان و اجرایی‌شدن پرداخت این مبلغ از دی‌ماه امسال
  برای تأمین مسکن آتش‌نشانان مقرر شد سازمان املاک و شهرداری مناطق 18، 19، 21 و 22 زمین‌های قابل بارگذاری با قید شرط مالکیت شهرداری تهران را شناسایی و معرفی کنند تا کارها عملیاتی شود.
  لباس نیروهای آتش‌نشانی تا پایان بهمن سال آینده تأمین و در ایستگاه‌ها توزیع خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید