• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151387
+
-

توقف تولید در صنعت کنسرو به‌دلیل کمبود روغن

احتمال حذف ارز ترجیحی از سال آینده و ابهامات موجود درباره تصمیم نهایی دولت و مجلس، برخی از صنایع را تحت‌تأثیر قرار داده است. نخستین کالایی که تامین آن از نخستین روزهای طرح این موضوع محل تردید قرار گرفت، روغن بود. چالش‌های کمبود منابع ارزی طی 2 سال گذشته، بیشتر اقلام دریافت‌کننده ارز دولتی را از فهرست گروه اول کالایی خارج کرد و نهاده‌های دامی و روغن خام، به‌عنوان نخستین حلقه زنجیره تامین کالاهای اساسی در کنار دارو، تنها اقلامی بودند که تا امروز واردات آنها با تخصیص ارز دولتی صورت گرفته است، اما در یک ‌ماه اخیر که بحث تامین نیاز بازار روغن، چه در زمینه مصرف‌ خانگی و چه روغن صنایع، داغ بوده و با اینکه دولت بر تامین روغن مورد نیاز کشور دست‌کم تا پایان سال بدون افزایش قیمت تأکید بسیار کرده، باز شاهد تأثیر این مباحث بر فعالیت صنایع مرتبط هستیم.
 به گزارش همشهری، پس از اعتراض انجمن‌های شیرینی،  شکلات و کنسرو به تامین نشدن روغن مورد نیاز، انجمن صنایع روغن نباتی نیز در این زمینه واکنش نشان داد. دبیر این انجمن، اوایل هفته در نامه‌‌ای به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد با اشاره به اینکه صنعت روغن نباتی در زمینه تامین روغن خام با بحران جدی مواجه است، درباره تبعات تامین نشدن روغن خام هشدار داد. صنعت تولید کنسرو، ازجمله صنایعی است که دست‌کم نیمی ‌از 150قلم محصول آن به روغن وابسته است؛ زیرا درصورت تامین نشدن روغن مورد نیاز، تولید کنسروهای گوشتی مانند ماهی تن، انواع خورشت‌ها و کنسروهای غیرگوشتی مانند کنسرو لوبیا، بدون تامین روغن با مشکلات جدی مواجه می‌شود. دبیر سندیکای صنایع کنسرو در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: سهمیه روغن دریافتی صنایع کنسرو به‌شدت کاهش یافته و به نصف رسیده است. به‌گفته محمد میررضوی، صنایع کنسرو تا عید امسال دست‌کم به 30هزار تن روغن نیاز دارند که اگر این میزان در اختیار واحدهای تولیدی قرار نگیرد، نیمی از خطوط تولید تعطیل خواهد شد.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو با اشاره به قانون درج قیمت تولید روی محصولات افزود: برخی از واحدهای تولیدی در اجرای این طرح با مشکل مواجه شده‌اند که شرکت‌های پخش و مغازه‌ها حاضر نیستند کالای سنگینی مثل کنسرو و رب گوجه فرنگی را با 10درصد سود بپذیرند. او با اشاره به نامه‌نگاری و درخواست سندیکای صنایع کنسرو از دولت برای به تأخیر انداختن زمان اجرای این طرح افزود: برخی از واحدهای تولیدی همین امروز هم به ناچار تولید خود را تا تعیین وضعیت طرح، متوقف کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید