• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151386
+
-

بورس پنجم ایران در مرحله تعیین سهامدار خارجی

تعیین سرمایه‌گذاران خارجی بورس بین‌المللی کیش از هفته آینده آغاز می‌شود

برنامه تأسیس بورس بین‌المللی کیش به مرحله تعیین سرمایه‌گذاران خارجی رسید، قرار است شورای‌عالی مناطق آزاد از هفته آینده نشست‌های هماهنگی را به همین منظور برگزار کند. خبرهای دریافتی همشهری نشان می‌دهد تاکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، ترکیه، عمان، کویت، ژاپن و آلمان برای حضور در ترکیب سهامداری بورس پنجم ایران پیشنهاد شده‌اند.
اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد شورای‌عالی مناطق آزاد پیشنهاد کرده مالکان اصلی این بورس به غیر از بانک‌ها و بورس‌های چهارگانه و نهادهای مالی ایران، برخی بورس‌ها و شرکت‌های خارجی باشند. پیشنهاد شده بورس‌های استانبول و مسقط در کنار 2نهاد مالی آلمانی و ژاپنی، بانک کنلون چین، اوبر بانک اتریش، تاکاس بانک ترکیه و یک نهاد مالی در کویت در ترکیب سهامداری این بورس حضور داشته باشند. خبرهای تکمیلی نشان می‌دهد دولت با تاسیس این بورس در گام نخست می‌خواهد به انتشار اوراق بدهی ارزی اقدام کند. در فازهای بعدی مبادلات سایر اوراق بهادار ازجمله سهام شرکت‌های داخلی و خارجی آغاز می‌شود. مبادلات کالا و فرآورده‌های نفتی در ابعاد بین‌المللی از دیگر برنامه‌های توسعه این بورس است. تابلوی معاملات این بورس صرفا ارزی خواهد بود.

شروع جلسات از هفته آینده
بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به همشهری گفت: رئیس سازمان بورس دستور ویژه‌ای برای تأسیس بورس بین‌المللی کیش صادر کرده و قرار است در این زمینه همکاری با مناطق آزاد گسترش یابد.
بیژنی با بیان اینکه متولی اصلی تاسیس بورس پنجم، سازمان مناطق آزاد است، گفت: یکی از موانع تأسیس بورس بین‌المللی کیش نامشخص بودن ترکیب سهامداری آن بوده اما با رویکرد تازه سازمان بورس قرار است از هفته آینده جلسات مشترکی با شورای‌عالی مناطق آزاد و ارکان بازار سرمایه برای تعیین تکلیف ترکیب سهامداران این بورس آغاز شود. او گفت: نام‌های مطرح برای حضور در ترکیب سهامداری فعلا در حد پیشنهاد است. هنوز هیچ ترکیبی برای سهامداری قطعی نشده، بلکه قرار است در نشست‌های مشترکی که از هفته آینده آغاز می‌شود ترکیب سهامداران خارجی مشخص شود. او تأکید کرد: اگر سهامداران این بورس فقط داخلی باشند ماهیت بین‌المللی آن زیر سؤال می‌رود بنابراین تلاش می‌کنیم، ترکیب سهامداران اهداف اصلی بورس بین‌المللی را تأمین کند. او با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح ایجاد رقابت بین بورس‌های داخلی است، اضافه کرد: بحث‌هایی ازجمله انتشار اوراق بدهی ارزی و عرضه همزمان سهام شرکت‌های ایرانی در سایر بورس‌ها مطرح است که بورس بین‌المللی ایران می‌تواند همه این اهداف را محقق کند. او با اشاره به نقش سازمان بورس در تأسیس بورس بین‌المللی کیش افزود: سازمان بورس تلاش خواهد کرد از طریق همکاری با مناطق آزاد به تکمیل مسائل فنی این طرح کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید