• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15138
+
-

محمد صلاح ما تویی!

تیتر یک
محمد صلاح ما تویی!

فصل رویایی علیرضا جهانبخش در فوتبال هلند به بهترین شکل ممکن برای این بازیکن به‌پایان رسید. ستاره ایرانی آلکمار که تا پیش از هفته پایانی با 18‌گل زده، صدرنشین جدول گلزنان لیگ هلند بود، در بازی پایانی هت‌تریک کرد و با 21‌گل زده، کفش طلای اردویژه را به خانه برد. آلکمار عصر دیروز در چارچوب هفته سی‌وچهارم لیگ هلند به‌مصاف زوله رده نهمی رفت و موفق شد این تیم را با نتیجه 6برصفر شکست دهد. جهانبخش در این بازی 3‌گل از 6‌گل تیمش را در دقایق 13، 52 و 88 به‌ثمر رساند تا پایانی خوش در لیگ هلند داشته باشد. 
برای فوتبال ایران در آستانه جام جهانی حالا جهانبخش یک فوق ستاره است شاید مثل  محمد صلاح برای مصر. گفته می‌شود او فصل آینده در یک تیم بزرگ از یکی از لیگ‌های معتبر اروپا توپ خواهد زد.
    عبور از گوچی
رضا قوچان‌نژاد فصل گذشته تا آستانه کسب آقای‌گلی لیگ هلند پیش رفت و درنهایت به‌خاطر یک‌گل، کفش طلا را از دست داد. گوچی فصل پیش با پیراهن هیرنفین، 20‌گل زد و پشت سر نیکولیا یورگنسن دانمارکی قرار گرفت. این اتفاق باعث شد تا قوچان‌نژاد پس از سال‌ها رکورد وحید هاشمیان را بشکند و بهترین گلزن ایرانی در لیگ‌های اروپایی لقب بگیرد. جالب اینکه پس از یک‌سال، جهانبخش نه‌تنها با 21‌گل زده از رکورد گوچی عبور کرد بلکه تبدیل به اولین بازیکن ایرانی و آسیایی شد که در لیگ‌های معتبر عنوان آقای‌گلی را کسب می‌کند. جهانبخش امسال با اختلاف 3‌گل نسبت به مارس یانسن نروژی به‌عنوان آقای‌گلی دست پیدا کرد و تاریخ‌ساز شد. به این نکته هم باید اشاره داشت که پیش از گوچی و جهانبخش، وحید هاشمیان با 16‌گل زده در فصل 2004-2003 بوندس‌لیگا، بهترین گلزن ایرانی لیگ‌های اروپایی بود. هاشمیان با پیراهن بوخوم 16‌گل در یک‌فصل زد و پس از آن سر از بایرن‌مونیخ درآورد.
    نرسیدن به موشک
جهانبخش در هفته پایانی لیگ هلند فرصت داشت عنوان آقای‌پاس‌گل را در اختیار بگیرد اما درنهایت موفق به این امر نشد. علیرضا در بازی دیروز هیچ پاس‌گلی نداد تا روی پله سوم جدول بهترین پاسور‌های لیگ هلند قرار بگیرد. جالب اینکه حکیم زیاش مراکشی با 15‌پاس‌گل، صدرنشین این جدول شد و بالای سر جهانبخش با 12‌پاس‌گل ایستاد. با این وجود جهانبخش که به تازگی عنوان بهترین بازیکن آلکمار را به خود اختصاص داده، شانس زیادی برای کسب عنوان بهترین بازیکن لیگ هلند دارد. به این ترتیب مهدوی‌کیا کماکان در بین ایرانی‌ها بهترین آمار را در این زمینه دارد. موشک فوتبال ایران در فصل 2003-2002 با پیراهن هامبورگ، 14‌پاس‌گل در بوندس‌لیگا داد و رکوردار شد.
    اولین آقای‌گل؟
برخی منابع می‌گویند حسین صدقیانی اولین آقای گل ایرانی در لیگ‌های اروپایی بوده که حدود یک قرن پیش در لیگ بلژیک درخشید و حتی در آقای گل شدن هم هت‌تریک کرد. صدقیانی، ملقب به پدر فوتبال ایران سال‌ها در تیم‌های فنرباغچه ترکیه، شارلروای بلژیک و راپیدوین اتریش بازی کرد در برخی آمده که او طی سال‌های 1922، 1923 و 1924 3بار متوالی آقای گل لیگ بلژیک شد.
    تبریک وزیر
آقای‌گلی جهابنخش در لیگ هلند به حدی اتفاق مهمی است که حتی وزیر ورزش هم در پستی اینستاگرامی کسب این عنوان را به ستاره آلکمار تبریک گفته است. در این پست آمده است: «آقای علیرضا جهانبخش... حضور حرفه‌ای و فرهنگی شما در بهترین سطح فوتبال اروپا و جهان، نمایشی دلپذیر از استعدادهای ارزشمند و ناب جوانان ایران عزیز است. نگاه ورزش کشور به شما به مثابه سفیر جوانان سربلند و ورزشکار در عرصه بین‌المللی است. با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما»
    هیرنفین به پلی‌آف رسید
آقای‌گلی جهانبخش تنها اتفاق خوب دیروز فوتبال هلند برای ایرانی‌ها نبود. هیرنفین در حضور گوچی با نتیجه 3بردو مغلوب فاینورد شد اما با این وجود با ایستادن روی پله هشتم جدول، جواز حضور در پلی‌آف لیگ اروپا را کسب کرد. به این نکته هم باید اشاره داشت که آلکمار با جهانبخش، راهی مرحله گروهی لیگ اروپا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید