• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151363
+
-

رئیسی در دیدار با پوتین در کرملین :

محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم

گزارش
محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم

هواپیمای رئیس‌جمهور ایران ظهر چهارشنبه‌در پروازی مستقیم در فرودگاه مسکو فرود آمد تا مذاکرات رئیس‌جمهور و دستورکارهای مهم این سفر بدون فوت وقت در ‌کاخ کرملین دنبال شود. تیم همراه سیدابراهیم رئیسی به‌وضوح حکایت از برنامه جدی دولت برای ارتقای مناسبات اقتصادی در صدر همکاری‌های دیگر در این سفر دارد؛ وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.
تأکید بر عدم‌محدودیت در گسترش روابط ایران و روسیه و دستور کار گسترده پیش‌روی تهران و مسکو ازجمله محورهای مطرح‌شده در دیدار سید‌ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین بود. به‌گزارش فارس، رئیسی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم. او ادامه داد: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰سال مشخص کند. به‌دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد. رئیس‌جمهور گفت: در حال تلاش برای رفع تحریم‌های کشورمان هستیم و امیدواریم که منجر به لغو تحریم‌ها شود. تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود.
رئیسی تصریح کرد: تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه، در مبارزه با تروریسم داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد.
همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار گفت: از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را به ایشان منتقل کنید. وی ادامه داد: از زمان تحلیف جنابعالی، ما در تماس دائم هستیم اما در هر صورت ویدئوکنفرانس یا تماس تلفنی نمی‌تواند جای دیدار حضوری را بگیرد. از دیدار شما بسیار خرسندم. می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش‌رو داریم. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: حمایت‌های ایران و روسیه به عبور از تهدیدات تروریستی در سوریه کمک کرد. اوضاع در افغانستان مورد توجه ویژه دوطرف بود و من مایلم این موضوعات مهم مورد رایزنی قرار گیرند و نظر جنابعالی را جویا شوم.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور روسیه و در راستای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام می‌شود. او با اشاره به جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران و روسیه در منطقه اظهار داشت: همکاری و گفت‌وگوهای تهران و مسکو در تقویت امنیت منطقه و ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری مؤثر است.
رئیس‌جمهور گفت: به‌دنبال برقراری و تقویت ارتباط با همه همسایگان به‌ویژه کشور روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای ارتقا و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد.
او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است، تأکید کرد: همکاری و گفت‌وگوهای 2کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره کرد و گفت: در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورها به‌ویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مسئله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری 2کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های مؤثری در جهت ارتقای مسائل تجاری و اقتصادی بینجامد.
او با بیان اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یکجانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت. همچنین تعامل و همکاری متقابل 2کشور می‌تواند در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد. 
رئیس‌جمهور با اشاره به‌وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی، خاطرنشان کرد: سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از 2کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقا یافته و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تامین منافع مشترک 2کشور که در عرصه منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است، گام
مؤثری‌باشد.
با دستور کارهای گسترده این سفر شائبه‌های محدودیت‌های زمانی در دیدارها دور از واقعیت بود. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه درباره این سفر به تسنیم گفت: «در این ملاقات و مذاکراتِ بین 2رئیس‌جمهور سقف زمانی وجود ندارد و محدودیتی در زمان نیست؛ اینکه گفته شده «2ساعت برای این دیدار درنظر گرفته شده است» صحیح نیست و می‌تواند بیشتر هم باشد و باهم گفت‌وگو خواهند کرد و بستگی به‌نظر 2رئیس‌جمهور دارد.»
 به گفته وی«درباره کلیات و اینکه موافقتنامه بلندمدت داشته باشیم توافق شده ولی هنوز به مرحله جزئیات نرسیده که این کار در آینده انجام خواهد گرفت» و «اینکه متن مکتوبی بین 2رئیس‌جمهور(درباره خرید تجهیزات نظامی) امضا شود در برنامه‌ها وجود ندارد.» در عین حال ایران میزبان نشست آینده روند آستانه است و از موضوعات مطروح بین 2رئیس‌جمهور در این سفر نیز روند آستانه، مسائل منطقه، سوریه و ضرورت برگزاری این نشست خواهد بود.
کاخ کرملین در اطلاعیه‌ خود یک روز قبل از این سفر اعلام کرده بود روسای‌جمهور روسیه و ایران در مسکو درباره موضوعاتی ازجمله برجام و اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی گفت‌وگو خواهند کرد. 
سیدابراهیم رئیسی و هیأت همراه، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونکووا مسکو از سوی «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و «ایگور مارگولوف» معاون وزیرخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفتند.
در مراسم استقبال، پس از نواخته شدن سرود ملی 2کشور، رئیسی از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید. نخستین برنامه این سفر 2روزه، دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه است و حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به روسیه است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید