• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151294
+
-

در هوای سرد زمستانی سراغ گرم‌ترین چشمه آب معدنی جهان در نزدیکی مشگین‌شهر رفته‌ایم

جوشان از دل کوه‌های سبلان

جوشان از دل کوه‌های سبلان

مجتبی یارزمان

آب به‌عنوان یک عنصر حیاتی همیشه برای انسان مانند کلید اسرار عمل کرده و نبودنش چرخه زندگی هر موجود زنده‌ای را به خطر خواهد انداخت. متأسفانه چند سالی‌ است که هر روز بحران نبود آب در کشور و حتی دنیا شرایط بدی را تجربه می‌کند. با وجود این یکی از کاربردهای اصلی و مهم استفاده از آب، شست‌وشو و پاکیزگی‌ است و هیچ جایگزین منطقی و دائمی برای آن وجود ندارد. البته آب‌ها کاربردهای دیگری هم دارند که یکی از آنها جنبه درمانی است. آب‌هایی که از دل کوه‌ها یا بر بلندای آنها می‌جوشد یا آبی که از برف و سفره‌های زیرزمینی انباشت می‌شود، املاح موجود در آنها بر بسیاری از بیماری‌ها غالب است. سال‌های زیادی‌ است که این چشمه‌های زیرین و بالایی که در طبیعت وجود دارد و به‌دست بشر کشف شده، مورد استقبال قرار گرفته و هر کدام به‌نحوی در زندگی انسان‌ها تأثیرگذارند. برخی از اینها با گرمای زیاد از دل زمین بیرون می‌آید و برخی دیگر سرد و گوارا؛ اما هر دو آنها برای زندگی بشر مفید است. حال به سراغ یکی از این چشمه‌های جوشان به نام «قینرجه» در نزدیکی مشگین‌شهر رفته‌ایم که هم گرم و داغ از دل زمین می‌جوشد و هم با خواص معدنی‌ای که دارد، به یکی از مراکز طبیعی درمانی برای پوست انسان‌ها تبدیل شده است.

قینرجه در دل سبلان
استان اردبیل سرزمین چشمه‌های جوشان است. در هر گوشه و کنار این استان زیبا و سرسبز، چشمه‌ای از دل زمین در حال جوشیدن است. وجه تمایز بیشتر چشمه‌های این منطقه با سایر مناطق، معدنی بودن آنهاست که هر کدام خاصیت به‌خصوصی دارد و از آنها برای درمان بسیاری از امراض استفاده می‌شود. چشمه معدنی و جوشان قینرجه هم یکی از هزاران چشمه معدنی و درمانی در استان اردبیل است که جزو خاص‌ترین‌ها در دنیاست. این چشمه که در نزدیکی مشگین‌شهر و در دل کوه‌های سبلان قرار دارد، داغ‌ترین چشمه معدنی و دومین چشمه آبگرم و خودجوش در جهان است. در سرچشمه این آبگرم و نقطه خروج از زمین دمای آب آن به‌طور ثابت 86درجه سانتی‌گراد است که به‌دلیل وجود کلراید و املاح معدنی در آب همراه با بو و گاز زیادی است. با توجه به شدت گرما و گاز زیادی که از این چشمه در زمان خروج از زمین ایجاد می‌شود، امکان استفاده در سرچشمه وجود ندارد و با انتقال آب آن و طی شدن مسیر کوتاهی از خروجی اصلی، استخری به همین نام در نزدیکی چشمه بنا شده تا علاقه‌مندان به استفاده از آبگرم‌های طبیعی بپردازند و همچنین بیمارانی که استفاده از آب‌های معدنی به آنها توصیه شده به این استخر و مجموعه مراجعه و از ویژگی‌های آن نهایت استفاده را ببرند.

خواص درمانی
در این جهان هستی هیچ خلقتی بی‌حکمت نیست و منطق بر ذره ذره هستی حاکم است. یکی از آفریده‌های خداوند یکتا همین چشمه‌های معدنی و درمانی است که از دل زمین و به‌صورت همیشگی جاری شده و در کنار آب زلال و شفافی که جریان دارد، به‌دلیل وجود املاح معدنی از خاصیت درمانی بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از این دست چشمه‌ها در کشور کم نیستند، اما چشمه معدنی قینرجه به‌دلیل وجود کلراید در آب کمی متفاوت‌تر است و درصورت استفاده مداوم قابلیت درمان بسیاری از بیماری‌ها را دارد. پزشکان زیادی برای درمان بیماری‌هایی مانند لنفاتیسم، راشیتیسم و حتی روماتیسم‌های مزمن توصیه به استفاده موضعی از آب این چشمه کرده‌اند و نکته جالب‌تری که در مورد این چشمه وجود دارد، قابلیت خوراکی آن است که برای درمان بیماری‌هایی مثل صفرا و معده توصیه شده است.

در اطراف چشمه
هر جای استان اردبیل که حضور داشته باشید، پر است از جاذبه طبیعی، تاریخی و تفریحی که می‌توانید از یک روز تا هر چند روز که دوست داشتید به گشت و‌گذار بپردازید. در نزدیکی مشگین‌شهر و منطقه موئیل که سرچشمه قینرجه قرار دارد، هم چندین چشمه و آبشار مختلف وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصر به‌فرد و خاصی دارند و با کمی وقت و حوصله به هرکدام که تمایل داشتید سری بزنید و از وجودشان لذت ببرید. اگر در فصل زمستان و هوای برفی به این منطقه سفر می‌کنید، یکی از زیباترین مناظر بکر و طبیعی را خواهید دید که شاید کمتر کسی آن را تجربه کرده باشد؛ جاده‌هایی با دیواره‌های برفی. این منطقه به‌دلیل کوهستانی بودن زمستان‌های سرد و پربارشی را تجربه می‌کند و گاهی بارش برف به حدی زیاد است که تمام مسیرهای دسترسی محلی مسدود می‌شوند و پس از بازگشایی این مسیرها و تلنبار شدن برف‌های کنار جاده، دیوارهایی با ارتفاع زیاد به‌وجود می‌آید که باید ببینید تا پی به زیبایی آن ببرید. البته این نکته را هم درنظر بگیرید که حتماً قبل از رفتن به این منطقه از مناسب بودن هوا و شرایط جوی مطمئن باشید تا درگیر مشکلات بعدی نشوید.

درباره قینرجه
چشمه معدنی قینرجه در دل کوه‌های سبلان و فاصله 22کیلومتری از مشگین‌شهر قرار دارد. دمای بالای این چشمه باعث شده که بسیاری از مسافران فصل زمستان را برای استفاده از این مکان انتخاب کنند و در گرمای تابستان همان چشمه‌های سرد و خنکی که از دل زمین می‌جوشد را ترجیح می‌دهند. این منطقه به‌دلیل کوهستانی بودن در روزهای سرد سال کاملاً پوشیده از برف است و باید تجهیزات زمستانی کاملی برای رفتن به این مجموعه و حتی مشگین‌شهر به همراه داشته باشید. برای اینکه پی به گرمای زیاد قینرجه ببرید کافی است یک تخم‌مرغ خام را تنها 3دقیقه در سرچشمه این آبگرم قرار دهید تا پخته شود. حجم آبی که از دل زمین در قینرجه خارج می‌شود به میزان 9لیتر بر ثانیه و از 3دهنه مجزاست و به‌دلیل اینکه خلوص و تمیزی آب در سرچشمه حفظ شود، ورودی و اطراف آن کاملاً محصور شده و تا مجتمع قینرجه آب به‌وسیله لوله هدایت می‌شود. البته در این منطقه 2مجتمع مجزا برای استراحت و شنا وجود دارد که آب هر دو از همین سرچشمه تأمین می‌شود. همچنین اگر از سمت مشگین‌شهر به سمت این منطقه در حرکت بودید، از فاصله بسیار دور بوی گوگردی شدیدی را حس خواهید کرد و این نشانه به‌معنای نزدیک شدن به سرچشمه قینرجه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید