• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15129
+
-

سفر به روزگار هخامنشیان

کتاب اول
سفر به روزگار هخامنشیان

محمود آموزگار|مدیر انتشارات کتاب آمه:

شاید بهتر باشد، به جای آنکه به نخستین کتابی که منتشر کردم، اشاره کنم، روایتی از نخستین کتابی که قرار بود نخستین کتاب باشد، اما چندمین کتاب شد را مطرح کنم. «امپراتوری فراموش‌شده» عنوان نمایشگاهی بود که در سال1384 (2005) در موزه بریتانیا و با همکاری موزه لوور و موزه ملی ایران برپا شد.
به انگیزه همین نمایشگاه، جمعی از تاریخ‌نگاران ازجمله بئاتریس آندره سالوینی، باربارا آرمبراستر، آگنس بنوا، پی‌یر بریان، وستا سرخوش کرتیس، ایروینگ فنکل، پیتر هیگز، زهرا جعفرمحمدی، آندرو آر. میدوز، شاهرخ رزمجو، آن سیرایت، جان سیمپسون، نیل اسپنسر، متیو دابلیو استولپر، الکساندر ویلینگ، کتابی با عنوان Forgotten empire: the world of ancient Persia به رشته تحریر درآوردند. اجازه نشر آن از موزه بریتانیا دریافت شد و اصل همه تصاویر آن نمایشگاه که در کتاب درج شده بود نیز اخذ شد.

این کتاب را متخصصان ایران باستان و پژوهشگران عصر هخامنشی نوشته بودند و به همین سبب، با داشتن عناوین زبان‌ها و کتیبه‌های دوره هخامنشی، رمزگشایی خط میخی هخامنشی، باستان‌شناسی دوران هخامنشی، کاخ‌های هخامنشی، سفره شاهانه، جواهرات و زیورآلات، دین و آداب و رسوم و تدفین، دستگاه اداری شاهنشاهی هخامنشی، حمل‌ونقل و جنگ‌افزار، ایران و یونان و میراث باستانی ایران، هر یک به گوشه‌ای از آن دوره پرداخته بودند که البته حاکی از پژوهشی‌بودن آن بود؛ زیرا ترجمه‌اش که برعهده فرخ مستوفی بود، از حیث واژگان و اصطلاحات، تخصصی بود و نیازمند صرف وقت بسیار. از سویی دیگر کتاب‌آرایی و چاپش هم لازم بود تا به سبب حساسیت کار، دقت بالایی را به‌خود مبذول دارد؛ زیرا هم اثری نفیس بود و هم آنکه مملو از تصاویر گوناگون و چشم‌نواز، درنتیجه کوچک‌ترین خطایی، کار را با مشکل مواجه می‌ساخت. این شد که نخستین کتاب و دومین کتاب و سومین کتاب را هم منتشر کردیم و «امپراتوری فراموش شده: جهان پارسیان باستان» شد چندمین کتاب «کتاب آمه» که پس از 6 سال، سرانجام منتشر شد.

مراحل چاپ یک کتاب برای ناشر، مثل زایمان می‌ماند. مدام از چاپخانه می‌پرسد که کتاب چه روزی بیرون می‌آید چون در انتظار تولد است. وقتی هم که آماده می‌شود، کنجکاوانه خود را به چاپخانه می‌رساند تا نتیجه را ببیند. اما اگر اشکالی در کتاب ببیند، گویی فرزندش ناقص‌الخلقه تولد یافته است. با این حال، شوق انتشار هر کتاب، شاید به مرور کمی از آن آب و تاب بیفتد اما همیشه با او همراه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :