• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151276
+
-

این فجر، جهانی می‌شود؟

این فجر، جهانی می‌شود؟

مسعود میر - روزنامه نگار

کرونا جشن بهاری سینمای ایران را پاییزی کرد و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ایستگاه نگرانی متوقف بود. تغییرات دولتی که آغاز شد هنوز پیک‌های سهمگین کرونا در سیاه روزگار بی‌واکسنی بر سرمان هوار می‌شد. جشنواره جهانی فیلم فجر که 4دوره متفاوت را در 2 طبقه یک سینمای نسبتا نوساز در بافت قدیمی‌ساز شهر ثبت کرده اما نه توسط کرونا که با یک تصمیم به کما رفت. واکسن رسید و مرگ‌های چند صد نفری متوقف شد اما جنازه جشنواره جهانی روی دست سینمای ایران ماند.
  
تدارک چهلمین جشن آغاز سال سینمای ایران که با جشنواره زمستانی فجر تحویل می‌شود چند ماهی است که آغاز شده است.حالا در آستانه این اتفاق خبرهای عجیب چونان ویروس واگیردار، ‌اهالی رسانه و دلسوزان سینما در حوزه‌های مختلف اجرایی، هنری، فنی و حتی برخی مدیران را هم مبتلا کرده است. عطسه ویروسی اول با همان خبر ادغام مجدد جشنواره جهانی در جشنواره ملی و خارج شدن نام جشنواره جهانی فیلم فجر از تقویم جشنواره‌های الف جهانی خیلی‌ها را نگران کرد.
خیلی زود خبر تدارک جشنواره‌ای با 22فیلم در بخش مسابقه و حذف اتوماتیک‌وار بخش فیلم اولی‌ها یا همان نگاه نو به‌خاطر حضور چندین آقازاده و چند فیلم اولی در بخش سودای سیمرغ نگرانی تازه‌ای ایجاد کرد. یک نگرانی که خیلی زود با برملا شدن تماشای فیلم‌ها توسط چندین مشاور و مباشر و خبرنگار و انتشار بی‌پروای فحوای آثار در فضای مجازی عمیق‌تر شد.
  
هفته آخر‌ماه منتهی به برگزاری جشنواره هم خبر ویروسی کم نداشته است.حکایت نمایش فیلم‌های جشنواره در 30سینمای استان تهران که همزمان با نمایش فیلم‌ها در تمامی استان‌های کشور عملا موجودیت جشنواره‌ای بودن را برای نمایش اول فیلم‌ها از بین می‌برد، انتخاب پردیس چارسو(همان محل برگزاری جشنواره‌ای که دیگر نیست) برای برپایی خیمه اصلی جشنواره چهلم و برنامه‌های به‌اصطلاح فرهنگی در حاشیه جشنواره که اگر بخش تجلیل‌ها و ترمیم فیلم‌های قدیمی را که سیاق عمومی جشنواره‌های سینمایی است را فاکتور بگیریم چیزی جز ده‌ها نشست بی‌حاصل و البته بی‌مخاطب از آن بر جا نمی‌ماند آخرین شلیک عطسه‌های مدیریتی برگزار‌کنندگان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است.
  
تغییر رنگ فرش قرمز معروف جشنواره‌های سینمایی به رنگی دیگر و حکایت‌های ده‌ها فیلمساز و آثارشان را که با کمی مهربانی و البته اندکی مدیریت هنرمندانه می‌توانستند چل‌چلی جشنواره فجر را به محملی ممتاز برای ظهور و بروز تمامی سلایق سینمایی کشور بدل کنند را بی‌خیال شوید. فقط کاش مدیران سازمان سینمایی 
یادشان نرود که جشنواره امسال، امتحان مقدماتی برای آزمونی است که قرار است سال بعد به‌صورت ادغام شده و به‌نام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار شود...

 

این خبر را به اشتراک بگذارید