• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 28 دی 1400
کد مطلب : 151140
+
-

افزایش آمادگی تهران در برابر زلزله با استفاده از تجربه ژاپنی‌ها

بعد از 4پروژه همکاری موفق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، سند همکاری پروژه پنجم به امضا رسید. پروژه پنجم با عنوان «ارتقای ظرفیت‌ طرح‌های محلی مدیریت و کاهش ریسک مخاطرات در شهر تهران» و البته با هدف افزایش ایمنی و تاب‌آوری فعالیت خود را شروع می‌کند. به گزارش همشهری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این رابطه گفت:‌ «اکنون در آستانه آغاز پروژه پنجم این سازمان و جایکا با هدف کاهش یا به صفر رساندن تلفات و صدمات به جان شهروندان عزیز تهران و نیز کاهش خسارات مالی و تهدیدات دیگر هستیم. وقتی با این هدف جلو برویم، به الگویی مناسب برای دیگر شهرهای کشور و نیز سایر شهرهای مهم منطقه و جهان تبدیل خواهیم شد.» او با بیان اینکه این هدف در اسناد بالادستی ما و سیاست‌های کلی نظام در حوزه مدیریت بحران که توسط مقام معظم رهبری در سال‌84 ابلاغ شد، قید شده است، گفت: «اسناد بالادستی ما با تجارب بین‌المللی چون سند سندای مطابقت دارد و امیدواریم در قالب پروژه جدید جایکا این سند را اجرایی کنیم و اثرات وقوع زلزله را کاهش دهیم.»

سوابق 4همکاری‌ گذشته
  پروژه اول: طرح مطالعات ریز پهنه‌بندی کلانشهر تهران
(1378-1379): مطالعات ریز پهنه‌بندی شهر تهران برای نخستین‌بار در همکاری مشترک با جایکا با اجرای این طرح مطالعاتی دو‌ساله صورت گرفت. براساس این مطالعات ریز پهنه‌بندی سناریو‌های 3 زلزله محتمل و مخرب با توجه به محل قرار‌گرفتن گسل‌ها در تهران تهیه شد.
  پروژه دوم: مطالعات طرح جامع کاهش خطر لرزه‌ای و مدیریت بحران ناشی از رویداد زلزله در تهران بزرگ(1382-1383): براساس مطالعات انجام‌گرفته، طرح مدیریت سیستماتیک بحران زلزله در 3سطح شرایط عادی، اضطراری و مرحله بازتوانی و بازسازی تهیه شد و با توجه به نتایج به‌دست آمده اجرای 15پروژه اولویت‌دار جهت کاهش خطرات لرزه‌ای و بهبود مدیریت بحران در تهران احصا‌ و پیشنهاد شد. وقوع زلزله بم نیز در بازه زمانی اجرای پروژه موجب شد تا در مطالعات طرح جامع، ارتقای سیستم واکنش اضطراری به شهرداری تهران پیشنهاد شد.
  پروژه سوم: توانمندسازی و بهینه‌سازی‌ واکنش اضطراری در 72ساعت اولیه پس از وقوع زلزله در تهران (1385-1388): به‌منظور ارتقای ظرفیت‌های مقابله و واکنش اضطراری در زمان بحران در تهران، از میان پروژه‌های اولویت‌دار پیشنهادی در طرح جامع فوق، 3مولفه بهبود سیستم فرماندهی و واکنش اضطراری، ایجاد و عملیاتی‌کردن سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات و ارتقای ظرفیت تخلیه امن اضطراری شهروندان تعیین و اجرا شد.
  پروژه چهارم: ظرفیت‌سازی‌ در کاهش خطر سوانح و مدیریت بحران در تهران (1394تا1391): براساس نتایج مطالعات و همکاری‌های فی‌مابین و بهبود ظرفیت‌های مدیریت بحران تهران از یک‌سو و جابه‌جایی و تغییر هدف مدیریت بحران از مقابله با اثرات سوانح به پیشگیری و کاهش خطر لرزه‌ای در تهران از سویی دیگر، چهارمین پروژه با هدف کاهش سطح خسارات و افزایش آمادگی با 3مولفه بهبود شبکه حمل‌ونقل و راه‌های اضطراری با شناسایی این شبکه و برقراری امکان عبور و جریان مؤثر ترافیک در زمان بحران، ارتقای سطح آگاهی عمومی از زلزله و ایجاد سیستم هشدار سریع زلزله با ارتقای سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات تعریف و به شایستگی اجرا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید