• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 28 دی 1400
کد مطلب : 151099
+
-

اصلاح فضاپیمای سفر به ماه

به سوی آینده
اصلاح فضاپیمای سفر به ماه

ناسا مشکل نقص تجهیزات را در موشک جدیدی که برای بردن فضانوردان به ماه طراحی شده بود، برطرف کرد. به گزارش بی‌بی سی، سازمان ملی هوانوردی و فضایی در حال آماده‌سازی‌ سیستم پرتاب فضایی (SLS) غول آسایی است که قرار است نخستین پرواز آن در ماه مارس انجام شود. ماه گذشته، نقصی در کنترل‌کننده موتور این سیستم شناسایی شد، اما آن قطعه حالا جایگزین شده است و همه 4کنترل‌کننده موتور در تست هفته گذشته به خوبی عمل کرده‌اند. آنها به‌عنوان مغز برای هر کدام از موتورهای قدرتمند RS-25کار می‌کنند و به سوق دادن SLS به سمت مدار، ارتباط با موشک برای تامین کنترل دقیق موتور و تشخیص مشکلات، کمک می‌کند.
پایان سال گذشته، برخی از قطعات الکترونیکی روی کنترل‌کننده موتور 4در طول آزمایش به‌طور مداوم روشن نشدند. اما هفته گذشته، زمانی که مهندسان آزمایش‌های متوالی روی این موتورها انجام دادند، تمام کنترل‌کننده‌ها روشن شدند و همانطور که انتظار می‌رفت کار کردند. محل استقرار موشک SLS ساختمان Vehicle Assembly Building در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا است. هنگامی که فضاپیمای اوریون (Orion) در بالای آن قرار می‌گیرد، این سیستم به‌طور کامل 98متر ارتفاع دارد.
این نسخه از SLS نیروی رانش عظیم 8میلیون و 800هزار مگانیوتنی ایجاد خواهد کرد. این میزان نیروی رانش یعنی 15درصد قدرت بیشتر از پرتاب‌کننده Saturn V که در دهه‌های 60و 70میلادی فضانوردان را به ماه برد. موشک SLS برای ماموریت آرتمیس-1که قرار است با فضانورد اوریون ناسا به ماه پرتاب شود، آماده شده است. این ماموریت، در واقع یک پرتاب آزمایشی برای پرتاب اصلی تحت عنوان ماموریت اصلی آرتمیس خواهد بود که قرار است در سال 2025برای نخستین بار پس از سال‌ها، خدمه فضانورد اوریون را با موشک SLS به ماه بفرستد. ماموریتی که نام آن را
آرتمیس-3گذاشته‌اند، پس از ماموریت آپولو17، دومین ماموریتی است که انسان را روی کره ماه خواهد نشاند. اگر همه برنامه‌ها به درستی پیش برود، این پرتاب در سال 2025انجام خواهد شد. اعضای این ماموریت که قرار است خاک ماه را لمس کنند، هنوز مشخص نیستند اما ناسا تعدادی از زبده‌ترین فضانوردان را انتخاب کرده و در حال آموزش آنها برای پرواز با کپسول فضایی اوریون است.

این خبر را به اشتراک بگذارید