• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 26 دی 1400
کد مطلب : 150974
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/W6DkW
+
-

گرینویچ/شانزه‌لیزه بهسازی می‌شود


شهردار پاریس با بودجه‌ای بالغ بر 250میلیون یورو، جزئیات طرح بازسازی و ساماندهی خیابان «شانزه‌لیزه» را اعلام و از آن رونمایی کرده است. آن هیدالگو قول داده تا امتداد شانزه‌لیزه 9.1کیلومتری را که همواره به‌عنوان «زیباترین خیابان‌ جهان» از آن یادشده، و طی ۳۰سال گذشته با بحران‌های پی‌درپی چون جنبش جلیقه‌زردها، اعتصاب‌ها، مشکلات اقتصادی و بهداشتی روبه‌رو بوده و از شکوه گذشته خود دور شده است به باغی خارق‌العاده و مکانی برای تجربه، تفرج و تعمق پاریسی‌ها و گردشگران تبدیل سازد. طراحی شرکت PCA-stream بعد از برگزاری المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس به مرحله اجرا خواهد رسید. این طراحی شامل کاهش ۵۰درصدی وسایل نقلیه، تبدیل خیابان‌ها به مناطق سبز و مخصوص عابران‌ پیاده، ایجاد تونل‌هایی از درختان به‌منظور بهبود کیفیت هوای منطقه و کاهش آلودگی است.

محبوب مثل کشتن مرغ مقلد
خوانندگان روزنامه نیویورک‌تایمز، رمان «کشتن مرغ مینا (مرغ مقلد)» را به‌عنوان بهترین کتاب ۱۲۵سال گذشته انتخاب کردند. این روزنامه اکتبر2021 (مهر-آبان۱۴۰۰) به مناسبت 125 سالگی پیوست هفتگی بوک ریویو 
(Book Review) از خوانندگانش خواست نامزدهای بهترین کتاب ۱۲۵سال گذشته را انتخاب کنند. کتابخوانانی از ۶۷کشور جهان از این دعوت استقبال و انتخاب‌های خود را ارائه دادند. در ماه نوامبر (آبان-آذر) فهرستی از ۲۵نامزد نهایی اعلام شد و پس از آنکه بیش از ۲۰۰هزار نفر در رأی‌گیری شرکت کردند، کتاب کشتن مرغ مینا نوشته هارپر لی، نویسنده معروف آمریکایی، به‌عنوان برترین کتاب ۱۲۵سال گذشته انتخاب شد. نل هارپر لی (Nelle Harper Lee) (زاده ۲۸آوریل۱۹۲۶ – درگذشته ۱۹فوریه۲۰۱۶) رمان‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا بود که در سال۱۹۶۰ به‌خاطر نگارش کتاب کشتن مرغ مقلد برنده جایزه پولیتزر برای رمان شد. در فهرست نیویورک‌تایمز از بهترین کتاب‌های ۱۲۵ سال گذشته، کتاب‌های ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه نوشته جی. آر.آر. تالکین، «۱۹۸۴»اثر جورج اورول، صد سال تنهایی به قلم گابریل گارسیا مارکز و محبوب یا دلبند نوشته تونی موریسون، پس از کشتن مرغ مینا، به‌ترتیب دوم تا پنجم شدند.

ساخت میراث بردگان 

نخست‌وزیر باربادوس، هفته گذشته اعلام کرد که معمار مشهور غنائی - بریتانیایی «سر دیوید آجی»، طراحی میراث و یادبود برده‌داری در این‌ کشور را برعهده گرفته است. طراحی یک‌ مکان تاریخی - فرهنگی و مهم‌ترین بنای افشای برده‌داری بریتانیا؛ جایی که بقایای 570مرد، زن و کودک غرب آفریقا که در مزارع این جزیره کار می‌کردند، در دهه۱۹۷۰ کشف شد. خبر ساخت این بنای یادبود، چند روز پس از جدایی رسمی باربادوس از بریتانیا و تبدیل شدن به جدیدترین جمهوری جهان مخابره شده و قرار است در ۳۰نوامبر۲۰۲۲ در نخستین سالگرد تغییر آن به جمهوری پارلمانی افتتاح شود. طراحی و معماری دیوید آجی برای منطقه یادبود برده‌داری «نیوتن» که با بینش و فلسفه مقبره‌های سنتی آفریقایی، عبادتگاه‌ها و اهرام‌ها شکل گرفته است؛ بر آفرینش فضایی اثیری و وحدت‌ درونی و بصری میان زمین و آسمان، زندگان و میراث مردگان، این جهان و جهان باقی متمرکز شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید