• چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
  • الأرْبِعَاء 16 شوال 1443
  • 2022 May 18
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150775
+
-

چتر بیمه تکمیلی روی سر تاکسیرانان

سرپرست اداره رفاه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری از ارائه خدمات بیمه‌ای در 2سطح خبر داد

حمل و نقل
چتر بیمه تکمیلی روی سر تاکسیرانان

 موانع بیمه تکمیلی تاکسیرانان به همت مدیریت شهری رفع شده و رانندگان تاکسی تا پایان دی‌ماه فرصت دارند برای استفاده از خدمات بیمه‌ای ثبت‌نام کنند.به گزارش همشهری، اوایل آذر امسال بود که رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در صحن پارلمان شهری به توقف پوشش بیمه تکمیلی تاکسیرانان واکنش نشان داد و خواستار رفع هرچه سریع‌تر موانع شد. میثم مظفر گفت که قرار بود رانندگان به‌محض دریافت پروانه هوشمند تاکسیرانی، تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار گیرند، اما متأسفانه در ماه‌های اخیر خدمات بیمه تکمیلی تاکسیرانان متوقف شده است. همین تذکر در صحن شورا سبب شد تا معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران و مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران موضوع را پیگیری کنند و بعد از 14روز (اواخر آذر) مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، خبر رفع مشکلات بیمه تکمیلی تاکسیرانان را رسانه‌ای کرد و گفت که رانندگان تاکسی برای دریافت خدمات بیمه درمان تکمیلی می‌توانند ثبت‌نام کنند. مهدی اسماعیل‌بگی همچنین در تشریح علت لغو بیمه تکمیلی تاکسیرانان عنوان کرد: «قرارداد بیمه تکمیلی تاکسیرانان شهریور امسال به پایان رسیده بود و به‌دلیل برخی از اشکالات قرارداد جدیدی با شرکت بیمه‌گذار منعقد نشد و به همین دلیل بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی لغو شد، اما پس از بررسی‌های لازم و حل مشکلات قرارداد یک‌ساله بیمه درمان تکمیلی تاکسیرانان دوباره منعقد شد.»

سلامت تاکسیرانان دغدغه مدیران شهری
حدود 80هزار تاکسی در پایتخت وجود دارد و با سهم 22درصدی در حمل‌ونقل درون‌شهری روزانه 5/4میلیون نفر برای تردد از این وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو توجه به‌سلامت رانندگان تاکسی در راستای خدمت‌رسانی مطلوب دغدغه مدیریت شهری بود و نخستین گام را با رفع موانع بیمه درمان تکمیلی این قشر برداشت. به‌گفته سرپرست اداره رفاه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ایجاد وقفه چند ماهه در بیمه تکمیلی سبب گلایه‌مندی تاکسیرانان شده بود که با رایزنی‌های صورت‌گرفته قرارداد جدید منعقد و مقرر شد مابه‌التفاوت مانده بدهی سازمان در اسرع‌وقت به شرکت بیمه‌گذار پرداخت شود. مریم قلی‌زاده همچنین به همشهری گفت که برای تاکسیرانان 2نوع بیمه درمان تکمیلی پیش‌بینی‌شده است. او در تشریح بیشتر عنوان کرد: «نوع اول که سطح پایه بیمه درمان تکمیلی است و مبلغ 882هزار و 900تومان برای این بیمه پیش‌بینی‌شده که توسط سازمان پرداخت می‌شود و تمام رانندگان به صورت رایگان بیمه تکمیلی می‌شوند، اما درصورتی‌که بخواهند اعضای خانواده را زیر پوشش قرار دهند به‌ازای هر نفر باید این مبلغ را بپردازند. نوع دوم سطح پوشش بالاتر تعهدات بیمه درمان تکمیلی است و مبلغ یک‌میلیون و 294هزار و 920تومان هزینه دارد که سازمان براساس تعهداتش مبلغ 882هزار و 900تومان سهم رانندگان را پرداخت می‌کند و مبلغ 412هزار و 20تومان مابه‌التفاوت را تاکسیرانان باید بپردازند. همچنین رانندگان درصورتی‌که بخواهند از این نوع بیمه برای اعضای خانواده استفاده کنند باید به‌ازای هر نفر کل مبلغ (یک میلیون و 882هزار و 900تومان) را بپردازند.»
به‌گفته قلی‌زاده هیچ محدودیتی در ثبت‌نام انواع بیمه تکمیلی برای رانندگان وجود ندارد و انتخاب هر یک از آنها اختیاری است و حتی کسانی هم که بیمه تأمین اجتماعی ندارند می‌توانند برای دریافت خدمات بیمه تکمیلی اقدام و ثبت‌نام کنند. آنطور که سرپرست اداره رفاه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفته، داشتن کارنامه معتبر یا پروانه تاکسیرانی و خط تلفن همراه از شرایط ثبت‌نام است. همچنین تاکسیرانان می‌توانند از طریق اپلیکیشن موبایلی تاکسیرانی، سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان و دفاتر هماهنگی امور اداری، فرایند ثبت‌نام را انجام دهند.

 2100تاکسی فرسوده درحال طی کردن فرایند نوسازی هستند
نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی شهر تهران از ابتدای سال 1400توسط سازمان تاکسیرانی و مبتنی بر منابع مالی تامین شده از سوی شهرداری تهران برای تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه آغاز شد. در گام نخست، هماهنگی‌ها و کارهای لازم برای جایگزینی 2100تاکسی فرسوده با خودرو‌های نو در همکاری با شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان تنها تولید‌کننده تاکسی در کشور و همچنین صندوق کارآفرینی جهت اعطای تسهیلات به تاکسی‌داران صورت گرفت، اما در ادامه اختلاف‌هایی در مباحث مالی پیش آمد که باعث شد تا چند ماه این پروژه به‌طور کامل متوقف شود. در این مدت شهرداری و تاکسیرانی از طرق مختلف پیگیر حل مشکل بودند و برای این منظور جلسات مختلفی برگزار شد و رایزنی‌هایی انجام گرفت. اکنون معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران از گشایش‌های صورت گرفته در این مسیر خبر می‌دهد. البته یک عارضه هنوز حل نشده باقی مانده است که به شرکت سازنده تاکسی برمی‌گردد. ایران‌خودرو برای فروش تاکسی‌هایی که تابستان امسال رانندگان سهم خودشان را واریز کرده بودند همچنان خواستار اعمال افزایش قیمت خودرو به نرخ جدید است. سیدعلی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران درباره آخرین وضعیت نوسازی 2هزار و 100تاکسی که از تابستان امسال برای نوسازی اقدام کرده بودند و مشکلات و اختلاف‌هایی که در این زمینه با شرکت ایران‌خودرو و صندوق کارآفرینی امید به‌وجود آمده بود به همشهری می‌گوید: «در آخرین مذاکراتی که با شرکت ایران‌خودرو مبنی بر ثبات قیمت برای نوسازی تاکسی 2100راننده ثبت‌نام شده که از مردادماه تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری سهم خودشان را واریز کرده بودند داشتیم تا افزایش قیمت خودرو شامل حال آنها نشود، به یک شرط با این موضوع موافقت کردند. ایران‌خودرو می‌گوید اگر افزایش قیمت برای این 2100تاکسی را اعمال نکند، 45میلیارد تومان خسارت می‌بیند و از شهرداری خواسته تا مدیریت شهری این مبلغ را به هر طریقی که می‌داند تامین و پرداخت کند. برهمین اساس درحال رایزنی با شهرداری تهران هستیم تا این موضوع را بررسی کرده و راه‌حلی برای آن پیدا کنیم. موضوع بعدی هم به صندوق کارآفرینی امید برمی‌گشت که از ابتدای آذرماه فرایند تشکیل پرونده برای اعطای تسهیلات به این 2100تاکسی را متوقف کرده بود. این اتفاق در شرایطی افتاد که 30میلیارد تومان برای تامین مالی پرداخت تسهیلات از سوی شهرداری به این صندوق پرداخت شده بود. با تغییر مدیریتی که در صندوق اتفاق افتاد و مذاکراتی که با مدیریت جدید داشتیم خوشبختانه مشکل حل شد و اکنون به‌مدت یک هفته است که فرایند تکمیل پرونده بانکی برای 2100تاکسی ثبت‌نام شده از سر گرفته شده است.» درمجموع بالغ بر ۴۰ هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران داریم که نیاز به نوسازی داشته و از ابتدای سال تاکنون درمجموع ۳۷۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده و نیز 2100تاکسی فرسوده هم درحال طی کردن فرایند نوسازی هستند. محتشمی‌پور درباره آخرین وضعیت تاکسی‌هایی که فرایند نوسازی را طی می‌کنند اینگونه توضیح می‌دهد: «از ابتدای سال تاکنون 2هزار فقره تسهیلات ۹۰میلیون تومانی به مالکان تاکسی‌های فرسوده تخصیص یافته و با اتمام فرایند تکمیل پرونده بانکی ۲۱۰۰ نفر، نهایتا آمار امسال با عنایت به محدودیت زمان باقیمانده به ۴۱۰۰ متقاضی نوسازی براساس تسهیلات خواهد رسید. در نتیجه فعلا تا پایان سال ثبت‌نام و تشکیل پرونده جدید برای نوسازی‌های دیگر تاکسی‌های فرسوده شهر تهران مبتنی بر دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه انجام نمی‌شود. متقاضیان نوسازی باید بر مبنای خرید نقدی، تاکسی فرسوده خودشان را نوسازی کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید