• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150763
+
-

بهمن پرترافیک

بازیگرانی که روی صحنه تئاتر کارگردانی می‌کنند

بهمن پرترافیک

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 20روز دیگر برگزار می‌شود، برخی از نمایش‌ها که اجرای خود را اواسط دی‌ماه شروع کرده‌اند، ممکن است در جشنواره هم اجرا داشته باشند. حضور برخی از بازیگران در مقام کارگردان قابل توجه است. علاوه بر اجراهای تهران، دیگر شهرها ازجمله مشهد هم جزو استان‌های پراجرا هستند.

رویای شب نیمه تابستان، امین زندگانی
امین زندگانی که برای علاقه‌مندان به تئاتر با بازی در نمایش‌های «تانگوی تخم‌مرغ داغ»، «جاده طولانی مارپیچ» و «پایین گذر سقاخانه» شناخته شده، این‌بار «رویای شب نیمه تابستان» را کارگردانی می‌کند. این نمایش اجرایش را از 13دی در سالن ناظرزاده ایرانشهر آغاز کرده و نمایش محصول یک دوره بلندمدت آموزشی است. زندگانی برای کارگردانی یکی از آثار شکسپیر را انتخاب کرده و این نمایش جزو پربازیگرترین نمایش‌هایی است که این روزها اجرا می‌شود. در سالن سمندریان هم تا 28بهمن نمایش «سایر بازماندگان» به کارگردانی مهرداد مصطفوی اجرا می‌شود.

سعید داخ و اصوات سرگردان
 سعید داخ از بازیگران تئاتر هم نمایش «اصوات سرگردان» را تا دهم بهمن در دیوار چهارم اجرا می‌کند. «لیلیت» نمایشی از محمدرضا شاه‌مرادی است که تا پایان دی‌ماه در سالن سایه تئاترشهر روی صحنه است؛ نمایشی که 4جایزه از جشنواره تئاتر مقاومت گرفته است. «احتمالات» علی شمس هم در تئاترشهر تا دهم بهمن ادامه دارد. سجاد افشاریان هم «بک تو بلک» را تا 20بهمن روی صحنه دارد. این نمایش در سالن گلایل شهرزاد اجرا می‌شود. افشاریان در مقام تهیه‌کننده هم «مانستر» را دارد.

رادیکال هفت ممیز هفت، حاتمی و آشا محرابی
محمد حاتمی هم از 25دی‌ماه نمایش «رادیکال هفت ممیز هفت» را با بازی خودش و آشا محرابی در سالن نقطه عطف اجرا می‌کند. به‌گفته حاتمی «نمایش قصه‌ای جهانی و اجتماعی دارد و درباره مهاجرت‌های اجباری است. در این نمایش موضوعاتی مانند نابرابری‌های اجتماعی و ظلمی که به بعضی جوامع می‌رود، مورد توجه قرار گرفته است. داستان نمایش رئال است، ولی چون همواره به شکستن مرزهای واقعیت و خیال علاقه‌مندم، از نویسنده خواستیم این موضوع را هم مدنظر داشته باشد.»

شام خداحافظی در هیلاج
از دیگر نمایش‌هایی که اجرایش را به‌تازگی آغاز کرده، «شام خداحافظی» نوشته متیو دولاپورت و الکساندر دولا پتولیر با ترجمه ساناز ‌فلاح‌‌فرد و داراماتورژی و کارگردانی داریوش ‌شهبازی است؛ نمایشی با 3بازیگر که در تماشاخانه هیلاج اجرا می‌شود. از 23دی‌ماه هم نمایش «1417» از نوشته‌های سعید آلبوعبادی در تماشاخانه سرو حوزه هنری اجرا می‌شود؛ نمایش 50دقیقه‌ای که ساعت19روی صحنه می‌رود. رضا حسین‌زاده هم از آخرین روزهای دی‌ماه «اسکار» را در شهرزاد اجرا می‌کند؛ نمایشی که اجرایش یک ماه طول می‌کشد. در تماشاخانه اهورا هم سیاووش مهندسی نمایش «چهارشنبه آخرین روز هفته» را روی صحنه می‌آورد. مجموعه تازه‌تاسیس آبان هم نمایش «پیوند خونی» به کارگردانی اشکان صادقی را تا 10بهمن روی صحنه دارد.

بازی ایوب آقاخانی و 2نمایشنامه از چرمشیر
خانه نمایش مهرگان هم میزبان «ماه بر ترک اسب پیر» از نوشته‌های ایوب آقاخانی است؛ نمایشی به کارگردانی محمد عبدالهادی که آقاخانی تنها بازیگر آن است. در تماشاخانه ملک هم نمایش «همه‌‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی رضا بهرامی اجرا می‌شود. عباس غفاری هم نمایش «می‌خواستم اسب باشم» که از نوشته‌های چرمشیر است را در عمارت نوفل‌‌لوشاتو تا 19بهمن روی صحنه دارد.

مارادونا در نوفل‌‌لوشاتو و اجراهای بهمن

از اول بهمن‌ماه مهران رنج‌بر قرار است نمایش«مارادونا» را با قیمت بلیت 80هزار تومانی اجرا کند، با توجه به قیمت بلیت 60هزار تومانی نمایش‌ها تا دی‌ماه، به‌نظر می‌رسد برخی از سالن‌های نمایشی بهای بلیت را از دومین ماه زمستان بیشتر کنند. هر چند برخی از سالن‌ها نیز قیمت بلیت‌شان به 90هزار تومان هم می‌رسد. البته تئاتر شهرزاد هم قیمت بلیت‌هایش تقریبا کف 60هزار و سقف 80هزار تومان است. در تئاتر شهرزاد تا هفته دوم بهمن‌ماه هم «سیاهچاله» لادن قناد اجرا می‌شود. خانه نمایش دا هم از 26دی «والس نقاب‌ها» هانا صالحی‌راد را برای 20روز روی صحنه می‌آورد. سهراب حسینی هم «خونین‌زار» را با بازی نسیم ادبی از بهمن به شهرزاد می‌آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید