• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15073
+
-

کمک یک میلیون دلاری ژاپن به احیای دریاچه ارومیه

خبر‌
کمک یک میلیون دلاری ژاپن به احیای دریاچه ارومیه

دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به دفتر توسعه ملل متحد اهدا کرد. این پنجمین کمک مالی دولت ژاپن به دفتر توسعه ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مهر، مراسم امضای این توافقنامه هفته گذشته در سازمان حفاظت محیط‌زیست و با حضور عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، هیرویاسو کوبایاشی، سفیر ژاپن در ایران و آناماری کارلسون، نماینده موقت برنامه توسعه ملل متحد در تهران برگزار شد.

از سال ۲۰۱۴، دولت ژاپن سالانه مبلغ یک‌میلیون دلار برای این پروژه اختصاص داده است. این کمک مالی در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که با همکاری دفتر توسعه ملل متحد و سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در حال اجراست، پرداخت می‌شود.

کمک مالی یک میلیون دلاری، امکان توسعه بیشتر طرحی با نام «مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در انجام فعالیت‌های کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی گونه‌های در معرض خطر» را فراهم می‌کند. این پروژه کاملا در راستای برنامه‌های دولت جمهوری‌اسلامی ایران و همچنین ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

 دریاچه ارومیه از طریق ارتقای کشاورزی پایدار و کاهش میزان مصرف آب توسط کشاورزان حاشیه دریاچه و جوامع محلی احیا می‌شود. بر این اساس، جوامع محلی و کشاروزان با روش‌های جدید تلاش می‌کنند تا آب کمتری مصرف کنند.

این امر باعث می‌شود تا استفاده از آفت‌کش‌ها و کودهای مصنوعی نیز کاهش یابد. این طرح باعث کاهش ۳۵درصدی در مصرف آب کشاورزی می‌شود و ‌آب صرفه‌جویی شده به دریاچه ارومیه اختصاص می‌یابد. علاوه بر این، کاهش ۴۰درصدی میزان مصرف کودهای شیمیایی را سبب می‌شود.

دست‌اندرکاران این طرح تلاش می‌کنند تا مدل معیشت جایگزین را از طریق صندوق‌های اعتباری خُرد و پرداخت برای خدمات اکوسیستمی ارائه دهند. این مدل به‌عنوان مکانیسم مکمل برای تنوع شغلی و سازگاری بهتر با تأثیرات تغییرات آب و هوایی در منطقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید