• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150705
+
-

سیشل؛ کوچک‌ترین کشور آفریقا که جایی برای گذراندن‌ ماه‌عسل سلبریتی‌ها و ثروتمندان است

مخفیگاه دزدان دریایی یا تفریحگاه بازیگران هالیوود؟

بهنام سلطانی

وقتی صحبت از جزایر بکر و سواحل پر‌زرق‌و‌برق به میان می‌آید خیلی‌ها درباره سواحل جنوب‌شرق آسیا یا سواحل زیبای مدیترانه صحبت می‌کنند. یکی دیگر از نقاطی که چنین مختصاتی دارد حوالی اقیانوس هند است که با قاره آفریقا مرزهای مشترکی دارد و کشور زیبا و سحرآمیز سیشل درست در چنین منطقه‌ای واقع شده است. سیشل کشوری است با جزیره‌های بکر و گران‌قیمت که همه آنها وسط اقیانوس واقع شده‌اند و مقصد اصلی میلیاردرهایی که معمولاً برای گذراندن‌ ماه‌عسل، سفر به جزایر زیبای این کشور را انتخاب می‌کنند. بسیاری از آنها احتمالاً نمی‌دانند که این کشور در روزگار قدیم مخفیگاه دزدان دریایی بوده و مثل بسیاری از کشورهای اطراف اقیانوس هند تاریخ پرفراز‌و‌نشیبی هم دارد.

کشف بزرگ
اگر بخواهیم درباره تاریخ سیشل، این کشور شگفت‌انگیز قاره آفریقا صحبت کنیم، باید به 200میلیون سال قبل برگردیم. آن موقع جزیره‌های زیبای این کشور یکپارچه بود اما با گذشت زمان و بر اثر آنچه دانشمندان از آن به‌عنوان «حرکت صفحات زمین» نام می‌برند از هم جدا شدند و چند جزیره جداگانه تشکیل شد. تا حدود 500سال قبل هم کمتر کسی از وجود این جزیره‌ها خبر داشت تا اینکه «واسکودوگاما»، جهانگرد مشهور پرتغالی در سال1502میلادی به خونخواهی بازرگانان کشته شده پرتغالی، از راه دریا به سمت هند رفت و در مسیر سفر پرمخاطره‌اش آنها را کشف کرد. سیشل هم مثل بسیاری از کشورهای آفریقایی تا میانه قرن هجدهم زیر سلطه فرانسوی‌ها بود تا اینکه در سال1794سر‌و‌کله انگلیسی‌ها پیدا شد. این کشور در سال1814میلادی به‌طور رسمی به بریتانیا واگذار شد و 150سال طول کشید تا اعلام استقلال کند اما هنوز هم به‌عنوان یکی از اعضای جامعه مشترک‌المنافع انگلستان به شمار می‌رود.

فرار دزدها
کشور سیشل تا قبل از اینکه توسط واسکودوگاما کشف شود روزگار آرامی داشت اما بعد از آنکه پای جهانگرد پرتغالی به جزایر آن باز شد داستان به کلی تغییر کرد. مدتی بعد از این ماجرا، جزیره‌های بکر سیشل به مخفیگاه دزدان دریایی بدل شد و دلیلی اصلی آن هم موقعیت سوق‌الجیشی این منطقه بود. این کشور تا قرن هفدهم میلادی در مسیر تجارت آفریقا و آسیا قرار داشت و طبیعی بود که وقتی انبوه کالا و محصولات غذایی از مسیر آبی عبور می‌کرد، آن مسیر دیر یا زود به بهشت دزدان دریایی تبدیل شود. دزدان دریایی در این منطقه طعمه‌های خود را به راحتی شکار می‌کردند و اموال مردم را به تاراج می‌بردند تا اینکه فرانسوی‌ها کنترل همه جزیره‌های سیشل را در دست گرفتند و دزدان دریایی را به حاشیه راندند. این تنها یادگار خوش‌یمن دوران سلطه فرانسوی‌ها بر این کشور است.

در جست‌وجوی گنج
بیشتر گردشگران سواحل لادیگ یا پراسلین را که با صخره‌های گرانیتی‌شان شهرت جهانی پیدا کرده‌اند انتخاب می‌کنند. اکوسیستم دریایی این دو جزیره هم در دنیا نظیر ندارد و خیلی‌ها دریای لادیگ و پراسلین را بهشتی برای غواصان حرفه‌ای می‌دانند. پراسلین که دومین جزیره بزرگ سیشل محسوب می‌شود، طرفداران خاص دیگری هم دارد. افرادی که در جست‌وجوی گنج به‌سرمی‌برند به گشت‌و‌گذار در این جزیره علاقه خاصی دارند؛ چرا که طبق روایت‌های بومیان این جزیره، گنج ۱۶۰هزار دلاری دزد دریایی معروفی به نام «اولیور لواسور» در همین جزیره پنهان شده است. البته گشت‌و‌گذار در این دو جزیره به هیچ عنوان ارزان نیست؛ مثلاً یک بطری آب یک دلار و یک‌بسته آبمیوه یک‌و‌نیم دلار قیمت خورده و برای خرید یک‌کیلو موز یا انبه هندی باید 4دلار پول بدهید.

سرکشی به لانه عقاب
دمای هوای سیشل در سراسر سال ثابت و حدود ۲۸درجه سانتی‌گراد است. بنابراین همیشه می‌توان به آبشار «پورت گلاد» که یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای شنا در آب‌های آبی محسوب می‌شود رفت؛ استخری که زیر آبشار قرار دارد با صخره‌های بزرگ احاطه شده و چنین منظره‌ای را فقط در کشور سیشل می‌توان دید. گردشگرانی هم که تفریحات هیجان‌انگیز را جست‌وجو می‌کنند به اقامتگاه 5ستاره «کنستانس افیلیا» می‌روند و آنجا با امکانات تفریحی مثل بزرگ‌ترین زیپ‌لاین دنیا سرگرم می‌شوند. «کوکو دو مر» یکی از معروف‌ترین میوه‌های سیشل است و گردشگرانی که می‌خواهند با انبوه درختان «کوکو دو مر» مواجه‌شوند به جنگل شگفت‌انگیز «وله دو مه» می‌روند. بالا رفتن از کوهستان «لانه عقاب» و سلفی گرفتن بر فراز این کوه شگفت‌انگیز که از سفر به سیشل به یادگار خواهد ماند. کوه لانه عقاب، بالاترین نقطه در جزیره زیبای لادیگ به شمار می‌رود و ۳۳۳ متر بالاتر از سطح دریاست.

پایان خوب
گلف از روزگار قدیم، ورزش محبوب افراد ثروتمند بوده و از آنجا که رفت‌وآمد این افراد به سیشل زیاد است امکاناتی متناسب با ذائقه آنها در این کشور مهیا شده است؛ مثل زمین گلف معروف و حرفه‌ای «هتل لموریا» که بازی در آن برای گلف‌بازان حرفه‌ای دنیا هم چالش‌برانگیز است. مسابقات معتبر گلف هر سال به‌طور منظم در این زمین انجام می‌شود و گفته می‌شود شماری از مشهورترین گلفرهای جهان مثل تایگر وودز آمریکایی در این زمین بازی کرده‌اند. زمین گلف «هتل لموریا» شباهت بسیاری به زمین گلف مشهور «پبل بیج» در کالیفرنیا دارد. سوراخ آخری که گلف‌بازها باید توپ را به داخل آن هدایت کنند با موقعیتی که در بالای صخره دارد، نمایی از ساحل معروف «انسه ژرژت» را پیش روی آنها قرار می‌دهد و این یعنی یک پایان رؤیایی.

سلفی با لاک‌پشت‌ها

سیشل امکانات تفریحی جزیره‌های این کشور برای جذب بیشتر گردشگر و خالی کردن جیب پولدارها تدارک دیده شده. امکانات تفریحی پرهیجانی مثل غواصی، موج‌سواری و قایقرانی، سیشل را به مکانی لاکچری برای گردش و تفریح در طبیعت بدل کرده اما برای سفر به این کشور باید قوانین سختگیرانه‌ای را تحمل کرد که در کشورهای دیگر وجود خارجی ندارند؛ مثلاً مقامات محلی، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای محافظت از محیط‌زیست وضع کرده‌اند به‌طوری که حدود 50درصد کل مساحت سیشل تحت مقررات حفاظت از منابع طبیعی قرار دارد که این رقم یک رکورد جهانی محسوب می‌شود. گردشگرانی که این قوانین را رعایت می‌کنند سفر بی‌دردسری را تجربه خواهند کرد؛ مثلاً می‌توان به باغ ملی گیاه‌شناسی سیشل رفت و با لاک‌پشت‌های غول پیکر سلفی انداخت.

جزیره محبوب
با گذشت زمان این کشور به حدی جذاب و شگفت‌انگیز شده که حالا انتخاب نخست افراد ثروتمند برای گذراندن‌ماه عسل به شمار می‌رود. سیشل 115جزیره دارد و همه آنها درون آب‌های اقیانوس هند جای خوش کرده‌اند. سیشل، کوچک‌ترین کشور قاره آفریقاست و جزیره‌های بکر آن در شمال ماداگاسکار قرار گرفته‌اند. مساحت این کشور به‌طور تقریبی ۴۴۴کیلومترمربع برآورد می‌شود و جزیره «ماهه» بزرگ‌ترین جزیره این کشور است که 90درصد از جمعیت این کشور در همین جزیره سکونت دارند. این جزیره هم مثل خود کشور سیشل تاریخ پرفراز‌و‌نشیبی دارد. آنطور که تاریخ‌نویس‌ها روایت کرده‌اند پس از سال1830میلادی بسیاری از بردگان آزادشده برای سکونت به جزیره ماهه آمدند اما این منطقه از ابتدای قرن نوزدهم به یکی از مناطق محبوب گردشگران اروپایی به‌خصوص اعیان بریتانیایی بدل شد. از آن موقع تا‌کنون اقتصاد سیشل به صنعت گردشگری وابسته است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید