• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150685
+
-

جمهوریخواه شورشی

لیز چِینی تلاش دارد برخلاف جو غالب بر حزب جمهوریخواه، مانع از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال 2024شود


 لیز چِینی، عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس آمریکا که درحال بررسی پرونده حمله سال گذشته هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکاست، همزمان با سالگرد این حمله به هم‌حزبی‌های خود هشداری جدی داد. او به اعضای حزب جمهوریخواه گفت که میان وفاداری به دونالد ترامپ و وفاداری به قانون اساسی آمریکا باید یکی را انتخاب کنند؛ زیرا نمی‌توان همزمان به هردو وفادار بود. این سخنان چینی همزمان با انتشار نتایج هشداردهنده یک نظرسنجی در آمریکا بیان شده‌ که شدت نگرانی آمریکایی‌ها را از تکرار خشونت و به خطر افتادن دمکراسی نشان می‌دهد.

دمکراسی آمریکایی در معرض خطر
نتایج نظرسنجی جدید شبکه تلویزیونی CBS آمریکا نشان می‌دهد که پس از گذشت یک‌سال از حمله خشونت‌بار هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، آمریکایی‌ها به‌شدت نگران وضعیت دمکراسی و تکرار دوباره رفتارهای خشونت‌بار هستند. یک سوم آرا در این نظرسنجی با قابل توجیه‌ بودن اعمال خشونت علیه دولت موافق هستند. دوسوم دیگر معتقدند این یورش سنگ‌بنای افزایش خشونت سیاسی در آمریکاست و دمکراسی آمریکایی در معرض تهدید بزرگی قرار گرفته است. همچنین براساس نظرسنجی دیگری که توسط واشنگتن‌پست و دانشگاه مریلند انجام گرفته، آمریکایی‌ها دیگر آنقدرها به «دمکراسی آمریکایی» افتخار نمی‌کنند و میزان آن از 90درصد در سال 2012 به 54درصد در سال 2021 رسیده است. لیز چینی این روزها در حال بررسی احتمال باز کردن یک پرونده کیفری برای دونالد ترامپ به اتهام کوتاهی در جلوگیری از وقوع حمله به ساختمان کنگره و تلاش برای ممانعت از انجام تحقیقات است. چینی در گفت‌وگو با شبکه ABC گفته است: «عملکرد ترامپ در روز حمله به کنگره بدون تردید نوعی فرار از مسئولیت بود. کمیته تحقیق باید به این فکر کند که آیا چنین تخلفاتی به مجازات‌های جدی‌تری نیاز ندارد؟» چینی در این گفت‌وگو انگشت اتهام را به‌سوی هم‌حزبی‌های خود نشانه گرفته و گفته است: «بسیاری از جمهوریخواهان در تلاشند ترامپ به قدرت بازگردد و او را پذیرفته‌اند. تعدادی دیگر منفعلانه در انتظارند تا ترامپ دست از سیاست بشوید و گروهی هم در تلاشند روند تحقیقات کمیته را مختل سازند. اما آنچه در نهایت مهم است، حقیقت است.» او احتمال حضور خود در انتخابات بعدی در مقابل ترامپ را رد نکرد. چینی همچنین گفت که با نظر هیلاری کلینتون که معتقد است دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ به معنای پایان دمکراسی در آمریکاست، موافق است. او گفت: «از نظر من ترامپ قابل اعتماد نیست.»

ساز مخالف علیه ترامپ
لیز چینی در انتخابات سال 2016 مشابه پدرش دیک چِینی برای کسب کرسی نمایندگی ایالت وایومینگ مشکل چندانی نداشت و با کسب 60درصد از آرا به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت. دیک چینی در دوره ریاست‌جمهوری بوش پسر، معاون رئیس‌جمهور و در دوره ریاست‌جمهوری بوش پدر، وزیر دفاع بود. لیز چینی اما اکنون با موانعی روبه‌روست. سیاستمداران محافظه‌کار ایالت وایومینگ در دور جدید انتخابات ایالتی استاندارد سیاسی جدیدی را سرمشق خود قرار داده‌اند؛ اینکه نامزد‌ها باید با ادعای تقلب و سرقت آرای ترامپ موافق باشند و چینی موافق نیست.
چینی پس از انتخابات، یکی از منتقدان اصلی دروغ‌پردازی‌های ترامپ بود. او یکی از 10عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان است که پس از واقعه حمله به کنگره، رأی به استیضاح ترامپ داد. او پس از تبرئه ترامپ توسط نمایندگان جمهوریخواه گفت که جمهوریخواهان باید میان حقیقت و پایبندی به قانون اساسی یا صرف‌نظر کردن از اجرای قانون یکی را انتخاب کنند؛ رویکردی که حتی پس از چندین‌بار تهدید به مرگ و تنزل رتبه در حزب جمهوریخواه، تغییری پیدا نکرد. موضع او کاملا غیرمنتظره بود. بودند جمهوریخواهانی که ترامپ را نقد کنند یا به‌خاطر سیاست‌های ترامپ از مجلس کناره‌گیری کنند. اما خانم چینی نخستین جمهوریخواهی است که علنا علیه ترامپ شورش و از دیگر نمایندگان هم دعوت کرد تا به او بپیوندند.

بهای مخالفت
تا برگزاری انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در ایالت وایومینگ چند ماه باقی است، اما از حالا مشخص است که دوره حضور خاندان چ‍ینی در قدرت در این ایالت به پایان رسیده است. لیز چینی به واسطه موضعی که در قبال ترامپ دارد، محبوبیت خود را کاملا از دست داده است. سران حزب جمهوریخواه در ایالت وایومینگ، او را کنار گذاشته و همزمان پشتیبانان ترامپ در وایومینگ وجهه او را تخریب و علیه او تبلیغات منفی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد تنها راهی که چینی بتواند از این وضعیت فرار کند حضور دمکرات‌های وایومینگ در انتخابات برای محافظت از او باشد.
اعضای حزب جمهوریخواه بلافاصله پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، دونالد ترامپ را سرزنش کردند و او را مسئول شورشی دانستند که جان 5نفر را گرفته بود. اما یک هفته بعد، ‌نظر اعضا و حتی رهبر این حزب تغییر کرد و مخالفان سابق به حامیان ترامپ تبدیل شدند. دروغ ترامپ در مورد تقلب در انتخابات رفته‌رفته در ذهن بسیاری از هواداران حزب جمهوریخواه نقش بست و اکنون بیش از 70درصد از جمهوریخواهان دروغ او را باور دارند. چینی در مسیر مقابله با ترامپ تنها نیست. نمایندگانی مانند «برد رافنسپرگر» از ایالت جورجیا هم معتقدند تقلبی رخ نداده است. اما او هم مانند 8عضو جمهوریخواه دیگری که در کنار چینی به استیضاح ترامپ رأی دادند، بارها و بارها تهدید به مرگ شده است. 2نفر از این 10نفر درحال خروج از مجلس هستند و 8نفر باقیمانده باید با رقبایی مبارزه کنند که حامی بزرگی مثل ترامپ دارند.

  آیا ترامپ به قدرت بازمی‌گردد؟
3نکته را می‌توان با اطمینان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 2024آمریکا گفت؛ اول اینکه احتمال اعلام حضور ترامپ در انتخابات 2024بسیار بالاست و در این صورت جمهوریخواهان چاره‌ای ندارند جز اینکه او را به‌عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کنند. دوم اینکه حتی اگر ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری نشود، حزب جمهوریخواه دیگر به دوران پیش از ‌ترامپ باز نخواهد گشت. تفکرات ترامپ چنان در حزب ریشه دوانده که هیچ فردی توان مقابله با آن را ندارد. سوم اینکه حزب جمهوریخواه به هر حال از حمایت نیمی از رأی‌دهندگان آمریکایی برخوردار است. کاهش محبوبیت جو بایدن و حزب دمکرات، احتمال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره که به‌زودی برگزار می‌شود را افزایش داده است. همین باعث می‌شود این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری هم دست بالا داشته باشد. ترامپ در دور بعدی انتخابات، 78ساله خواهد شد. او تاکنون بیش از 100میلیون دلار کمک مالی برای انتخابات 2024 جمع‌آوری کرده و حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند وارد میدان رقابت نشود. همزمان، او طی ماه‌های اخیر سعی کرده رقبای بالقوه خود در حزب را از میدان به در کند. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و تیم اسکات سناتوری از همین ایالت به‌صورت علنی اعلام کرده‌اند که با او رقابت نخواهند کرد. ران دیسنتیس، فرماندار فلوریدا هم اعلام کرده که به‌صورت خصوصی این اطمینان را به ترامپ داده است. علاوه بر این، ترامپ تمامی تیم سیاسی خود، ازجمله بیل استپاین، مدیر کارزار انتخاباتی‌اش را در استخدام خود نگه داشته است. مهم‌تر از همه اینها، نتیجه نظرسنجی‌هایی است که می‌گویند اگر او در انتخابات شرکت کند، موفق خواهد شد. این شواهد نشان می‌دهد باید ترامپ را پای ثابت انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا دانست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :