• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150619
+
-

اخبار کوتاه/ احتمال وقوع توفان‌ نمکی از دریاچه ارومیه

احتمال وقوع توفان‌های نمکی درصورت زیرآب نرفتن کانون‌های گردوغبار دریاچه ارومیه وجود دارد. مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌‍ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه به ایلنا گفت: اگر وزارت نیرو مثل سال گذشته حقابه دریاچه را ندهد، مطمئنا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دریاچه در مسیر احیای خودش پیش رود و در سال۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ به تراز اکولوژیک مورد انتظار دریاچه نخواهیم رسید. برخلاف تعهدات و وظایف قانونی متأسفانه وزارت نیرو ۱۰۲درصد را به شرب، ۹۲درصد به کشاورزی و بیش از ۳۰۰درصد به صنعت اختصاص می‌دهد، اما زمانی که به محیط‌زیست می‌رسد به کمتر از ۳۵درصد تعهداتش عمل می‌کند. نکته جالب این است که یک سال از آن سال آبی گذشته است و هیچ‌کس در داخل کشور به غیراز ستاد احیای دریاچه ارومیه مطالبه نکرده است که چرا حقابه دریاچه داده نشده است و حتی برای من جالب است که مجموعه‌هایی که در ارتباط با خشک شدن دریاچه ارومیه احساس وظیفه می‌کردند، هیچ‌وقت به این نپرداختند که اگر آبی وجود ندارد، چرا باید ۱۰۲درصد بیشتر از نیاز به شرب و ۹۲درصد بیشتر از نیاز به کشاورزی اختصاص داده شود.

نیمی از جنگل‌کاری کشور در استان ایلام
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها گفت: امسال بیش از ۵۰درصد جنگل‌کاری کشور در استان ایلام انجام می‌شود. به‌گزارش مهر، کامران پورمقدم در بازدید از طرح‌های جنگل‌کاری شهرستان دهلران با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای کم پوشش جنگل در جهان است، گفت: باید تلاش کنیم که سطح جنگل‌کاری و فضای سبز کشور را افزایش بدهیم چرا که هر هکتار جنگل ۶۸تن گردوغبار را جذب می‌کند که نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از بروز پدیده گردوغبار در کشور دارد. پورمقدم بیان کرد: ایلام یکی از استان‌های شاخص کشور در بحث جنگل‌کاری و توسعه جنگل در کشور مطرح است و خوشبختانه دهلران ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای جنگل‌کاری دارد و این مهم منجر به توجه کشور به استان شده است. رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال به نیاز کشور در حوزه زراعت چوب هم اشاره کرد و یادآور شد: ۶میلیون مترمکعب چوب در کشور نیاز است و استان ایلام و به‌ویژه شهرستان دهلران در این عرصه نیز اقدامات خوبی داشته است. پورمقدم افزود: اگر عرصه‌های بیابانی را زیرکشت چوب ببریم، می‌توانیم در سال‌های آینده در این زمینه بی‌نیاز شویم و به اقتصاد مقاومتی در این حوزه عمل کنیم.

بازوبند و مدال‌های تختی ثبت ملی شدند
بازوبند پهلوانی و مجموعه مدال‌های جهان پهلوان تختی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. به گزارش وزارت میراث فرهنگی، محمود طغرایی، مدیر ثبت آثار تاریخی اداره میراث ‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: این مدال‌ها شامل بازوبند پهلوانی سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷، مدال طلای انجمن ملی تربیت بدنی، مدال نقره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در وزن ۷۹کیلو گرم هلسینکی، مدال نقره پانزدهمین دوره بازی‌های المپیک هلسینکی در رشته کشتی آزاد وزن ۷۹کیلوگرم و یادبودهای پانزدهمین دوره بازی‌های المپیک هلسینکی، مسابقات کشتی دوستانه در سوئد و مسابقات کشتی دوستانه در مالمو، نشان نقره مسابقات قهرمانی کشتی جهان توکیو، مدال نقره دومین دوره بازی‌های بین‌المللی جوانان در رشته کشی آزاد ورشو، مدال طلای شانزدهمین دوره بازی‌های المپیک در رشته کشتی آزاد ملبورن، مدال یاد بود شانزدهمین دوره بازی‌های المپیک ملبورن و... است.

انتصاب اعضای شورای راهبردی کاخ گلستان
اعضای شورای راهبردی کاخ گلستان با حکم علی دارابی، معاون میراث فرهنگی منصوب شدند. به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اکبر سعیدی پیشکسوت حوزه مرمت، محمدحسن سمسار عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، سیدعباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها، حمیده چوبک عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی، حمیدرضا جیحانی دانشیار گروه معماری و هنر، جواد قارایی ‌ایرانگرد، یعقوب توکلی ‌‌مدیر سابق گروه تاریخ تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و محمد مهدی لبیبی ‌‌رئیس سابق پژوهشکده مردم‌شناسی، اعضای شورای راهبردی کاخ گلستان شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید