• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15060
+
-

رونق بازار مبادلات کاغذی زعفران در بورس‌کالا

معاملات آتی زعفران در بورس‌کالا آغاز شده است. قرار است با انجام معاملات آتی زعفران در بورس‌کالا برند این کالای یکتای ایران در جهان تقویت شود.

به گزارش همشهری، هم‌اکنون کشور‌های افغانستان، اسپانیا و ترکیه با خرید زعفران ایرانی و صادرات آن در بسته‌بندی جدید سود به‌مراتب بیشتری نسبت به تولید‌کننده‌های ایرانی به‌دست می‌آورند؛ اگرچه این رویداد فقط خاص زعفران نیست و بسیاری از کالاهای ایرانی دچار چنین چالشی شده‌اند اما اخیرا با تلاش بورس‌کالای ایران قرار است با انجام معاملات آتی زعفران برند این کالای ایرانی، که در دنیا با نام طلای سرخ شناخته می‌شود، تقویت شود.

بازار معاملات آتی زعفران قابلیت عرضه محصول تولید‌شده را تحت یک استاندارد مشخص و در یک بازار متشکل به‌وجود می‌آورد و به تقویت برند زعفران ایران در جهان منجر خواهد شد.

قراردادهای آتی ابزاری است که در تمام دنیا رواج دارد. به‌طور مثال، سال‌هاست کشمش در ازمیر ترکیه و در قالب بازار قرارداد‌های آتی معامله شده و مزایای فراوانی را برای بخش کشاورزان ترکیه‌ای به ارمغان آورده است.

قرارداد آتی زعفران، ابزار مناسبی از لحاظ شفافیت، کشف قیمت و تأمین منابع مالی بخش کشاورزی است ضمن اینکه باعث حرکت‌کردن به سمت استاندارد‌سازی‌ محصول، تنظیم بازار و پیش‌بینی‌پذیر‌کردن آن می‌شود. از زمان آغاز معاملات زعفران در بورس‌کالا تاکنون 7تن از این محصول به‌صورت فیزیکی مورد مبادله قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود با انجام قرارداد‌های آتی بر حجم معاملات این محصول در بورس‌کالا اضافه شود.



مزایای معاملات آتی زعفران برای کشاورزان

مجید حسنی‌مقدم، معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهادکشاورزی در این‌باره گفت: با توجه به مزایای متعددی که قراردادهای آتی زعفران دارد، امیدواریم این محصول به‌عنوان نخستین محصول کشاورزی که به‌صورت آتی معامله می‌شود، بازخورد مثبتی به بخش کشاورزی بدهد تا فعالان این حوزه به حضور در بورس‌کالا تشویق شوند.

مجید حسنی‌مقدم به تاسیس بازار آتی زعفران در بورس‌کالای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای تاسیس بازار آتی زعفران، پیش‌بینی‌پذیر‌کردن بازار معاملات نقدی زعفران است.
او افزود: این کار علاوه بر پوشش نوسان‌های قیمت در آینده، چشم‌انداز مناسبی از آینده بازار برای زعفران‌کاران و فعالان بازار ارائه می‌دهد.

او با بیان اینکه نظرات بخش کشاورزی برای تاسیس بازار آتی زعفران مثبت است، تأکید کرد: تاسیس بازار آتی زعفران هم برای مصرف‌کننده که بداند قیمت از مرجع رسمی تعیین می‌شود و هم برای تولید‌کننده که از مرجع معتبری قیمت را دریافت می‌کند، مفید است.

به گفته او، بازار آتی زعفران فاصله بین مصرف‌کننده یا توزیع‌کنندگان خرد را با تولید‌کننده کمتر می‌کند و حد مبادله و حاشیه بازار را کاهش می‌دهد و این به نفع هر دوطرف است.
زعفران بیمه می‌شود

استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت جهادکشاورزی گفت: ورود زعفران به بورس‌کالا در کنار کشف قیمت واقعی این محصول باعث وصل‌شدن آن به بازارهای جهانی می‌شود.

خلیل حیدری افزود: ایران با تولید ۹۰ درصدی این محصول سهم عمده‌ای از تولید جهانی را در اختیار دارد و کشف قیمت این محصول در بورس‌کالا می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته باشد. او تأکید کرد: زعفران در بازارهایی مانند افغانستان، اسپانیا و ترکیه با قیمت پایینی صادر می‌شود به‌طوری که این محصول در کشورهای هدف بسته‌بندی شده و ارزش افزوده بالایی نصیب آنها می‌کند.

او ادامه داد: بنابراین انجام معاملات آتی زعفران در بورس‌کالا و وصل‌شدن آن به بازارهای جهانی و بورس‌های بین‌المللی باعث جذب تقاضای بین‌المللی برای زعفران می‌شود و می‌تواند ارزش افزوده بالایی نصیب کشور کند.

استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت جهادکشاورزی به راه‌اندازی معاملات آتی زعفران اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران ابزار مناسبی است که امکان برنامه‌ریزی برای آینده را فراهم می‌کند. علاوه بر این، افرادی که می‌خواهند ریسک خود را پوشش دهند، می‌توانند وارد این بازار شده و با قیمت قطعی برای آینده خرید کرده و در نتیجه ریسک خود را به حداقل برسانند.



بورس‌کالا مرجع تعیین قیمت زعفران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: زعفران، پسته و خرمای ایران این قابلیت را دارند که به مرجع جهانی قیمت این محصولات تبدیل شوند اما برای این کار به یک بازار تشکل نیاز داریم که قیمت‌ها به‌صورت روزانه کشف و کیفیت نیز تضمین شود.

احمد انارکی با بیان اینکه بورس‌کالا مکان مناسبی برای کشف قیمت و افزایش کیفیت است، گفت: تبدیل‌شدن برخی کالاهای ایرانی به برند در سطح بین‌المللی به هیچ عنوان آرزو نیست و به برنامه‌ریزی مناسب نیاز دارد. به گفته او، زعفران ایران قابلیت تبدیل شدن به مرجع قیمتی و برند اصلی در سطح جهان را دارد.


   فعالان بازار زعفران در «ویدکس» بازار آتی را تمرین کنند

 مدیر توسعه بازار مشتقه بورس‌کالای ایران با اشاره به اینکه فعالان بازار زعفران می‌توانند از هم‌اکنون در سامانه معاملات مجازی بازار مشتقه (vdex) قرارداد آتی زعفران را معامله کنند، گفت: بازار آتی بازاری است که یک فرد می‌تواند با سپردن بخش کمی از وجه معامله (وجه تضمین)، نسبت به معامله (خرید یا فروش) مقدار مشخصی زعفران به قیمت مشخص امروز، برای چند‌ماه آینده اقدام کند. علیرضا ناصرپور افزود: با توجه به پرداخت بخش کمی از مبلغ معامله، عملا یک فرد می‌تواند چند برابر پولی که در بازار تودیع می‌کند، به معامله بپردازد و به این موضوع، معاملات اهرمی گفته می‌شود که عملا کسب سود یا زیان چند برابر حالت معمولی معاملات نقدی را ممکن می‌سازد. ناصرپور عنوان کرد: به همین دلیل فعالان و علاقه‌مندان به معاملات آتی زعفران لازم است ابتدا در یک سامانه مجازی، نسبت به انجام معاملات تمرینی اقدام کرده و با مفاهیم مذکور ارتباط برقرار کنند. به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس‌کالای ایران، به این ترتیب فعالان بازار زعفران و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه به نشانی http://vdex.ime.co.ir اقدام به معامله قراردادهای آتی زعفران کنند که نمادهای معاملاتی آن به‌صورت آزمایشی در این سامانه راه‌اندازی شده است. ناصر‌پور گفت: هم‌اکنون معاملات زعفران در سامانه مجازی با پرداخت ۵۰۰‌هزار‌ تومان برای معامله (خرید یا فروش) یک کیلو زعفران به تاریخ آخر تیر و آخر شهریور راه‌اندازی شده است. به گفته او، هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه معاملات مجازی، آموزش صحیح سرمایه‌گذاری و ایجاد ابزاری برای ورود آگاهانه فعالان به بازار معاملات مشتقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید