• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15061
+
-

سقوط شاخص بورس به کانال ۹2هزار واحد

روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند نزولی چند هفته اخیر خود با افتی 250 واحدی مواجه شد و برای نخستین‌بار در طول سال‌جاری وارد کانال 92 هزار واحد شد.  به گزارش همشهری، دلایلی چون صعود قیمت‌ها در بازارهای رقیب نظیر سکه، طلا و ارز و همچنین جذاب ‌شدن سرمایه‌گذاری در بازار املاک در کنار افزایش ریسک‌های برون‌زا نظیر احتمال خروج آمریکا از برجام ظرف هفته‌های اخیر فعالان بازار سرمایه را دچار احتیاط کرده است.



اثر سیاست زودگذر است

در این میان برخی تحلیلگران بازار سهام معتقدند روند فعلی، پایدار نیست؛ چنان که فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی تأکید کرد: هرچند بازار تحت‌تأثیر مسائل سیاسی قرار دارد اما واکنش‌ها به مسائل سیاسی و موضوع خروج آمریکا از برجام زودگذر و هیجانی است و به سرعت فروکش می‌کند. آقابزرگی درباره اثر ریسک‌های سیاسی پیش رو بر بازار سهام گفت: اتفاقا وضع سیاسی به نقطه شفافی رسیده و روند تحریم‌ها - چه آمریکا از برجام خارج شود و چه نشود - کاملا مشخص است؛ به همین دلیل است که معتقدم واکنش‌های بازار سهام به این موضوع کوتاه‌مدت و هیجانی است. مدیرعامل کارگزاری بانک دی، در عین حال اثرگذارترین عامل برای بازدهی قابل‌قبول بازار سرمایه در سال گذشته را رشد قیمت کالاها در بورس‌های جهان، نوسان قیمت نفت و نرخ ارزها در بازار داخل دانست.



تحلیل 97

فردین آقابزرگی گفت: اغلب شرکت‌ها پارسال در پیش‌بینی عملکرد خود جانب احتیاط را رعایت کردند و پیش‌بینی‌های محافظه‌کارانه‌ای ارائه دادند؛ به همین دلیل در پایان سال اکثر شرکت‌ها به‌خصوص در گروه‌های فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی‌ها با تعدیل‌های خوبی مواجه شدند. او در تحلیل روند بازار سهام در سال‌97 گفت: در ابتدای امسال به‌خصوص از اواخر فروردین‌ماه، بازار سرمایه شاهد تصمیمات جدید دولت برای بازار ارز بود که این موضوع روند بودجه بسیاری از شرکت‌ها را تغییر داده است. توجه داشته باشیم اتخاذ چنین تصمیم‌هایی باعث می‌شود نتوانیم چشم‌انداز صنایع را براساس تحلیل وضع بنیادین شرکت‌ها بررسی کنیم اما به‌طور کلی همه معتقدند تغییر نرخ دلار و تک‌نرخی شدن ارز در قیمت 4200تومان، بر روند درآمد و سود شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور بازار سرمایه تأثیر مستقیمی دارد. او گفت: تغییر در روند تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران شده و محاسبات در پیش‌بینی صنایع را با انحراف مواجه کرده است. مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه هم تغییر نرخ ارز، مسائل کلان اقتصادی، قیمت جهانی کالا‌ها و رویداد‌های بین‌المللی سیاسی را از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازار سرمایه در فصل بهار اعلام کرد و گفت: در 2یا‌3‌ماه اخیر، عملکرد بازار سرمایه ناشی از این عوامل خواهد بود. طحانی تأکید کرد: تغییرات قیمت ارز و تک‌نرخی شدن آن مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل بر بازار سرمایه هستند و به این شرط که دولت هم درخصوص تعیین نرخ ارز سیاستگذاری منطقی داشته باشد، اتفاق خوبی برای بازار سرمایه به وقوع می‌پیوندد.



داغ‌شدن سوداگری و تضعیف بورس

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم از تضعیف بازار سرمایه به‌دلیل رونق سوداگری در بازار ارز و طلا خبر داد. رحیم زارع گفت: مسائل اقتصادی متاثر از هم هستند و بدیهی است در زمانی که بازار سوداگری داغ می‌شود بخشی از نقدینگی سرگردان به این بازار می‌رود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رکوردشکنی‌های قیمت سکه طلا و ارز و ادامه روند صعودی قیمت‌ها به‌طور طبیعی سرمایه‌گذاری در بورس را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است که نتیجه آن به روند کاهشی شاخص بورس منتهی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :