• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150571
+
-

برندگان شب تحریم

دست قهرمان به گلدن‌گلوب نرسید

برندگان شب تحریم

آرش نهاوندی- مترجم

درحالی‌که هفتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز گلدن‌گلوب (جایزه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود) امسال برای نخستین بار پخش تلویزیونی نداشت و مسائل حاشیه‌ای این ضیافت سینمایی بیشتر از متن آن بود و پیش‌تر این مراسم به‌دلیل عدم‌انتخاب نامزدهای سیاهپوست و نامزدهای زن، تحت‌الشعاع قرار گرفته بود، ویل اسمیت، بازیگر و خواننده سیاهپوست آمریکایی توانست به‌دلیل بازی در فیلم «شاه‌ریچارد» جایزه گلدن‌گلوب  بهترین بازیگر مرد فیلم درام را از آن خود کند و جین کمپیون، کارگردان زن نیوزیلندی نیز به‌دلیل ساخت فیلم «قدرت سگ» جایزه بهترین کارگردانی را به‌خود اختصاص داد. در رشته بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اما امیدها برای کسب جایزه گلدن‌گلوب  توسط فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی برآورده نشد و فیلم «ماشین من را بران» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در هفتاد و نهمین دوره گلدن‌گلوب  شد. انتظار می‌رفت فیلم «ماشین من را بران» که اقتباسی سینمایی از یکی از آثار هاروکی موراکامی، نویسنده مشهور ژاپنی است بتواند به‌دلیل مضمون داستانی، رقیب جدی فیلم قهرمان برای کسب جایزه باشد.

ماشین من را بران / بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان
داستان فیلم 3 ساعته ماشین من را بران درباره یک بازیگر تئاتر ژاپنی است که پس از مرگ همسرش در سفری که به ‌منظور اجرای یک نمایش تئاتر دارد به مکاشفات ذهنی درباره رابطه خود و همسرش می‌پردازد. او قرار است در نقش یکی از شخصیت‌های شکست خورده نمایش «دایی وانیا» بازی کند، اما به‌دلیل اینکه او خود را در زندگی مشترک شکست خورده می‌بیند، نقش را به یک جوان پیشنهاد می‌کند و از خلال گفت‌وگوها با وی درباره حقایقی از زندگی خود آگاه می‌شود. فیلم «ماشین من را بران» در جشنواره کن حضور داشته و به‌عنوان نماینده ژاپن برای حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2022انتخاب شده است، این فیلم تا‌کنون 2.1میلیون دلار فروخته است.

قدرت سگ / بهترین فیلم درام
در رشته بهترین فیلم درام، اما مطابق اغلب پیش‌بینی‌ها فیلم «قدرت سگ» به کارگردانی جین کمپیون جایزه گلدن‌گلوب  را از آن خود کرد. این فیلم به کارگردانی جین کمپیون و با اقتباس از کتابی به نام «قدرت سگ» اثر توماس ساویج ساخته شده است. در فیلم «قدرت سگ»، بندیکت کامبربچ، کریستن دانست، جسی پلمونز و کودی اسمیت مک‌فی، نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان این فیلم درباره 2 برادر مزرعه‌دار ثروتمند است، یکی از این برادران به نام فیل بربانک رفتاری توأم با خشونت با دیگران دارد و با اعمالش در اطرافیان خود ایجاد رعب و وحشت می‌کند. زمانی که برادر دیگر همسر جدیدی به خانه می‌آورد، فیل بربانک او و پسرش را مورد آزار و اذیت روحی و روانی قرار می‌دهد. این فیلم پیش‌تر در هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز در سال 2021 اکران شد و جین کمپیون جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. او همچنین توانسته جایزه گلدن‌گلوب  بهترین کارگردانی در سال2022 را از آن خود کند. فیلم قدرت سگ با بودجه 39میلیون دلاری ساخته شده است.

داستان وست ساید / بهترین فیلم موزیکال یا کمدی
«داستان وست ساید» فیلمی موزیکال رمانتیک به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و با فیلمنامه تونی کاشنر است. این دومین اقتباس سینمایی بلند از این نمایش موزیکال است که در سال 1957روی صحنه اجرا شد. انسل ایلکورت، راچل زلگر و آریانا دبوز، از بازیگران این فیلم هستند. در این فیلم به روابط عاشقانه و رقابت میان دو گروه خلافکار خیابانی با پس‌زمینه‌های نژادی متفاوت پرداخته شده است. اگرچه این فیلم از سوی هیأت منتقدان آمریکا به‌عنوان 10فیلم برتر سال، برگزیده شده و در گلدن‌گلوب  جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را از آن خود کرده است، اما با توجه به صرف بودجه‌ای معادل 100میلیون دلار برای ساخت آن و درآمدی معادی 51.3میلیون دلار در گیشه، این فیلم یک شکست تجاری برای دیزنی محسوب می‌شود.

بلفاست / بهترین فیلمنامه
کنت برانا به‌خاطر نگارش فیلمنامه «بلفاست» برنده جایزه گلدن‌گلوب  شد. در این فیلم بازیگرانی نظیر کایتریونا بالفه، جودی دنچ، جیمی دورنان و سیاران هیندز نقش‌آفرینی کرده‌اند. «بلفاست» تا‌کنون برنده جایزه به انتخاب مردم در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سال 2021 شده است. «بلفاست» به کارگردانی کنت برانا از شخصی‌ترین فیلم‌های سال2021 و از بخت‌های اصلی کسب جایزه اسکار در سال2022 نیز محسوب می‌شود. کنت برانا در «بلفاست» به کودکی‌های خود بازگشته و خاطرات خود از دوران پرمخاطره سال1969 را دوباره زنده کرده است. این فیلم تا‌کنون 7میلیون دلار در گیشه درآمد داشته است. کنت برانا فیلمنامه این فیلم را در دوران ابتدایی شیوع کرونا نوشته و مراحل فیلمبرداری این فیلم هم در دوران شیوع پاندمی انجام گرفته است.

جادو/ بهترین انیمیشن
«جادو» انیمیشن آمریکایی است که در ژانر‌های موزیکال، فانتزی و کمدی توسط استودیوهای انیمیشن والت دیزینی ساخته شده است. این فیلم کارتونی شصتمین فیلم ساخته شده توسط استودیوهای دیزنی است. «جارد بوش» و «بایرون هوارد» به‌طور مشترک کارگردانی این کارتون را به‌عهده داشته‌اند. چاریز کاسترو اسمیت و جارد بوش نیز فیلمنامه این کارتون را نگاشته‌اند. «جادو» اما به‌دلیل دوره کوتاه نمایش بر پرده‌های سینما پیش از انتشار در شبکه دیزنی‌پلاس، نتوانست به موفقیت تجاری آنچنانی دست پیدا کند. با این حال اغلب منتقدان از این فیلم کارتونی استقبال کرده و آن را ستوده‌اند. فیلم «جادو» که با بودجه‌ای معادل 150میلیون دلار ساخته شده، در مجموع 215.5میلیون دلار در گیشه فروش کرده است. داستان این فیلم درباره یک دختر نوجوان کلمبیایی است که باید با این واقعیت ناخوشایند که تنها عضوی از خانواده است که از قدرت‌های جادویی برخوردار نیست، کنار بیاید.

وراثت / بهترین سریال تلویزیونی درام
سریال «وراثت»، مجموعه‌ای آمریکایی ساخته جسی آرمسترانگ و محصول اچ بی‌او است. داستان این سریال درباره خانواده «روی»، که یک کمپانی بزرگ رسانه‌ای به‌نام «وایستار روی‌کو» به آنان تعلق دارد، است. به‌دلیل بیماری لوگان روی، رئیس خانواده، رقابتی درونی برای کنترل اداره این کمپانی رسانه‌ای شکل می‌گیرد که این مسئله خانواده «روی» را نیز در مرز فروپاشی قرار می‌دهد. منتقدان، سریال وراثت را به‌دلیل سناریو، بازی درخشان بازیگران، موسیقی و شیوه ساخت ستوده‌اند. این سریال که در 3فصل ساخته شده و فصل چهارم آن نیز در حال ساخت است، برنده جایزه آکادمی بریتانیایی تلویزیون در رشته بهترین برنامه بین‌المللی، جایزه گلدن‌گلوب در رشته بهترین سریال تلویزیونی و جایزه پرایم تایم امی شده است. این سریال تا‌کنون در 3فصل و 29قسمت انتشار یافته و از سال 2018 تا‌کنون نیز در حال پخش است.

بازیگران
با اختصاص جایزه بهترین بازیگر مرد به ویل اسمیت تا حد زیادی حواشی مراسم گلدن‌گلوب  امسال فروکش کرد و نیکول کیدمن نیز با برنده شدن در رشته بهترین بازیگر زن فیلم درام نشان داد که همچنان در میانسالی یکی از مهم‌ترین بازیگران در عرصه سینما محسوب می‌شود.
بهترین بازیگر مرد فیلم درام: ویل اسمیت برای بازی در فیلم «شاه ریچارد»، بهترین بازیگر زن فیلم درام: نیکول کیدمن برای نقش‌آفرینی در فیلم «ریکاردو بودن»، بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا موزیکال: آندرو گارفیلد برای نقش‌آفرینی در فیلم «تیک تیک... بوم!»، بهترین بازیگر زن در رشته فیلم کمدی یا موزیکال: راچل زلگر برای بازی در فیلم «داستان وست ساید»، بهترین بازیگر مرد سریال تلویزیونی درام: جرمی استرانگ به‌خاطر بازی در سریال «وراثت»، بهترین بازیگر زن ‌سریال تلویزیونی درام: مایکائلا جائه رودریگز برای بازی در سریال «پوز»، بهترین بازیگر مرد در ‌سریال تلویزیونی موزیکال یا کمدی: جیسون سودکیس به‌خاطر نقش‌آفرینی در سریال«تد لاسو»، بهترین بازیگر زن سریال تلویزیونی موزیکال یا کمدی: ژان اسمارت برای بازی در سریال «هکز»، بهترین بازیگر مرد مینی سریال یا فیلم ساخته شده برای تلویزیون: مایکل کیتون برای بازی در سریال «دوپسیک» و بهترین بازیگر زن مینی سریال یا فیلم ساخته شده برای تلویزیون: کیت وینسلت برای نقش‌آفرینی در سریال «مر از ایست‌تاون».

این خبر را به اشتراک بگذارید