• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150520
+
-

دلخوشی‌های کوچک؛ جام‌حذفی

تنها فرصتی که بازیکنان و تیم‌های کوچک می‌توانند بزرگی کنند

دلخوشی‌های کوچک؛ جام‌حذفی

جام‌حذفی فوتبال در کشورهای اروپایی محل تلاقی بزرگان با تیم‌های کوچک و خاطراتی است که کوچک‌ترها برای خودشان می‌نویسند یا فرصتی است که برای نوشتن برگ‌هایی در تاریخ فوتبال به‌دست می‌آورند. پیش‌تر از تأثیرات رویارویی تیم‌های گمنام با رئال، بارسا و اتلتیکو در کوپا دل‌ری نوشته بودیم. با راه‌اندازی سوپرلیگ فوتبال اروپا این دلخوشی‌ها و تاریخ‌سازی‌ها وجود نخواهد داشت مگر آنکه سوپرلیگی‌ها هر کدام ملزم به حضور پرقدرت در جام‌حذفی کشورهای خودشان بشوند. در دور یک‌هشتم جام‌حذفی انگلیس اتفاقات جالبی افتاد. ناتینگهام فارست، قهرمان سابق اروپا پس از مدت‌ها گم‌وگوربودن دوباره خودی نشان داد و توانست آرسنال را ببرد. تیم گمنام سوییندون‌تاون که 4 بر یک به منچسترسیتی باخت، گلزنی داشت به نام هری مک‌کردی که طرفدار دوآتشه چلسی است. او تصویر گل قهرمانی چلسی به من‌سیتی در فینال لیگ قهرمانان را که کای هاورتز به ثمر رساند، روی ساک ورزشی‌اش چاپ کرده بود. زننده گل اول دیدار لیورپول - شروزبری هم بازیکنی بود به نام گوردون. این گلزن سیاهپوست پس از گلزنی به غول فوتبال انگلیس به سمت پرچم کرنر دوید و شادی گل کریستیانو رونالدویی کرد. البته شروزبری هم طبیعی است که بازی را به لیورپول 4 بر یک واگذار کند اما این صحنه جالب تا مدت‌ها در اذهان باقی خواهد ماند. همین حرکت در یک دیدار دیگر تکرار شد؛ وقتی بازیکن تیم دسته‌سومی کیمبریج‌یونایتد بعد از پیروزی مقابل نیوکاسل در جام‌حذفی، با الهام از کریس رونالدو صدای Siuuuuuuuuuu از خود درآورد و شادی گل این ستاره پرتغالی را تقلید کرد. حیف نیست بزرگان فوتبال خرج‌شان را از دیگران جدا کنند و این دلخوشی‌های کوچک و بزرگ از بین برود؟

آرسنال
توپچی‌ها بدون 9بازیکن خود که 4تای آنها برای حضور در جام ملت‌های آفریقا این تیم را تنها گذاشته‌اند، به مصاف قهرمان سابق جام باشگاه‌های اروپا یعنی ناتینگهام‌فارست رفتند و اسیر داروغه ناتینگهام شدند. آرسنالی‌ها که پس از 52سال برای اولین‌بار با پیراهن سفید به میدان می‌رفتند، عدد14 را روی آستین خود چاپ کرده بودند که نشان‌دهنده تعداد قهرمانی‌های آنها در جام‌حذفی بود. پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌ها درصورت برد در این دیدار در دور بعد به قرعه لستر می‌خورد و میزبان می‌شد. آرسنال پس از 25‌سال در نخستین بازی جام‌حذفی (بازی‌های دور سوم) از دور رقابت‌ها کنار رفت. جالب اینکه 25‌سال پیش نیز ناتینگهام فارست باعث حذف آرسنال در نخستین بازی جام‌حذفی شده بود! آرسنال در 44‌بازی خود که در برابر تیم‌های شاغل در لیگ‌های پایین‌تر بازی کرده، تنها 2بار متحمل شکست شده که هر 2بار در برابر ناتینگهام فارست و استادیوم این تیم بوده؛ سال۲۰۱۸ مقابل ناتینگهام فارست با نتیجه 4 بر 2 و سال2022 مقابل ناتینگهام فارست با نتیجه یک بر صفر. آخرین گل لوئیس گرابان در جام‌حذفی به دسامبر2011 و بازی رودرهام مقابل شروزبری برمی‌گشت. این اولین‌باری است که در 25سال اخیر ناتینگهام در 2‌سال پیاپی به دور یک‌چهارم جام‌حذفی راه می‌یابد. آخرین باری که آرسنال پیراهن سفید پوشید در بازی جام‌حذفی1970 مقابل بلکپول بود.

لیورپول
با بازگشت کلوپ و ویرجیل از قرنطینه کرونایی، آرنولد به قرنطینه رفت و بازی با شروزبری و احتمالا دیدار پنجشنبه‌شب نیمه‌نهایی جام اتحادیه مقابل‌آرسنال را از دست داد. فیرمینو پس از هزار سال دوباره گل زد، آن‌هم یک‌گل پشت‌پای زیبا. او پس از 19ماه در ورزشگاه آنفیلد موفق به گلزنی شد. گل‌های روبرتو فیرمینو برای لیورپول، پس از گلزنی برابر تاتنهام در آنفیلد (دسامبر۲۰۲۰)؛ کریستال‌پالاس، تاتنهام، منچستریونایتد، برنلی، نوریچ، پورتو و واتفورد که همه اینها خارج از خانه بود. کایده گوردون هم با گلزنی مقابل شروزبری، با عبور از مایکل اوون به دومین گلزن جوان تاریخ لیورپول تبدیل شد؛ بن وودبرن (17‌سال‌و45‌روز)، کایده گوردون (17‌سال‌و96‌روز)، مایکل اوون (17‌سال‌و144‌روز)، جردن روسیتر (17‌سال‌و183‌روز) و رحیم استرلینگ (17‌سال‌و317‌روز).

یک‌چهارم
قرعه‌کشی مرحله بعدی جام‌حذفی انگلیس هم انجام شد تا تیم‌های ضعیف‌تر یک فرصت دیگر برای ادامه ماجراجویی خود داشته باشند؛ به یاد سریال تد لاسو که تیم ریچموند (نام ساختگی) را تا نیمه‌نهایی جام‌حذفی بالا برد. مهم‌ترین بازی‌های دور چهارم به این ترتیب است؛ تاتنهام - برایتون، چلسی - پلیموث، لیورپول - کاردیف، منچسترسیتی - فولام، ناتینگهام فارست- لسترسیتی، برنده دیدار دیشب منچستریونایتد با استون‌ویلا - میدلزبورو. این دور از رقابت‌ها بین ۴ تا ۷ فوریه (۱۵ تا ۱۸ بهمن) برگزار خواهد شد.

چراسفید؟
آرسنال در بازی با ناتینگهام فارست سفید پوشید. باشگاه آرسنال در حمایت از جوانان لندن و برای حضور در کمپین «قرمز دیگر نه» این رنگ لباس را انتخاب کرد. سال گذشته میلادی 30جوان در درگیری‌های خیابانی لندن با چاقو به قتل رسیدند. کمپین «قرمز دیگرنه» در حمایت از جوانان و در نفی خشونت‌های خیابانی به راه افتاده است. پیراهن سفید نمادی از ایستادگی در برابر جنایت با سلاح‌های سرد است. پیراهن‌های سفید آرسنال فروشی نیست و قرار بود باشگاه بعد از این بازی پیراهن‌ها را به فعال اجتماعی لندن هدیه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید