• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150465
+
-

بودجه حمل‌و‌نقل عمومی روی ریل افزایش

بعد از رایزنی‌های مستمر مدیریت شهری با نمایندگان مجلس سهم شهرداری‌ها از بودجه سال 1401کشور در حال افزایش است

گزارش
بودجه حمل‌و‌نقل عمومی روی ریل افزایش

محمود مولایی- خبر‌نگار

 بعد از رایزنی‌های شهرداری و شورای شهر تهران با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقدمات افزایش بودجه 1401کشور در حوزه حمل‌ونقل عمومی فراهم شد. در لایحه بودجه 1401دولت به مجلس سهم اندک شهرداری‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده بود. حال از درون فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس خبر می‌رسد که تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجاب شده‌اند تا سهم شهرداری‌ها از بودجه سال آینده به‌خصوص بخش اعتبارات توسعه و نوسازی حمل‌ونقل همگانی را اصلاح کرده و در رایزنی با دولت افزایش دهند.
در همین ارتباط عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی از اصلاح اعتبارات حمل‌ونقل عمومی در لایحه بودجه کشور خبر داد. اقبال شاکری گفت: «حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، عقب‌افتادگی تاریخی دارد و با مبالغی که در بودجه آمده است، کار بزرگی نمی‌توان در این بخش انجام داد.» او با بیان اینکه آنچه در بودجه پیشنهادی آمده است، گرچه برای نگهداشت شرایط موجود بسیار ضروری است، اما کافی نیست، ادامه داد: «خوشبختانه با نشست‌های زیادی که در مجلس شورای اسلامی درباره تامین مالی شهرداری‌ها انجام شده، اصلاحاتی به نفع این موضوع در حال انجام است. درواقع اصلاحات قطعی شده است و به نفع حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری امیدواریم اتفاق‌های خوبی رخ دهد.» این عضو مجمع نمایندگان استان تهران تأکید کرد:‌ «مجلس، دولت و شهرداری تهران باید کاری اساسی و جامع در بخش حمل‌ونقل عمومی انجام دهند.
با ارقامی که در بودجه‌های سالانه کشور لحاظ می‌شود، امکان تحقق توسعه ایستگاه‌های مترو بدون آنکه خطوط جدیدی راه‌اندازی شود، تامین یک‌هزار و 500واگن مترو و جبران کمبود 5تا‌6هزار اتوبوس در تهران وجود ندارد.» به‌گفته اقبال شاکری در این بخش، دولت هم باید پای کار بیاید و بدهی‌های خود را به شهرداری از این طریق تهاتر کند؛ در غیر این صورت با اصلاح بودجه کار زیادی نمی‌توان انجام داد و فقط می‌توان کاری کرد که شرایط از این بدتر نشود.

خبرهای امیدوارکننده
یکی از تلاش‌های فراکسیون مدیریت شهری که ریاست آن را محسن پیرهادی برعهده دارد، این است که اگر بودجه 1401اصلاح نشد، تامین منابع مالی برای تکمیل خطوط مترو، تامین واگن، تامین اتوبوس دو کابین و تک‌کابین و جایگزین کردن تاکسی‌های فرسوده، خارج از بودجه به‌صورت ویژه دیده شود. راهکار دوم نیز این است که در بودجه فقط اجازه این کارها صادر شود تا سپس مسیرهای تامین منابع مالی استخراج شود. پیرهادی با سابقه عضویت در شورای شهر تهران (شورای چهارم) در همین خصوص هفته پیش نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نوشت و در آن، وضعیت حمل‌ونقل همگانی شهرها‌ را بحرانی اعلام کرد و خواستار بازبینی ردیف‌های مربوطه در لایحه بودجه شد. حال، با همراهی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، فضا برای آنکه جزئیات بودجه 1401از این نظر در کمیسیون تلفیق، تا حدودی تغییر کند، فراهم شده است؛ بودجه‌ای که کلیاتش دیروز در مجلس به تصویب رسید.
در همین راستا، تاکنون فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با شهردار و اعضای شورای شهر تهران، نشست‌هایی داشته و در آنها تأکید شده که باید وارد ارقام کلان شده و از طریق کارهای تهاتر با دارایی‌های دولت چه در داخل و چه خارج از کشور تامین مالی انجام شود. در این رابطه، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری درباره افزایش اعتبارات حمل‌ونقل عمومی در بودجه 1401کشور گفت: «8هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شده بود که با افزایش تورم هیچ سنخیتی ندارد و کارکرد این مبلغ ۵۰درصد سال گذشته هم نیست، اما همین میزان هم از لایحه پیشنهادی بودجه دولت حذف شد و نشان می‌دهد در این بودجه به این نکته‌ای که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صف مقدم خدمت به مردم هستند، توجهی نشده است.» مجتبی یوسفی با تأکید بر لزوم تجدیدنظر در اعتبارات شهرداری‌ها ادامه داد: «اگر به توسعه حمل‌ونقل ریلی و عمومی در شهرهای بزرگ کمک نشود، تبعات آن هم به مردم و قشر ضعیف بازمی‌گردد و هم به افزایش آلودگی هوا دامن می‌زند.»
موضوع افزایش سهم شهرداری‌ها از بودجه سال 1401به‌قدری اهمیت دارد که روز گذشته نیز در جلسه شورای شهر تهران رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در قالب تذکری با اشاره به بودجه سال 1401گفت: ‌«درخصوص بودجه سال 1401و عدم‌تخصیص منابع لازم به شهرداری‌ها ضروری است شهرداری تهران اقدام عاجل و پیگیری مستمر و رایزنی‌های موردنیاز را به عناصر تأثیرگذار به عمل آورد.» مهدی عباسی اضافه کرد: «امید است با تشریح واقعیت‌های پیش‌رو شاهد اصلاح بودجه سال 1401با رویکرد توجه به شهرها و مدیریت شهری باشیم.»  

   عقبگرد در حوزه‌ عمرانی شهرها
  مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی

تصمیم‌گیری‌ها درباره حذف ردیف‌ها و تبصره‌های مربوط به اعتبارات شهرداری‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور، یک نتیجه دارد و اینکه می‌خواهیم دست شهرداری‌ها را در جیب مردم کنیم و عوارض را افزایش دهیم. متأسفانه در لایحه بودجه سال آینده، نه فقط پیشرفتی در حوزه‌های عمرانی ازجمله شهرداری و دهیاری‌ها دیده نمی‌شود، بلکه به نوعی عقبگرد هم داشتیم. درصورتی که براساس ماده ۱۳ قانون دائمی اصلاح مصرف سوخت و انرژی، برنامه‌های توسعه و همچنین برخی قوانینی که دولت را مکلف کرده است، دولت هم باید به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک کند و هم براساس قوانین دائمی، حق ندارد از منابع آن برداشت کند. براساس اعلام دولت، با افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده درآمدهای این بخش به ۴۰هزار میلیارد تومان می‌رسد، اما ما این رقم را محقق شده نمی‌دانیم؛ چراکه این میزان افزایش درآمد از ناحیه مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهیم داشت. کل عملکرد امسال در این بخش تا به الان ۲۸هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی در خوش‌بینانه‌ترین حالت کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده در سال آینده به ۳۶هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ پس سؤال مطرح می‌شود که چگونه قرار است یک‌درصد افزایش سهم شهرداری‌ها، ۴۰هزار میلیارد برای این نهاد عایدی داشته باشد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید