• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150448
+
-

مذاکرات وین؛ در مسیر کاهش اختلاف‌ها

ارزیابی‌ها از روند هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین نشان می‌دهد گفت‌وگوها با پیشرفت‌های محسوسی همراه بوده و از حجم اختلاف‌ها کاسته شده‌ است؛ موضوعی که تقریبا همه طرف‌های حاضر در مذاکرات طی روزهای اخیر بر آن تأکید کرده‌اند و معتقدند با ادامه چنین روندی، دستیابی به «توافق مثبت» در مدت کوتاه، دور از دسترس نیست.
روسای جدید هیأت‌های انگلیس و آلمان به همراه مذاکره‌کنندگان سابق این دو کشور، نماینده فرانسه و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با مذاکره‌کننده ارشد کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند؛ دیداری که به‌دلیل تغییر نماینده آلمان در وین پس ‌از روی کار آمدن دولت جدید این کشور و تغییر نماینده انگلیس به‌خاطر بازنشستگی راب مک ایر، مذاکره‌کننده پیشین این کشور انجام شد و طرف‌های حاضر به بحث و تبادل‌نظر پیرامون روند گفت‌وگوهای برجامی پرداختند.
از سوی دیگر، مذاکره‌کنندگان کشورهای عضو برجام(به‌جز ایران) در نشستی با حضور نمایندگان آمریکا در وین حاضر شدند؛ نشستی که به‌گفته نماینده روسیه در وین، با هدف «عدم‌تکرار مشکلات اخیر» برگزار شد و هیأت روسی در جریان این دیدار پیشنهادهایی را نیز ارائه کرده که به‌نظر می‌رسد با محوریت موضوع ارائه تضمین درباره عدم‌خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بوده ‌است.
علی باقری‌کنی، پس ‌از پایان دیدارهایش با نمایندگان گروه 1+4 اظهار کرد که اختلاف‌ها بر سر پرانتزهای باز، کاهش یافته و مذاکرات روبه‌جلوست. رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان در وین همچنین تأیید کرد که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است؛ موضوعی که از سوی نماینده روسیه نیز مورد تأکید قرار گرفت. اولیانوف در این زمینه در توییتی اظهار کرد: «فضای گفت‌وگوهای وین مثبت و مؤثر است. ما رو به جلو حرکت می‌کنیم؛ نه سریع، اما به صورت تدریجی.» این دیپلمات روس همچنین معتقد است که سایر طرف‌های مذاکره‌کننده نیز ارزیابی مشابهی نسبت به روند مذاکرات دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید