• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150421
+
-

چشم جیمز وب؛آماده برای فوکوس

قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخت بشر عملیات بازگشایی خود را با موفقیت به پایان رساند و اکنون آماده رسیدن به مقصد برای استقرار نهایی است

قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته دست بشر با گشودن دو بال آینه‌های خود مراحل فرآیند بازگشایی‌اش را سرانجام به پایان رساند و آماده فوکوس برای گشودن رازهای جدید عالم هستی است.
با توجه به ابعاد بزرگ تلسکوپ فضایی جیمز وب و ابزارهای آن مانند سپر خورشیدی، قرارگیری آن در محفظه پرتابگر بدون تا شدن ممکن نبود و به همین دلیل این تلسکوپ با یک سازو‌کار اوریگامی پیچیده در فضا باز شد تا در چیدمان نهایی خود قرار بگیرد و برای نورگیری آماده شود.
پیش از این بال آینه راست این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری باز شده بود و بر اساس ایمیل ارسالی ناسا برای خبرنگاران اکنون بال آینه چپ هم عملیات باز شدن خود را به سلامت پشت سر گذاشته است.
در ابتدا و لحظاتی پس از پرتاب سلول‌های خورشیدی وب باز شدند. پس از آن پالت‌های سازهی وب مستقر شدند و در ادامه پایه‌ ابزار علمی ارتفاع گرفت. سپس سپر خورشیدی یا آفتابگیر جیمز وب که به اندازه‌ یک زمین تنیس است با طی چندین گام در چندین روز مستقر شد. استقرار رادیاتور و آینه‌ ثانویه گام‌های بعدی بودند که در روزهای گذشته انجام شدند. در نهایت نوبت به آینه‌ اصلی تلسکوپ و چشم جیمز وب رسید.
تیم کنترل این ماموریت اکنون در حالی که تلسکوپ همچنان مسیر خود را به طرف محل استقرار نهایی‌اش ادامه می‌دهد  باید زاویه آینه‌های تلسکوپ را در یک فرآیند چند ماهه تنظیم کند و جیمز وب را برای رصد اعماق فضا آماده سازد. «توماس زوربوچن» معاون علوم ناسا  پس از جشن این موفقیت گفت: «این یک نقطه عطف شگفت‌انگیز است. ما اکنون آن الگوی زیبا را در آسمان می‌بینیم که تقریبا کامل است، من از این موضوع بسیار شگفت‌زده هستم.»

 ۲هفته تا مقصد
جیمز وب تاکنون مسیری ۱.۱ میلیون کیلومتری از زمین را طی کرده است. این تلسکوپ غول‌پیکر اما هنوز برای رسیدن به مقصد خود ۳۵۰ هزار کیلومتر راه در پیش دارد. جیمز وب در حال طی این مسیر با سرعت ۳۰۰ متر بر ثانیه‌ است.
جیمز وب حالا به سومین احتراق خود برای اصلاح مسیر حرکت به سمت مدار «لاگرانژ L2» نیاز دارد تا در جایی بین زمین و خورشید قرار بگیرد. اخترشناسان از این نقطه برای مطالعه بدون تداخل نور فروسرخ استفاده می‌کنند. پیش‌بینی شده است این تلسکوپ تا ۲ هفته دیگر به مقصد خود می‌رسد.    جیمز وب می‌تواند چیزهایی را ببیند که هابل و سایر تلسکوپ‌ها تاکنون قادر به دیدن آنها نبوده اند.

ادامه انتظار برای رصد

هر چند جیمز وب آخرین گام برای بازگشایی ابزارهای خود را به پایان رسانده است اما هنوز پیش‌بینی می‌شود زمانی بیشتر از ۵.۵ ماه برای نورگیری این تلسکوپ لازم است. پس از رسیدن جیمز وب به مقصد خود فرآیند عملیاتی شدن تلسکوپ شامل قرارگیری آینه‌ها و مجموعه‌ تلسکوپ در دمای پایدار عملیاتی کرایوژنیک، تنظیم دقیق انفرادی هر یک از آینه‌های هجده‌گانه و کالیبره کردن ابزارهای علمی باید به دقت انجام شود.
مأموریت اصلی جیمز وب، نگاه به نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌های کیهان، شناسایی سیارات فراخورشیدی، کشف مواد شیمیایی جذاب در نقاط مختلف کیهان و دیگر مأموریت‌های برجسته‌ علمی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :