• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150300
+
-

سرزمین کرمانج‌ها

کتاب
سرزمین کرمانج‌ها

این کتاب  نگاهی به تاریخ، جغرافیا، نژاد، مسکن اولیه، آداب و رسوم اقوام ایرانی کردها در ادوار گذشته تا‌کنون نوشته سعید اسدی‌فر سال1396 از سوی نشر سفیر اردهال منتشر شده است. اقوام مختلفی مثل لر، آذری، ترکمن، کرد، بلوچ و عرب که در جغرافیای کشور ما زندگی می‌کنند، سابقه تاریخی و نژادی و دینی و آداب و رسوم و گویش آنان در گذشته و حال باید دانسته شود که چگونه بوده‌اند؟ در این کتاب تلاش شده است که به شیوه علمی و بر پایه مستندات تاریخی و با تکیه بر دیدگاه و نظریات اندیشمندان در مورد قوم «کرد» به تمامی این مطالب پاسخ داده شود.
در فصل اول درباره اصل، نسب و نژاد قوم کرد سخن گفته شده و دیدگاه افراد مختلف در این‌باره بیان شده است. فصل دوم درباره ظهور زرتشت و ارتباط کردها با آن آمده است و در ادامه نیز عشایر و ایلات کردان معرفی شده‌اند. ایلات و عشایر کرمانج ارمنستان، دیگر کردان در ایران، ایلات و عشایر کرد خراسان، عشیره بارزانی، عشیره برادوست و عشایر مامدی و …، مختصری از جغرافیای کردستان و مشایخ و مذاهب در بین کردها و معرفی برخی از مشایخ آنها در فصل‌های بعدی آمده است.
برخی از ادبا و نامداران کرد در فصل یازدهم معرفی شده‌اند. در فصل دوازدهم موسیقی کردی و انواع آن و همچنین رقص کردی و انواع آن معرفی شده است. آداب و رسوم و فرهنگ عامه کردی مثل مراسم عروسی و عزاداری، سرگرمی‌های مردم و چند ضرب‌المثل کردی در فصل سیزدهم و قصه‌های کردی در فصل چهاردهم آورده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :