• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150244
+
-

جوکوویچ در مسافرخانه پناهندگان!

دولت استرالیا با قرنطینه ستاره بزرگ تنیس، جهان ورزش را شوکه کرد؛ جوکوویچ واکسن نزده و استرالیا قوانین خیلی سختی در این زمینه دارد

نواک جوکوویچ برای گرفتن بیست‌ویکمین جام قهرمانی‌اش در گرانداسلم‌ها به ملبورن رفت اما بعد از 5ساعت بازداشت در فرودگاه، در یکی از بدترین‌ هتل‌های این کشور که مخصوص پناهجویان است قرنطینه شد. مرد شماره‌یک تنیس جهان اعتقادی به واکسن کرونا ندارد و قوانین سرسختانه استرالیا او را به دردسر انداخته است. این اتفاق حتی پای مردان سیاسی  استرالیا و صربستان را هم به ماجرا باز کرده است.
نو‌له در 3دوره قبلی مسابقات آزاد ملبورن قهرمان شده بود و برای گرفتن جام چهارم عازم این کشور شد. از زمانی که نواک خبر داد که در این مسابقات شرکت می‌کند، خیلی‌‌ها پیش‌بینی کرده بودند که او با چالش بزرگی روبه‌رو می‌شود. هرچند صربستان هم مثل بیشتر کشورها قوانین سرسختانه‌ای برای واکسیناسیون مردمش دارد اما نواک را از زدن واکسن معاف کرده است. مردم صربستان بارها به این تبعیض معترض شده‌اند اما جوکوویچ با داشتن معافیت پزشکی، مشکلی برای حضور در مجامع عمومی ندارد. با این حال او تصور نمی‌کرد در استرالیا برخوردها متفاوت باشد. جوکو با توجه به همان معافیت پزشکی عازم این کشور شد. کمیته برگزاری مسابقات خبر داشت نوله واکسن نزده است، با این حال از حضور او در این جام استقبال کرد. مردم استرالیا و حتی کسانی که درگیر تنیس هستند، طی روزهای گذشته معترض شدند که چرا جوکوویچ بدون اینکه واکس زده باشد، می‌تواند پا به خاک این کشور بگذارد. جوکوویچ به فرودگاه ملبورن رسید اما قدرت قوانین این کشور بیشتر از چیزی بود که او و مسئولان برگزاری مسابقات تصور می‌کردند. پلیس، جوکوویچ را در اتاقی ایزوله قرنطینه کرد. او درحالی‌که به تلفن همراهش دسترسی نداشت، 5ساعت در این اتاق ماند.
به‌نظر می‌رسد مدارک پزشکی که در صربستان نوله را از زدن واکسن معاف کرده، مورد تأیید استرالیایی‌ها نبوده است. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا قبل از اینکه پرواز جوکوویچ در فرودگاه ملبورن بنشیند به مردم کشورش قول داده بود که اگر مدارک پزشکی این ورزشکار با دستورالعمل‌های بهداشتی استرالیا مطابقت نداشته باشد، او به کشورش بازمی‌گردد. مدارک مورد تأیید نبود و ویزایی برای جوکوویچ صادر نشد. در این مدت سرجان، جوکوویچ پدر به سفارت صربستان در استرالیا معترض شد و مصاحبه‌ تندی با سایت اسپوتنیک داشت:‌ «آنها پسرم را 5ساعت بازداشت کرده‌اند. این تصمیمی شرم‌آور است و یک نوع تبعید به‌شمار می‌رود. همه ما باید برویم آنجا به ملاقات او. من حتی نمی‌توانم با پسرم صحبت کنم، چون با او مثل یک جنایتکار رفتار می‌کنند. کلمات کافی برای کاری که با او کردند پیدا نمی‌کنم تا به زبان بیاورم.»
الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان هم وارد ماجرا شد و در تماس با جوکوویچ به او قول داد خیلی سریع مشکل را حل می‌کند ولی توییت نخست‌وزیر استرالیا چیز دیگری می‌گفت: «ویزای آقای جوکوویچ لغو شده است. قوانین باید اجرا شوند، به‌ویژه وقتی صحبت از مرزهای ما در میان باشد. هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.» ووچیچ در واکنش به صحبت‌های موریسیون گفت: «همه صربستان با نواک است و ما هر کاری می‌کنیم تا این وضعیت پایان یابد. این کار استرالیایی‌ها ناجوانمردانه و مثل یک شکار سیاسی است که همه ازجمله نخست‌وزیر استرالیا در آن دست دارند و می‌خواهند بگویند قانون برای همه اعمال می‌شود.»
وکلای جوکوویچ از طریق قانونی پیگیر ماجرا شده و درخواست تجدیدنظر برای باطل‌شدن ویزای نوله را داده‌اند. در مقابل استرالیایی‌ها هم در پرواز بازگشت به صربستان یک صندلی برای او رزرو کردند اما دادگاه تجدیدنظر فدرال فرصت دیگری به او داد. تا ساعت 10صبح روز دوشنبه، اجرای حکم دیپورت جوکوویچ از استرالیا به حالت تعلیق درآمده و وکلای او فرصت دارند مدارک پزشکی نواک را تکمیل کنند. جوکو در پارک‌هتل ملبورن که سازمان‌های حقوق‌بشری بارها از وضعیت بد آنجا انتقاد کرده‌اند، قرنطینه شده و تا روز دوشنبه باید در این هتل بماند. او امیدوار است مشکلش حل شود اما حامیان زیادی را کنار خودش نمی‌بیند. بیشتر از همه شاید صحبت‌های نادال او را آزرده‌خاطر کرده باشد. نادال گفته است: «جهان به اندازه کافی [از این بیماری] رنج کشیده است. همه باید واکسینه شوند. نواک اگر می‌خواست می‌توانست بدون هیچ مشکلی در استرالیا بازی کند. هرکس مختار است برای خودش تصمیم بگیرد، اما هر تصمیمی عواقبی هم دارد، اینطور نیست؟»
دیانا، مادر جوکوویچ هم از شرایط هتل او انتقاد کرده است: «وضعیت آن هتل وحشتناک است. یک محل کوچک برای مهاجران که بسیار کثیف است و غذای وحشتناکی هم دارد. به او حتی اجازه نمی‌دهند به هتل دیگر یا خانه‌ای نقل‌مکان کند.»
مسابقات ملبورن از 27دی آغاز می‌شود و با توجه به شرایطی که جوکوویچ در این کشور دارد‌‌، بعید است بتواند خودش را به مسابقه برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید