• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150227
+
-

فلورونا؛ از شایعه تا واقعیت

به سوی آینده
فلورونا؛ از شایعه تا واقعیت

واژه جدید فلورونا که در واقع ترکیبی از 2کلمه Flu به‌معنای آنفلوآنزا و کرونا ویروس است با مثبت شدن همزمان تست آنفلوآنزا و کووید-19 چندین نفر در آمریکا، ساخته شد. اما به‌گفته متخصصان بیماری‌های عفونی، ابتلای همزمان به 2 ویروس اتفاق جدید و غیرمعمولی نیست. در شرایطی که فصل آنفلوآنزا در بسیاری از کشورهای دنیا شروع شده و شدت گرفته است، برخی از بیمارستان‌ها با بیمارانی روبه‌رو هستند که هم به کووید-۱۹ و هم به آنفلوآنزا دچار شده‌اند. عفونت همزمان 2 بیماری مجرای تنفسی پدیده جدیدی نیست و گزارش‌هایی مبنی بر مثبت شدن آزمایش کووید-19 و آنفلوآنزا در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا هم وجود داشته است. ناشناخته بودن آن اما اکنون برای عموم مردم، ترس و نگرانی را به‌دنبال داشته است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، هر انسانی ممکن است به‌طور همزمان به آنفلوآنزا و
کووید -۱۹ مبتلا شود. اما فلورونا یک نام غیررسمی برای تعریف این ابتلای همزمان است. جاناک پاتل، رئیس بخش بیماری‌های عفونی و ایمونولوژی در دانشگاه پزشکی تگزاس در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال می‌گوید: این چیز جدیدی نیست. ما نباید با این اسم‌ها و برچسب‌ها شوکه شویم. همیشه ابتلای همزمان به 2 ویروس را دیده و داشته‌ایم. متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند انتشار همزمان آنفلوآنزا و سویه بسیار مسری اومیکرون می‌تواند شمار ابتلا را به‌شدت افزایش دهد. تیموتی بریور، استاد بخش بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید این دو ویروس متفاوت هستند و نمی‌توانند با هم ترکیب شوند و یک بیماری جدید بسازند. هیچ‌کدام از اتفاقاتی که افتاده است غیرمعمول و غیرمنتظره نیست. این ویروس‌ها دقیقا به‌گونه‌ای رفتار کرده‌اند که انتظار می‌رفت.

علائم فلورونا
کووید-19 و آنفلوآنزا 2 بیماری تنفسی متفاوت با درمان‌ها و واکسن‌های مختلف هستند. اما گاهی شباهت‌هایی به‌هم دارند که ازجمله آن علائم ابتلا و روش انتشار است. علائم مشابه این دو بیماری شامل سرفه، احساس ضعف، تب، تنگی نفس، گلو درد، بدن درد و آبریزش بینی می‌شود. با چنین علائم مشابهی تنها راه تشخیص اینکه به چه بیماری‌ای مبتلا شده است، انجام تست تشخیصی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید