• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150226
+
-

شگفتی‌سازهای جدید فناوری

نمایشگاه الکترونیک مصرفی امسال، برخلاف انتظار و به‌دنبال شیوع گونه اومیکرون به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت

فناوری
شگفتی‌سازهای جدید فناوری

ساسان شادمان‌منفرد- خبر‌نگار

 نمایشگاه الکترونیک مصرفی (CES) همیشه پنجره‌ای بوده برای پاسخ به این پرسش که دنیای فناوری چگونه خواهد بود. اما امسال به‌عنوان یک نمونه کوچک از وضعیت زندگی پر هرج و مرج، آشفته و غیرقابل پیش‌بینی امروز ما عمل کرده است. به گزارش وب‌سایت سی‌نت، این نمایشگاه تجاری در مورد برگزاری یک نمایشگاه ترکیبی با حضور فیزیکی قوی در سال2022 مصمم بود و با آرام شدن اوضاع پس از افزایش سویه دلتای کووید-19 در تابستان، به‌نظر می‌رسید که این یک هدف واقع‌بینانه باشد. قرار بود، همه‌‌چیز حضوری باشد، اما شیوع سویه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون، وضعیت را بار دیگر دگرگون کرد تا نمایشگاه امسال هم به‌صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شود. امسال هم شاهد نوآوری‌های بسیار در زمینه‌های مختلف بودیم که انتخاب بین آنها کار سختی است.

   ژاکت متاورسی

یک ژاکت مجهز به حسگرهایی که به پوشندگان آن اجازه می‌دهد در واقعیت مجازی، در آغوش گرفتن یا حتی گرفتن چیزی را احساس کنند، ازجمله نوآوری‌هایی بود که در نمایشگاه CES2022 به متاورس برتری واقعی‌تری داد. استارت‌آپ اسپانیایی Owo، ژاکت خود را به‌گونه‌ای معرفی می‌کند که می‌تواند پوشندگان را غرق کند، چه در بازی‌های ویدئویی و چه در متاورس! این ژاکت به آنها اجازه می‌دهد یک تیراندازی، وزش باد، کسی که بازوی آنها را گرفته و حتی در آغوش گرفتن یکی از عزیزان‌شان را احساس کنند. این ژاکت دارای نوارهایی است که به پوست می‌چسبند و حسگرهایی دارد که با اپلیکیشن موبایل همگام می‌شوند. قبل از استفاده از هدست واقعیت مجازی (VR)، کاربر می‌تواند شدت هر حس را انتخاب کند. خوسه فیورتس، مدیرعامل این استارت‌آپ درحالی‌که این ژاکت را امتحان می‌کرد، گفت: «ماموریت ما تبدیل فضای مجازی به واقعیت با پوسته دوم است؛ افزودن حس لامسه در متاورس یا در بازی‌های ویدئویی.»

   سبک و سریع

ایسوس نسخه‌های جداگانه‌ای از لپ‌تاپ ZenBook 14OLED را با جدیدترین پردازنده‌های اینتل و AMD معرفی کرد. نسخه با پردازنده نسل دوازدهم اینتل موسوم به آلدر لیک، از رم DDR5 و اتصال تاندربولت 4بهره می‌برد. این لپ‌تاپ از حداکثر 16گیگابایت رم و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی PCIe پشتیبانی می‌کند. نیروی لپ‌تاپ توسط یک باتری 75واتی تامین می‌شود و وزن آن کمتر از 1300گرم است. این دستگاه پورت‌های مختلفی دارد و دارای فناوری وای‌فای6ای و بلوتوث5.2 نیز است. ایسوس همچنین «نسخه فضایی» (Space Edition) این لپ‌تاپ را نیز ارائه خواهد کرد که علاوه بر ویژگی‌های نسخه استاندارد، می‌توان آن را با حداکثر 32گیگابایت رم DDR5پیکربندی کرد. این نسخه همچنین تنها با پردازنده اینتل عرضه شده و از باتری کوچک‌تر 63واتی سود می‌برد.

   نوستالژیک گران‌قیمت

اگر خاطره نوستالژیکی با گوشی‌های هوشمند با صفحه‌کلید کشویی داریــد، ممکن اســت، «پلنت کامپیوترز» (Planet Computers) با گوشی «آسترو اسلاید Astro Slide 5G » مورد توجه شما قرار گیرد. این دستگاه که در نمایشگاه CES 2022 معرفی شده است، یک صفحه کلید با نور پس‌زمینه را به همراه دارد که به لطف مکانیزم لولای منظم آن از زیر نمایشگر گوشی به بیرون می‌چرخد. این تلفن هوشمند، سیستم‌عامل اندروید11 دارد، اما می‌توان آن را با لینوکس نیز راه‌اندازی کرد. آسترو اسلاید 5G یک پنل 6.39اینچی AMOLED با وضوح +FHD و محافظ گوریلا گلس3 با حاشیه‌های یکنواخت و دوربین جلویی 13مگاپیکسلی را ارائه می‌کند. این گوشی از چیپست Dimensity 8005G همراه با رم 8گیگابایتی و حافظه داخلی 128گیگابایتی پشتیبانی می‌کند که از طریق microSD قابل ارتقا است. «آسترو اسلاید 5G» فقط با رنگ آبی و با قیمت 862پوند به فروش می‌رسد. گفته می‌شود که تحویل از ماه مارس آغاز می‌شود.

   تاخت و تاز غول‌های خودرو

شرکت جنرال موتورز در خلال نمایشگاه الکترونیک مصرفی امسال در لاس‌وگاس یک وانت برقی و 2شاسی‌بلند جدید خود را معرفی کرد. جنرال موتورز قصد دارد یک نسخه وانت کار از شورولت سیلورادو برقی جدید خود را برای مشتریان تجاری بسازد و یک مدل لوکس هم زمانی که وانت جدید را در سال آینده عرضه کرد، با قیمتی بیش از ۱۰۰هزار دلار روانه بازار کند.  همچنین شورلت‌های ایکنوکس و بلیزر نیز رسما به‌عنوان محصولات مدل2024 رونمایی شدند. هر 2محصول جدید بر پایه پلتفرم برقی جدید جنرال موتورز با نام «Ultium EV» توسعه داده شده‌اند.

   رنگ خودرو: هر رنگی که می‌خواهید

برای آنهایی که نمی‌توانند تصمیم بگیرند خودروی چه رنگی بخرند، یک راه‌حل در نمایشگاه الکترونیک مصرفی CES2022 از سوی غول خودروساز آلمانی ارائه شده است. ب‌ام‌و در نمایشگاه امسال فناوری را عرضه کرده است که طبق آن، رنگ خودرو می‌تواند تغییر کند. این ب‌ام‌و با نام ix سروصدای بسیاری را در نمایشگاه ایجاد کرده و مسئولان شرکت هم درباره فناوری‌شان توضیح بیشتری ارائه نمی‌دهند. همه‌‌چیز با زدن یک دکمه صورت می‌گیرد و رنگ خودرو شروع به تغییر می‌کند.

   صفحه تاشوی جدید؛ نویدی از آینده متفاوت

نسل جدید صفحه‌های تاشو در راهند. غول سازنده گوشی‌های هوشمند کره‌ای، نمونه اولیه از یک گوشی هوشمند تاشو را به نمایش گذاشت که نیمه بالایی آن کوتاه‌تر از نیمه پایینی است. یعنی وقتی که تا می‌شود، قسمت پایین نمایشگر در معرض دید قرار می‌گیرد؛ جایی که اطلاعات اولیه مانند زمان و آب و هوا به نمایش درمی‌آید. با نمایان شدن صفحه‌نمایش پایین، گوشی‌های هوشمند تاشو دیگر نیازی به صفحه‌ نمایش ثانویه در قسمت بیرونی ندارند. این می‌تواند هزینه‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد و فرایند تولید را نیز به‌مراتب ساده‌تر کند. این شرکت همچنین پنل‌های نمایشگر QD تاشو و رول‌شونده را معرفی کرد. قابل خم‌شدن دوبل، یعنی The Flex S، به داخل و خارج تا می‌شود و یک منحنی «S» ایجاد می‌کند. این سری همچنین شامل یک صفحه نمایش تاشو 17.3اینچی است که می‌تواند به بهترین وجه در دستگاه‌های قابل حمل مانند نوت‌بوک‌ها استفاده شود که تا صفحه نمایش 7.3اینچی قابل تطبیق برای تبلت گسترش می‌یابد.

   خودنمایی یک استارت‌آپ از ترکیه

استارت‌آپ TOGG که پیش‌تر نمونه اولیه یک خودروی برقی تمام ترکیه‌ای را ارائه کرده بود، قصد دارد تا سال2030، بیش از یک میلیون خودرو را به نقاط مختلف جهان صادر کند. آنها در نمایشگاه الکترونیک مصرفی، یک طرح مفهومی جدید را آورده‌اند که یک خودروی سدان خاص را نشان می‌دهد. این استارت‌آپ می‌خواهد در 5کلاس گوناگون، خودروهای خود را به بازار عرضه کند که نخستین آن نیز یک شاسی بلند کلاس C خواهد بود که در ابتدای سال2023 به بازار خواهد آمد.

   غول فنلاندی و 4گوشی جدید

نوکیا هم در نمایشگاه امسال بیکار نبوده و با 4گوشی جدید به‌دنبال بازاریابی و به‌دست آوردن اقتدار گذشته است. مدل‌های C100و C200جدیدترین گزینه‌های اقتصادی این سازنده با تراشه‌های MediaTek Helio A22، باتری‌ ۴۰۰۰میلی‌آمپر ساعتی و دوربین‌ پشتی تک هستند. قیمت C100 را ۹۹دلار اعلام کرده‌اند و این درحالی‌که است که C200 با قیمت ۱۱۹دلار ارائه خواهد شد. در ادامه، نوکیا G100 و G400 گوشی‌های توانمندتری هستند که تراشه‌های اسنپ‌دراگون 615SD  و 5G480SD را ارائه می‌کنند و تا ۶گیگابایت رم و ۱۲۸گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارند. در مورد G400 یک صفحه نمایش با نرخ نوسازی ۱۲۰هرتز 6.5اینچی و یک دوربین سه‌گانه با ماژول اصلی ۴۸مگاپیکسلی در کنار لنزهای ماکرو و فوق عریض وجود دارد. نوکیا G100 دارای تنظیمات دوربین سه‌گانه، اسکنر اثر انگشت کناری و باتری ۵۰۰۰میلی‌آمپر ساعتی است. G100 با قیمت ۱۴۹دلار و G400 با قیمت ۲۳۹دلار عرضه خواهد شد.

   ساخت خودرو به جای کنسول بازی!

گروه سونی ژاپن قصد دارد در بهار سال‌جاری میلادی با افتتاح یک شرکت، ورود به بازار خودروهای الکتریکی را مورد بررسی قرار دهد. این غول لوازم الکترونیک به‌دنبال استفاده از نقاط قوت خود در حوزه‌های سرگرمی و حسگرها، برای ایفای نقشی پررنگ‌تر در صنعت حمل‌ونقل نسل بعدی است. «کنیچیرو یوشیدا» رئیس این گروه، در یک نشست خبری در حاشیه نمایشگاه CES گفت که شرکت جدید با نام Sony Mobility Inc، در حالی به‌وجود می‌آید که غول فناوری ژاپنی در حال کاوش برای راه‌اندازی تجاری خودروهای الکتریکی است. او در این‌باره گفت: «با فناوری‌های تصویربرداری و سنجش، ابر، 5G و فناوری‌های سرگرمی همراه با تسلط بر محتوا، ما معتقدیم سونی به‌عنوان یک شرکت سرگرمی خلاق برای تعریف مجدد حرکت، جایگاه خوبی دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید