• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 15 دی 1400
کد مطلب : 150184
+
-

قهرمان‌‌ها عاشق می‌شوند

قهرمان‌‌ها عاشق می‌شوند

محمد برمایی - کارشناس خانواده

در اشل جمعی مفهوم تربیت، تعریف و تبیین درست «الگو یا اسوه» می‌تواند پیشرانی برای تعالی معنوی جامعه باشد. قهرمان به‌عنوان یک الگوی واقعی باید درست تعریف شود تا افراد جامعه به‌فراخور حس و نیاز از آن خوشه‌ بچینند .در این بین کسانی که قهرمانان را اسطوره و غیرقابل دسترس می‌کنند، بزرگ‌ترین آسیب را نه فقط به او بلکه به نسل‌های بعد از او‌ می‌زنند.
مثلی انگلیسی می‌گوید: اگر خواستی کسی را از زندگی مردم بگیری، قدیسش کن! پس مراقب میل به تقدس‌گرایی باشیم چون قدیس برعکس تعریف ما از اسوه دست نیافتنی است.
قهرمانان ما زمینی‌ترین و غیرهالیوودی‌ترین ویژگی‌ها را دارند! آنان زندگی‌ را در کنار ما زیسته‌اند، با ما بزرگ شده‌اند، درکنار ما حتی اشتباه کرده‌اند! مهمانی، زیارت و سیاحت رفته‌اند، عاشق شده‌اند و دلتنگی‌ها و چشم‌انتظاری‌ها داشته‌اند.
آنها سخت کوشیده‌اند و رشد کرده‌اند، شاید باورتان نشود که آنها هم پول در‌می‌آوردند و پیتزا هم دوست داشتند! می‌خندیدند، غصه می‌خوردند و شاید جاهایی ترسیده باشند اما لَمْ یَرْتَابُواْ ؛ اصلا تردید نداشتند.
ببینید چقدر از قهرمان‌هایمان دوریم! و در فضای قدیس‌سازی و غیرقابل‌دسترس کردن آنها دست به تخیل می‌زنیم و کم‌کم از واقعیت دور می‌شویم؛ آنقدر دور که فراواقعیت شکل می‌گیرد و خودمان یک کمپانی روایت‌سازی می‌شویم. این «خودمان» که می‌گویم عبارت است از مجموعه عرضه‌ و تقاضاهای احساسی درهم‌تنیده‌ و به‌ هم‌ پیوسته‌ یک جامعه‌‌.
برخی در زمان زیستشان گم‌اند ولی بعد از مرگ آن بُعد مخرب رسانه‌ای انگار فعال می‌شود تا از آنها یک خیال ببافد! دریغا که به بهانه انتشار و تکثیرش دارد با او سر یک شوخی بد را باز می‌کند! شوخی با ارزش تجربه زیسته‌‌اش.
مدافعین شهید حرم، مرزبانان شهید، شهدای دفاع‌مقدس و... را ببینید! انگار از ما نیستند، یا بهتر بگویم با همین بزرگ‌گویی‌ها از ما گرفته شده‌اند چون از آنها  اسوه بودن را منتشر نمی‌کنیم.
اندک مردان و زنانی، هم در زمان حیاتشان قهرمانند هم در مماتشان. (مثل حاج‌قاسم عزیزمان)
زیست ایشان واقعا الگوست و شایسته پرداخت و برداشت وسیع است. ولی نکته اینجاست؛ برای اینکه شکاف شناختی زیر پوست شهرو شهروند به‌بار نیاید می‌بایست سؤال و ابهام و تردید را پاسخ گفت تا باور واقعی قهرمانی قهرمانمان نتیجه دهد.روایت مستند زندگی قهرمان اعم از باورها، انگیزه‌ها، ایمان، چگونگی رشد معنوی و اهداف او در زندگی، الگوسازی قهرمان را به اسوه‌گی و واقعیت نزدیک می‌کند.
نسل امروز بیش‌ از همیشه نیازمند قهرمان واقعی است و به‌خاطر قدرت تشخیصِ منطقی‌مآبانه‌اش، باید زیست و تجربه قهرمان را برایشان تعریف کنیم.بهترین تصویر از یک قهرمان، با روایت‌های واقعی و صادقانه ساخته می‌شود؛ اگر هدف الگوسازی باشد نه هیاهو.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید