• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150073
+
-

600کیلومتر پیاده‌روی پایتخت نونوار می‌شود

مناسب‌سازی شهر تهران با اولویت‌بندی محل سکونت افراد دارای معلولیت انجام می‌شود

گزارش
600کیلومتر پیاده‌روی پایتخت نونوار می‌شود

 واقعیت آن است که اغلب معابر شهر تهران برای تردد شهروندان مناسب نیستند؛ پیاده‌روهایی که تردد در آنها برای سالمندان، افراد دارای معلولیت و کم‌توان گاهی اصلا امکان‌پذیر نیست.
همین مسئله باعث شده تا شهردار تهران از اهمیت مناسب‌سازی معابر صحبت کند و بگوید: «با تمام توان باید تلاش کنیم تا دست‌کم 600کیلومتر از معابر پایتخت در سال آینده برای تردد همه اقشار جامعه مناسب‌سازی شود.» علیرضا زاکانی از برنامه‌ریزی و تعیین بودجه لازم برای این منظور سخن گفته است و همین موضوع سبب شده تا چگونگی انجام عملیات‌ها در بیست‌وششمین جلسه ستاد مناسب‌سازی‌ فضاهای شهری در دستور کار قرار بگیرد. خروجی مهم جلسه را هم معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران اعلام کرد: «مناسب‌سازی با اولویت محل سکونت جانبازان و افراد دارای معلولیت انجام می‌شود.» به گزارش همشهری، در این جلسه ضمن ارائه گزارش طرح جامع مناسب‌سازی‌، تعیین اولویت‌های پروژه‌های مناسب‌سازی‌ در سال 1400 تا 1401 و تعیین ردیف بودجه متمرکز برای عملیات مناسب‌سازی‌ در سال1401 مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که در سال آینده 600کیلومتر پیاده‌روی تهران به‌معنای واقعی مناسب‌سازی شوند.

9936کیلومتر معبر در دستور کار مناسب‌سازی‌
براساس برنامه حدود 10هزار کیلومتر پیاده‌رو در دستور کار مناسب‌سازی قرار گرفته‌اند. مجید نادری، معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران رقم دقیق را 9936کیلومتر اعلام می‌کند و می‌گوید: «شهر تهران 3672کیلومتر معبر زیر 12متر، 1518کیلومتر معبر اصلی و 3026معبر فرعی دارد که در مجموع آنچه در دستور کار مناسب‌سازی‌ قرار دارد 9936کیلومتر از معابر اصلی و فرعی در فازهای مختلف اجرایی  است. همچنین براساس سنجش معابر، 54درصد از معابر نیازمند اصلاحات مقطعی است، 28درصد اصلاحات اساسی، 15.5درصد از معابر فاقد پیاده‌روست که تنها 2.5درصد از معابر به‌طور کامل مناسب‌سازی‌ شده‌‌اند.»
اطلاعاتی که نادری اعلام می‌کند در قالب یک نقشه GIS در سامانه شهرسازی تهران پیاده‌سازی‌ شده و امکان مشاهده اقدامات مورد نیاز در هر مقطع وجود دارد. معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «از وضع موجود تمامی قطعات معابر شهر تهران که در دستور کار مناسب‌سازی‌ هستند، عکسبرداری و برای هر قسمت آنها دستور کاری تهیه شده که در زمان مناسب باید اجرایی شوند؛ بنابراین مناسب‌سازی‌ معابر اصلی در 3 اولویت اول، دوم و سوم و در 8فاز پیش‌بینی شده است. فاز یک شامل 224کیلومتر، فاز2 شامل 168کیلومتر، فاز 3 شامل 157کیلومتر معبر است و ما اکنون از نظر اجرایی در فاز یک قرار داریم. تاکنون 104کیلومتر در فاز یک اجرا شده و اجرای فاز 2 و 3 برای افق1401 در دستور کار قرار دارد.» به‌عبارت دیگر، شهرداری تهران حتی از برنامه زمانبندی سال آینده (مناسب‌سازی 550 تا 600کیلومتر معبر) جلوتر است.

مناسب‌سازی، هوشمند و هدفمند شود
در سال گذشته 536میلیارد تومان بودجه برای مناسب‌سازی‌ اختصاص داده شده که 319میلیارد آن هزینه شد. در سال1400 این مبلغ به 1100میلیارد تومان رسید که 337میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص داده شده، اما به‌گفته نادری در مرحله اجرا تنها 80میلیارد تومان آن هزینه شده است. او می‌گوید: «مناطقی که موفق به اجرای کامل برنامه‌های مناسب‌سازی‌ نشده‌اند، می‌توانند با بودجه باقیمانده، پروژه‌های عقب‌مانده خود را اجرا کنند.»
به‌گفته او، برای مناسب‌سازی‌ معابر و اتصال خانه معلولان به معابر اصلی در افق1401 به 900میلیارد تومان بودجه نیاز است و برای اختصاص ردیف اعتباری از معاونت برنامه‌ریزی شهرداری درخواست شده تا در بودجه سال آینده، برای مناسب‌سازی‌ ردیف اعتباری تعریف شود. حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران نیز درباره ارزیابی عملکرد مناطق در حوزه مناسب‌سازی‌ می‌گوید: «اقدامات برای مناسب‌سازی‌ باید هدفمند و هوشمند باشد.
اکنون ممیزی، نسبت به جمع‌آوری آمار و اطلاعات مربوط به مختصات مکانی سکونت معلولان اقدام کرده است و حدود 40درصد این اطلاعات اکنون به‌صورت آنلاین قابل دسترسی بوده و بهتر است تعیین محورها برای مناسب‌سازی‌ در هر منطقه با هماهنگی سازمان بهزیستی براساس محل سکونت معلولان و نوع معلولیت آنها باشد. تاکنون حدود 2.5درصد از معابر در شهر تهران مناسب‌سازی‌ شده و لازم است برای سرعت بخشیدن به آن اقدامات هوشمند باشد.»

روند کند مناسب‌سازی‌ بوستان‌ها در سال99
رئیس سازمان بوستان‌های شهر تهران می‌گوید که از سال 95 تا 98 به‌طور کلی 103بوستان به‌صورت کامل مناسب‌سازی‌ شده است. به‌گفته علی‌محمد مختاری در سال99 نیز مقرر بود 34بوستان مناسب‌سازی‌ شوند که تنها مناسب‌سازی‌ 15بوستان محقق شد و تعدادی نیز در سال1400 در سطح مناطق 22گانه در دست اقدام است. او می‌گوید: «شهرداری تهران برنامه‌ای را ابلاغ کرده که  پارک‌های جدید با شرط مناسب‌سازی‌ صدرصدی افتتاح می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید