• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150046
+
-

کرونا؛ موج سوم در قطر، اوج‌گیری دوباره در امارات و عربستان

جهان‌نما
کرونا؛ موج سوم در قطر، اوج‌گیری دوباره در امارات و عربستان

کرونا در جنوب خلیج‌فارس، دوباره اوج گرفته و کشورهای منطقه را درگیر کرده است؛ قطر در آغاز موج سوم همه‌گیری کروناست و امارات و عربستان هم بدترین رکوردهای روزانه را در چند ماه اخیر ثبت کرده‌اند.
به گزارش الجزیره، روند ابتلا به کووید-19در قطر، از 2ماه قبل افزایشی بوده، اما مقامات گفته‌اند که این روند، در 2 هفته اخیر به‌شدت افزایش یافته است. دلیل این افزایش که سرآغاز موج سوم همه‌گیری کرونا در این کشور است، انتشار گسترده گونه اومیکرون اعلام شده است.
کرونا، در عربستان و امارات هم اوج گرفته است. رکورد روزانه در عربستان برای نخستین‌بار از میانه تابستان، از 1000مورد در روز عبور کرده است. امارات هم بعد از مدت‌ها بیشتر از 2هزار و 500مورد روزانه ابتلا به کووید-19ثبت کرده است. این دو کشور، آمار خود را به تفکیک گونه‌های ویروس اعلام نمی‌کنند. با این حال هر دو کشور بیش از یک ماه پیش از ورود گونه اومیکرون خبر دادند.
بر خلاف رویه سکوت درباره گونه‌ها در این دو کشور، در قطر، دکتر سها البیاتی، رئیس بخش واکسیناسیون وزارت بهداشت صراحتا از گونه اومیکرون به‌عنوان عامل اصلی افزایش موارد ابتلا خبر داده است؛ «بیشتر موارد جدید ابتلا به کووید-19به‌گونه اومیکرون ارتباط دارند. براساس اطلاعات موجود، اومیکرون بسیار سریع منتشر می‌شود، اما علایم آن ملایم و نه چندان جدی هستند.»
قطر از ابتدای همه‌گیری کرونا، 252هزار مورد ابتلا و 618مورد مرگ را گزارش کرده است. این کشور همچنین 5میلیون واکسن تزریق کرده و تزریق دوز سوم را هم از همین پاییز شروع کرده است. این کشور یکشنبه، 998مورد ابتلای جدید گزارش کرد.
عربستان، بزرگ‌ترین کشور منطقه که 30میلیون جمعیت دارد، در همین روز 1024مورد جدید را ثبت کرده است. این در حالی است که موارد ابتلای روزانه در این کشور، در انتهای تابستان و ابتدای پاییز، به زیر 100مورد در روز رسیده بود. امارات همسایه عربستان هم که قطب تجارت و گردشگری منطقه است و در اوج فصل گردشگری به سر می‌برد و میزبان یک نمایشگاه بزرگ جهانی است، 2هزار و 600مورد ابتلای جدید و 3 مورد مرگ در همین روز ثبت کرده است.
موارد ابتلا در امارات، 5روز پیش به بالای 2هزار مورد رسید. این کشور در میانه پاییز به کمتر از 100مورد روزانه رسیده بود. امارات گفته است که از یک هفته دیگر، به شهروندان این کشور تنها درصورتی اجازه می‌دهد به خارج سفر کنند که واکسن بزنند. از افرادی هم که هر دو دوز واکسن را زده‌اند درخواست شده دوز یادآور یا تقویتی را بزنند.
آمار روزانه کرونا در امارات همچنان بسیار پایین‌تر از اوج همه‌گیری در این کشور در ابتدای زمستان سال گذشته بود. در ژانویه گذشته، همزمان با سفرهای دسته‌جمعی توریست‌ها به امارات، آمار 4هزار مورد ابتلا در یک روز در این کشور ثبت شد. عربستان هم در انتهای بهار سال 2020میلادی، 4هزار و 700مورد روزانه را تجربه کرده است. انتشار گونه جدید ویروس کرونا، در کویت هم باعث نگرانی مقامات شده و دولت از شهروندان این کشور خواسته است از سفر به چند کشور اروپایی خودداری کنند. وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای با توجه به «رشد چشمگیر و بی‌سابقه در تعداد موارد جدید» ‌در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا، از شهروندان کویتی خواسته این کشورها را ترک کنند.
تعداد موارد روزانه در کویت نسبتا پایین است؛ با این حال میزان آن جهشی چشمگیر داشته، یکشنبه حدود 20برابر شده و به 600مورد رسیده. کویت 4میلیون جمعیت دارد. تعداد موارد ابتلا در این کشور، تقریبا دو برابر بحرین است. بحرین که کمتر از 2 میلیون نفر جمعیت دارد، برای استفاده از داروی ضد‌کرونای شرکت فایزر با نام پکسلووید مجوز اضطراری صادر کرده است. این دارو برای افراد بزرگسالی که از نشانه‌های شدید ابتلا به کروان رنج می‌برند و ممکن است بیماری تهدیدی جدی برای آنها باشد استفاده می‌شود.
در قطر، برخی اوج‌گیری کرونا را به برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی اخیر در این کشور مرتبط می‌دانند. قطر قرار است سال آینده میزبان جام جهانی باشد و اخیرا با برگزاری مسابقات فرمول یک و جام کشورهای عربی، خود را برای این رویداد بزرگ آماده کرده است. تنها افراد واکسن‌زده اجازه حضور در تورنمنت فوتبال را داشتند، اما با وجود تأکید مقامات برای رعایت مقررات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی در مکان‌های برگزاری این رویدادها رعایت نشد‌.
دکتر البیاتی گفته است که اهمال مردم در رعایت قوانین یکی از عوامل اوج‌گیری ابتلا بوده است؛ «وقتی که گفتیم مردم می‌توانند دیگر در مکان‌های عمومی ماسک نزنند، شرایطی را درنظر داشتیم. مثلا اینکه مکان‌هایی که مردم در آن هستند نباید شلوغ باشد. وقتی که مردم ماسک زدن را کنار گذاشتند، شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا، سرماخوردگی فصلی
 و آسم بودیم.»
قطر از 5روز پیش، برخی محدودیت‌ها را دوباره اعمال کرده و مردم دوباره باید چه در فضاهای داخلی و چه فضاهای خارجی ماسک بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید