• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150024
+
-

دستمزد مربی خارجی زنان را چه‌کسی می‌دهد؟

فدراسیون والیبال می‌گوید فدراسیون جهانی هزینه کمپدلی، سرمربی ایتالیایی را می‌دهد اما گفته می‌شود دستمزد او از محل بدهی‌های فدراسیون جهانی به ایران تأمین خواهد شد

دستمزد مربی خارجی زنان را چه‌کسی می‌دهد؟

«خولیو ولاسکو بر این باور است که من می‌توانم به والیبال زنان ایران کمک کنم.» الساندرا کمپدلی در نشست خبری دیروز از این جمله استفاده کرد تا به همه اطمینان دهد انتخاب خوبی برای سرمربیگری تیم ملی است. الساندرا دستیار ولاسکو در تیم‌های پایه ایتالیاست و نشانه‌هایی از او هم با خود به ایران آورده است. او صحبت‌هایش را با یک جمله فارسی آغاز کرد تا خودش را صمیمی نشان دهد: «سال نو مبارک» و در پرسش‌ و پاسخ‌ها هم زمانی که بعضی از سؤالات برای چندبار تکرار شد، گوشه‌ای از اقتدارش را هم نمایان کرد، چیزی که ولاسکو به آن شهرت داشت.
کمپدلی خودش را معلم معرفی کرد، یک مربی که اجازه مربیگری در لیگ سطح یک مردان ایتالیا را دارد، 13سال در استان ترنتینو مربیگری کرده، مربی زیر 19سال ایتالیا بوده و... اما برای او مربیگری در تیم ناشنوایان ایتالیا - جایی که ریکاردو، یکی از دو پسرش آنجا بازی می‌کند‌- ارزش دیگری دارد: «مربیگری در تیم ناشنوایان کمک کرد تا من انسان بهتری شوم.»
قرارداد الساندرا با فدراسیون والیبال ایران یک+یک است و اگر بعد از یک سال طرفین از هم راضی بودند، قرارداد تمدید می‌شود. الساندرا هم مثل خیلی از مربیان دیگر حاضر نشد رقم قراردادش را اعلام کند: «ترجیح می‌دهم به این سؤال جواب ندهم.» قرارداد او نکته دیگری هم دارد؛ دستمزد کمپدلی را فدراسیون جهانی والیبال پرداخت می‌کند نه فدراسیون ایران. فدراسیون جهانی هر ساله کمک‌هایی را برای کشورهایی که والیبال‌شان درحال توسعه است، درنظر می‌گیرد. فدراسیون والیبال ایران می‌گوید به جای گرفتن تجهیزات، با هزینه فدراسیون جهانی برای تیم زنان مربی استخدام کرده است. اما بعضی‌ها می‌گویند فدراسیون جهانی پاداش‌ لیگ جهانی را به ایران بدهکار است و به‌خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند این بدهی را صاف کند و دستمزد کمپدلی از همین بدهی‌ها پرداخت می‌شود. سال1372و در زمان ریاست محمدرضا یزدانی‌خرم هم ماتسوموتوی ژاپنی سرمربی تیم ملی مردان شد. آن سال‌ها هم گفته می‌شد هزینه‌های این مربی را کنفدراسیون آسیا پرداخت می‌کند. کمپدلی دستیار خارجی ندارد و قرار است فدراسیون برای او دستیار انتخاب کند. کمپدلی با فریبا صادقی، سرمربی سابق تیم ملی، پدیده بلوری‌زاده‌، سرمربی تیم جوانان و میترا شعبانیان، سرمربی تیم نوجوانان جلسه‌ داشته است و به‌نظر می‌رسد تمایل دارد با آنها همکاری کند: «این افراد بخشی از تیم ملی ایران هستند و اگر انتخاب با من باشد، با آنها همکاری می‌کنم.»
خواسته فدراسیون از کمپدلی ارتقای جایگاه تیم ملی در سطح آسیاست. ایران در رده‌های هفتم و هشتم این قاره است. می‌شود به رده‌های بالاتر رسید؟ کمپدلی امیدوار است این اتفاق بیفتد: «همه تیم‌های آسیایی را می‌شناسم و این شناخت به واسطه حضور یکی از دوستانم در تیم ملی کره‌جنوبی است. من الان نمی‌توانم بگویم چقدر طول می‌کشد تا ایران به سطح بالاتری برسد اما هرچه در توان دارم برای بهتر شدن تیم می‌گذارم.» اما در یک سال چقدر می‌شود کار کرد؟ «قرارداد من نمی‌گوید که در یک سال نمی‌توانم کاری انجام بدهم. مسئولان والیبال ایران باهوش هستند و می‌دانند با کار امروز و فردا نمی‌شود به نتیجه رسید و ما به زمان نیاز داریم.» مشکل اساسی زنان ایران در این چند سال نداشتن بازی‌های تدارکاتی است. فدراسیون به کمپدلی قول داده که تیمش مشکلی برای بازی‌های تدارکاتی نداشته باشد.
کمپدلی در 2هفته‌ گذشته چند بازی از لیگ برتر و چند بازی از لیگ‌یک دیده است. به چند باشگاه سر زده و شهر را دیده است و از هر آنچه دیده شگفت‌زده و هیجان‌زده است: «وقتی متوجه شدم چه تعداد دختر در والیبال ایران هست، متعجب شدم. در بین این نفرات می‌شود استعدادهایی را پیدا کرد که به پیشرفت والیبال ایران کمک کنند. متوجه شدم که دختران ایران به تمرینات زیاد عادت دارند و روی کارشان تمرکز دارند و برای رسیدن به موفقیت مصمم هستند. من هنوز بازیکنان لژیونر ایران را که در باشگاه‌های پرتغال، ترکیه و... بازی می‌کنند، ندیده‌ام اما همین که والیبال ایران توانسته در این لیگ‌ها بازیکن داشته باشد، خوب است.» امکانات باشگاه‌های ایران هم کمپدلی را شگفت‌زده کرده است: «حتی ایتالیا و کشورهای دیگر هم این امکانات را برای زنان ندارند.» علاقه زنان ایرانی به‌کار هم کمپدلی را هیجان‌زده کرده: «من از چیزهایی که در ایران دیده‌ام شگفت‌زده‌ام. خیلی از زنان حرفه‌ای‌اند و عشق زیادی درونشان هست. زنان ایتالیا به اندازه زنان ایران به‌کار عشق و علاقه ندارند.» او درباره نقاط ضعف والیبال زنان ایران حرفی نزد: «بیشتر سعی می‌کنم نقاط قوت را که خیلی زیاد هستند ببینم. نقاط ضعفی هم وجود دارد که فنی است و در جایی دیگر درباره آنها حرف می‌زنم.» کمپدلی از ایران و شهرهایی هم که دیده است، تعریف کرد و همینطور از محبت‌هایی که دیده: «در این چند روز احساس کردم در خانه و کشور خودم هستم.»
کمپدلی یک ماه به کشورش برمی‌گردد و از ماه آینده تمرین با تیم ملی را آغاز می‌کند. دیروز بعضی‌ها لقب ولاسکوی والیبال زنان را به کمپدلی دادند، کسی که قرار است ناجی والیبال زنان باشد. اما کمپدلی می‌تواند این نقش را ایفا کند؟ روزی که ولاسکو سرمربی ایران شد، تیم ملی والیبال ایران نایب‌قهرمان آسیا بود و پر از ستاره، چند مربی خارجی به‌خود دیده بود، نوجوانانش روی سکوهای جهانی بودند و... اما زنان؟ آنها اگر خوش‌شانس باشند سالی یک‌بار در مسابقات آسیایی شرکت می‌کنند و بهترین‌هایشان در تیم‌های درجه چندم ترکیه و پرتغال توپ می‌زنند. زنان ایران با تیم‌های درجه2آسیا هم فاصله زیادی دارند. بعضی از کارشناسان معتقدند فدراسیون باید از پایه برای والیبال زنان سرمایه‌گذاری می‌کرد، همان اتفاقی که برای مردان افتاد. آنها استخدام دستیار ولاسکو را بیشتر تبلیغات فدراسیون می‌دانند تا اقدام ویژه برای رشد والیبال زنان.

این خبر را به اشتراک بگذارید