• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150004
+
-

رفع کمبود داروی بیماران هموفیلی تا پایان دی

خبر
رفع کمبود داروی بیماران هموفیلی تا پایان دی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تامین داروی بیماران هموفیلی تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: «امیدواریم با اولویت‌بندی درست و تامین داروهای حیاتی و ضروری بیماران، کمبودها را به کمتر از مقدار فعلی برسانیم.»
حمیدرضا اینانلو با اعلام اینکه در حال حاضر مهم‌ترین وظیفه ایجاد دسترسی پایدار به داروهاست، به ایلنا گفت: «با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی در کشور و اینکه در شروع نیمه دوم سال‌ جاری ارز کافی برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران به ما تخصیص داده نشده، اولویت‌بندی لازم را انجام داده‌ایم تا دچار کمبودهای گسترده نشویم و تمرکز اصلی‌مان را بر تامین دارو گذاشتیم تا در پایان سال بتوانیم پایداری در تامین دارو را برای آنها ایجاد کنیم. در کنار آن نظارت جدی بر کیفیت داروهایی که تامین می‌کنیم، خواهیم داشت تا داروهایی که به‌دست مردم می‌رسد و بیماران آن را مصرف می‌کنند، از کیفیت لازم برخوردار باشند و بتوانند باعث افزایش سلامت بیماران شوند.»
او افزود: «در شروع نیمه دوم سال ‌جاری ارز لازم برای تامین دارو به سازمان غذا و دارو اختصاص داده نشد، اما با دستوری که چند هفته پیش رئیس‌جمهوری داد و دستور تامین ارز مورد نیاز را برای تامین دارو تا پایان سال‌ جاری صادر کرد، امیدواریم با اولویت‌بندی درست و تامین داروهای حیاتی و ضروری بیماران، کمبودها را به کمتر از مقدار فعلی برسانیم.»
به‌ گفته اینانلو تا پایان آذر، کمبودها بین ۴۰ تا ۴۲قلم برآورد شده است: «اگر ارز لازم تامین شود و ما با چالش ارزی روبه‌رو نشویم، کمبودها را به کمتر از ۲۰قلم می‌رسانیم. ما کمبودهای دارویی را براساس نام ژنریک داروها در نظر می‌گیریم و از نظر منطقی کمبود داروهای برند که معادل تولید داخل آنها وجود دارد، از نظر سازمان غذا و دارو جزو کمبودها به‌حساب نمی‌آیند؛ زیرا ما با منابع ارزی‌ای که در اختیار داریم و براساس آن اولویت‌بندی لازم را انجام می‌دهیم، جهت تامین داروهای تولید داخل و وارداتی برنامه‌ریزی می‌کنیم و با توجه به پیشرفت‌های خوبی که در تولید دارو در داخل کشور داشتیم و نظارت جدی‌ای که بر کیفیت آنها داریم، محوریت ما تامین دارو با تولیدات داخل است. بر این اساس کمبود داروهای برند که مشابه تولیدات داخل دارند از نظر ما مشمول کمبود دارو حساب نمی‌شوند. از سوی دیگر تجویز تک‌نسخه‌ای از سوی پزشکان نیز ممنوع است و به‌هیچ عنوان جزو اقلام دارای کمبود به‌حساب نمی‌آید. اگر ارز لازم تامین شود و ما با چالش ارزی روبه‌رو نشویم، کمبودها را به کمتر از ۲۰قلم می‌رسانیم.»
این مسئول درباره کمبود داروی فاکتور۹ که مربوط به بیماران هموفیلی است هم توضیح داد: «کمبود این دارو هم به‌دلیل مشکل در اختصاص ارز بود. در برخی رسانه‌ها بیان شده بود که موجودی این دارو به صفر رسیده اما چنین چیزی درست نیست و موجودی این داروها صفر نشده است. ما حداقل موجودی لازم را داریم و براساس استعلامی که از معاونت درمان صورت می‌گیرد، برای مصارف اضطراری توزیع می‌کنیم. اما برنامه‌ریزی لازم انجام شده و تا پایان دی، تقریبا کمبودهای این دارو برطرف می‌شود. برنامه‌ریزی پایداری هم برای تامین دارو در ماه‌های بهمن و اسفند داریم که برای بیماران هموفیلی‌مان به مقدار کافی داروی فاکتور۹ تامین شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید