• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 149996
+
-

برای اولین بار از 17 اسفند 98 تاکنون، آمار فوتی روزانه 22 نفر شد

کرونا در سراشیبی

آمار فوتی‌های روزانه کرونا به کمترین میزان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون رسیده است؛ 22فوتی در یک شبانه‌روز. هر چند که وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد که آخرین بار 17اسفند سال98 بود که کمترین میزان مرگ روزانه با 21جان‌باخته، به ثبت رسید که البته آن زمان هنوز شیوع کرونا به این میزان نرسیده بود و کشور در ابتدای نخستین پیک کرونا با سویه کلاسیک قرار داشت.
روند کاهش موارد فوت کرونا از اوایل مهر ماه شروع شد. به‌طوری که در نخستین روز این ماه، 317نفر جانشان را از دست دادند و در آخرین روز، 165نفر. در آبان‌ماه هم وضعیت با همین روند ادامه داشت.
 در روزهای اول این ماه، آمار فوتی‌ها بین 124 تا 200نفر ثبت شد و در روزهای آخر به حدود 100نفر رسید.
 در آذر اما میزان کاهش فوتی‌های روزانه چشمگیر‌تر بود، به‌طوری که از ابتدا تا پایان این ماه، تنها در نهم آذر، تعداد فوتی‌ها بالای 100نفر یعنی 119نفر اعلام شد و در سایر روزها، موارد فوت به 41نفر هم رسید که کمترین میزان جان‌باختگان روزانه کرونا در آذرماه بود.
دی ماه اما رکورددار کاهش فوتی‌ها بود. از ابتدای این ماه، میزان فوتی‌ها از 60نفر بالاتر نرفت. با 44مورد شروع شد و روز گذشته به کمترین میزان در 23ماه گذشته رسید. در این میان آمار ابتلا هم روند نزولی طی کرد و به مرز 1000 نفر هم  رسید.
نکته مهم اما تعداد بستری‌هاست، با اینکه روزانه بین هزار تا 2 هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی می‌شود اما موارد بستری ناشی از این بیماری، ر وزانه کمتر از 400نفر است که نشان از ضعیف شدن بیماری‌زایی ویروس دارد.
همه اینها در شرایطی است که جهان در میدان نبرد با اومیکرون قرار دارد. در ایران هم براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون 194مورد تأیید شده ابتلا به اومیکرون شناسایی شده‌ است، با این حال هنوز تأثیر شیوع احتمالی اومیکرون در کشور، بر آمارهای روزانه مشهود نیست. روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت، تعداد مراجعه‌کنندگان سرپایی با علائم مشکوک کرونا به‌صورت روزانه را 1250نفر اعلام کرد که نسبت به پیک قبلی، کاهش داشته است.
 در این میان تعداد بستری در آی‌سی‌یو هم حدود ۱۴۰۰ مورد است.
شرایط فعلی را واکسیناسیون گسترده علیه کرونا ایجاد کرد، به‌طوری که براساس اعلام سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به مهر، 98درصد جمعیت هدف کشور، حداقل یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند.(جمعیت هدف اعلام شده برای ایران، حدود 68میلیون نفر درنظر گرفته شده که افراد بالای 12سال را شامل می‌شود.) به‌گفته فرشید رضایی، هم‌اکنون، 65درصد جمعیت کشور هم با تزریق 2 دوز واکسن، در برابر بیماری ایمن شده‌اند. براساس اعلام او، از میان دانش‌آموزان هم 85 تا 90درصد این گروه بالای 12سال واکسن دریافت کرده‌اند.
 هر چند که تأکید می‌شود واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند کرونا را مهار کند و باید برای ادامه این روند پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید