• یکشنبه 24 تیر 1403
  • الأحَد 7 محرم 1446
  • 2024 Jul 14
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149947
+
-

بی‌سرانجامی پرند پس از40روز

مهدی دباغی کوپائی - کارشناس شهری

روزانه 70تا 80هزار نفر از پرند به تهران سفر می‌کنند و در این بین، افتتاح خط مترو پرند دغدغه‌های سفر ساکنان این شهر را به حداقل خواهد رساند. پروژه احداث مترو تهران-پرند بیشتر از 90درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی به‌دلیل حل نشدن مسئله تغییر کاربری 25هکتار از اراضی شهر پرند ادامه عملیات احداث پروژه متوقف شده است. پیش از این اعتبار 650میلیارد تومانی برای ادامه فعالیت مترو پرند مطرح شده بود و 40روز از ماجرای توقف فعالیت‌های احداث مترو پرند می‌گذرد و هنوز مشکلات افتتاح مترو تهران-پرند برطرف نشده است. نگاهی گذرا به اظهار نظرهای اخیر خالی از لطف نیست.
3آذر: در نشست وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران، مقرر شد ظرف 2هفته، تحقیقات ناظر بر تکمیل پروژه خط مترو پرند آماده شود تا براساس آن، برنامه زمانبندی جدید طرح مشخص شود. همچنین وزیر راه و شهرسازی قول هرگونه مساعدت برای همکاری واحدهای تابعه این وزارتخانه با شهرداری تهران مبنی بر رفع موانع اجرایی پروژه را داد.
4آذر: وزیر کشور به اتفاق استاندار تهران، در بازدید از شهر جدید پرند بر پیگیری مجدانه پروژه خط مترو پرند تأکید کرد و استانداری را مکلف ساخت در نخستین فرصت، مسئله تغییر کاربری ۲۵هکتار از اراضی این شهر جهت واگذاری به پیمانکاران اجرایی را دنبال و ابلاغ کند.
۶ آذر: نشست شورای برنامه‌ریزی استان تهران در استانداری تشکیل شد اما به‌دلیل کامل نبودن مدارک لازم، موضوع تصویب تغییر کاربری اراضی مورد اشاره به تعویق افتاد.
13آذر: جلسه شورای برنامه‌ریزی استانداری در مورد پروژه خط مترو پرند بدون حصول نتیجه‌ای خاص، خاتمه پذیرفت.
۲۷ آذر: جلسه شورای برنامه‌ریزی استانداری تشکیل نشد.
30آذر: موضوع خط مترو شهر جدید پرند در نشست شورای برنامه‌ریزی استانداری بی‌نتیجه ماند.
۷ دی: جلسه شورای برنامه‌ریزی استانداری تشکیل نشد!

مسئولان چه می‌گویند؟
  احمد وحیدی، وزیرکشور: بعد از بازدید 4آذرماه، گفت:تکمیل مترو پرند جزو اولویت‌هاست و باید همکاری لازم برای این موضوع انجام شود.
  رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی: بعد از جلسه با شهردار تهران، در 40روز اخیر اشاره‌ای به موضوع نداشته است.
  علیرضا زاکانی، شهردار تهران: پیگیر موضوع مترو شهرهای اقماری تهران هستیم. مترو شهر پرند باید هرچه سریع‌تر و در سال1401 به بهره‌برداری برسد.
  محسن منصوری، استاندار تهران: می‌خواهیم کاربری ارزشمندی روی 25هکتار از اراضی شهر پرند بگذاریم تا ارزش افزوده بیشتری پیدا کرده و بخش عمده‌ای از بودجه مورد نیاز این پروژه تامین شود. (با این حال زمان مشخصی برای تعیین تکلیف موضوع مشخص نکرده است).
  عابد ملکی، معاون هماهنگی استانداری در امور عمرانی: از آخرین وضعیت این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
  شرکت عمران شهر جدید پرند: ظاهرا در فرایند جمع‌آوری اسناد مربوط به تغییر کاربری اراضی معطل مانده است. 
  شورای شهر پرند: صرفا شاهد ماجراست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :