• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149945
+
-

رخت عزا بر تن شهر

شهرداری تهران و سازمان‌های زیرمجموعه آن به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ایام فاطمیه، برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کنند

مناسبت
رخت عزا بر تن شهر

زهرا کریمی - خبرنگار

‌این روزها شهر به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه، شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی با رخت عزایی که به تن کرده، حال و هوای دیگری به‌خود گرفته است. همزمانی این دو مناسبت سبب شده تا در و دیوار شهر با پارچه و پرچم سیاهپوش شود و تصاویری از سردار سیلمانی روی بیلبوردهای شهری و پل‌ها نیز نقش ببندد. از میان این تصاویر‌، تعدادی خاطره روز تشییع پیکر آن شهید والامقام و همرزمانش را در خیابان انقلاب اسلامی یادآوری می‌‌کنند؛ صحنه‌هایی که شاید خیابان‌های شهر کمتر چنین عزاداری با‌شکوهی را به‌خود دیده بودند.
به گزارش همشهری، رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره اختصاص و آماده‌سازی‌ اکثر سازه‌های فرهنگی برای سوگواری ایام شهادت سردار قاسم سلیمانی، گفت:‌ «بیش از ۵۰هزار مترمربع از عرشه پل‌ها، سازه‌های فرهنگی و تبلیغاتی، پرتابل‌ها و استندهای شهر تهران به این موضوع و ایام اختصاص یافته است.» برنامه دیگری که در این ایام در حال برگزاری است، عنوان نگارگذر «مرد میدان» را دارد که موضوع آن درباره شهید حاج‌قاسم سلیمانی است. صیادی دراین باره توضیح داد و گفت:‌ «این نگارگذر از امروز در 6پرده تا ۱۶دی‌ماه در خیابان انقلاب از محدوده پل کالج تا میدان انقلاب به روایت زندگی سردار پرداخته است. 6روایت شامل موضوعاتی از قبیل زندگی، خدمت، جهاد، مقاومت، بدرقه و روایت عاشقی می‌شود که هر‌شب یکی از این روایت‌‌ها اکران خواهد شد.» او در ادامه به اجرای سایر برنامه‌ها در شهر اشاره کرد و گفت:‌ «برنامه‌ نگارگذر در پیاده‌روهای شهر، برپایی موکب‌های عزاداری، نمایشگاه‌های عکس فرزندان شهدای مدافع حرم، دیوارنگاره‌ها و پوسترهای حاوی تصاویر و دست‌نوشته‌های سردار حاج‌قاسم سلیمانی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره ایشان، در تمامی شهر برگزار می‌شود. به همین مناسبت در شب‌‌ها نیز برج آزادی، میدان انقلاب و ساختمان پلاسکو، از طریق ویدئو‌مپینگ، میزبان روایت‌هایی از این بزرگمرد تاریخ انقلاب اسلامی خواهند بود. مراسم تشییع پیکر پاک شهدای 8سال دفاع‌مقدس نیز در روز پنجشنبه همزمان با شهادت بانوی دوعالم حضرت صدیقه فاطمه(س) برگزار خواهد شد. بر همین اساس تمامی سازه‌های فرهنگی و تبلیغاتی از میدان فردوسی تا انقلاب و معراج شهدا به این موضوع اختصاص یافته است.»

«تشییع نور»  در تماشاخانه «کوشک باغ هنر»
منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌‌آباد هم به‌طور ویژه فردا (سه‌شنبه 14دی‌ماه) ساعت15میزبان گردهمایی چهره‌های ادبی، فرهنگی و اجتماعی در خانه شعر و ادبیات خواهد بود. این ویژه‌برنامه‌ با عنوان «تشییع نور» برای گرامیداشت حماسه تشییع میلیونی و مردمی پیکر سردار و همرزمان شهیدش در ایران و عراق است. در این برنامه از زاویه‌ای متفاوت به شهادت حاج‌قاسم پرداخته خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که با محوریت تشییع باشکوه سردار، احمد بابابی، مرتضی آل‌کثیر، قاسم صرافان، میلاد عرفان‌پور، هادی جانفدا و نفیسه سادات‌موسوی به شعرخوانی خواهند پرداخت. مدیحه‌سرایی عرب خالقی نیز پایان‌بخش این مراسم خواهد بود. علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم می‌‌توانند به تماشاخانه «باغ هنر» به نشانی‌ بزرگراه حقانی، خروجی کتابخانه ملی، جنب خانه شعر و ادبیات کوشک باغ هنر مراجعه کنند.

گذر هنر در پارک دانشجو 
در پارک دانشجو گروه‌های مختلف هنری اعم از خطاطی، نقاشی، مستند، تئاتر و سرود هر روز از ساعت 1 تا 4عصر اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوع هنری با موضوع شهادت حضرت زهرا و سبک زندگی حاج‌قاسم خواهند کرد. همچنین در سکوی مقابل ساختمان تئاتر شهر، ویژه‌برنامه‌های هنری به‌صورت متمرکز تا اذان مغرب اجرا خواهد شد. 30موکب مردمی توسط هیئت‌های عزاداری در مناطق 22گانه شهرداری از صبح تا غروب «#به نیت حاج قاسم» برپا خواهد شد. 10موکب بزرگ فرهنگی و اجتماعی نیز توسط ادارات و سازمان‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در قالب پویش «# به _ نیت _ حاج‌قاسم» با اجرای برنامه‌ها و توزیع خدمات و محصولات در حوزه‌های قرآنی، سلامت، کودکان و بانوان برگزار خواهد شد.

پویش «در شهر چراغی برافروز»
برنامه ‌ای از سوی اداره امور بانوان شهرداری تهران در قالب پویشی با عنوان «در شهر چراغی برافروز» با شعار «به نیت حاج‌قاسم سلیمانی نذر حضرت زهرا(س) می‌کنیم» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲دی‌ماه در ۳۷۰محله شهر تهران برگزار خواهد شد. این پویش با هدف حمایت زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های ایشان با کمک مناطق ۲۲گانه و مشارکت شبکه بانوان خیر محلات شهر تهران برگزار خواهد شد و به زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های ایشان اقلام و بسته‌های حمایتی اعطا می‌شود.

زیرآسمان روضه فاطمی 
مجموعه‌های شهربانو و بوستان‌های بانوان در این ایام میزبان برنامه‌های متنوع برای بانوان است. اداره کل امور بانوان شهرداری تهران به‌منظور بسترسازی و ایجاد فضایی‌مناسب جهت برگزاری هیئت‌های ‌مذهبی‌خانگی و همچنین مشارکت پر‌رنگ زنان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی جهت ارتقای فرهنگ دینی و اجتماعی، با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری مراسم عزاداری ایام فاطمیه را با عنوان «زیرآسمان روضه فاطمی» در مجموعه‌های مختص بانوان ‌در دستور کار خود قرار داده است. مجموعه‌های شهربانو مناطق3، 5، 6، 7، 9، 14، 17، 20‌و بوستان‌های بانوان مناطق4، 15، 16، 18، 19، 20،  21 و 22‌ میزبان مراسم‌ هیئت‌های مذهبی بانوان است. برنامه دهه دوم فاطمیه از 14 تا 23دی ماه است و تمامی هیئت‌های مذهبی بانوان می‌توانند در این برنامه حضور داشته باشند.

فراخوان پویش «نذورات مردمی»
 سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران «پویش نذورات مردمی» را با محوریت کمک به افراد آسیب‌دیده، محروم و کم‌برخوردار در شهر تهران ‌برگزار می‌کند. این پویش در راستای ترویج فرهنگ مشارکت، کمک به همنوع و ارتقای مسئولیت اجتماعی شهروندان و سرعت و بهبود خدمت‌رسانی به نیازمندان در شهر تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۲۳۹۴۸۵۱۵ تماس بگیرند.

















 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :