• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149936
+
-

ققنوس مقاومت

گزارش
ققنوس مقاومت

2سال پس از شهادت ققنوس مقاومت، نه‌تنها ایران بلکه کشورهای منطقه یک‌بار دیگر در تلاطم تجلیل و بزرگداشت سمبل و الگوی مقاومت هستند؛ ابرمردی که همچون ققنوس برای پایداری مقاومت و زندگی عزتمندانه، 4دهه تلاش کرد و سوخت تا از خاکستر آن امنیت ایران و منطقه متکی بر پاهای خود شکل بگیرد و آمریکا و کشورهای مداخله‌گر از آن خارج شوند. 40سال حضور بی‌وقفه سردار شهید قاسم سلیمانی در دل آتش و جنگ، از دشت‌های خوزستان تا مرز قائم و بوکمال، در عراق، حلب، دیرالزور در سوریه و وجب به وجب خاک منطقه اثر انگشت مقاومت این فرمانده جنگ و نیروی قدس سپاه را بر خود دارد، آنچنان‌که رابرت فیسک، سرمقاله‌نویس روزنامه ایندیپندنت انگلیس در رابطه با نقش ایران در منطقه که همه آن محصول تلاش شهیدسلیمانی است، می‌گوید: «ایران امروز از خلیج‌فارس و دریای عمان، سواحل مدیترانه را مدیریت می‌کند.»
مراسم‌ها و همایش‌های بزرگداشت سالگرد شهادت فرمانده سابق نیروی قدس سپاه از روز شنبه آغاز شدند و تجلیل و تبیین ابعاد شخصیتی و فرماندهی سردار سپهبد قاسم سلیمانی را در دستور کار خود قرار دادند. در ویژه‌برنامه اصلی، امروز دومین مراسم سالگرد شهادت سردارسلیمانی ساعت 2 بعدازظهر در مصلای امام خمینی(ره) با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بخش‌هایی از بیانیه خود به همین مناسبت اعلام کرد: «شهادت سردار بزرگ سپاه، ابرمجاهد جهان اسلام در عصر معاصر، شهید حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان شهیدشان در ۱۳دی‌ماه سال۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد توسط رژیم جنایتکار و تروریستی آمریکا، از اتفاقات بزرگ، معنادار و ضدبشری قرن حاضر به شمار می‌رود؛ رخدادی تلخ و غم‌انگیز که با تأثیر‌گذاری بر احساسات پاک و عواطف انسانی جوامع و ملل حق‌طلب، آزادی‌خواه و استکبارستیز جهان، توفان خیره‌کننده‌ای از حضور ده‌ها میلیونی دلدادگان به سردار مقاومت در آیین تشییع او و یار دیرین مجاهدش ابومهدی المهندس و شهدای مظلوم همراهش رقم زد.» روز شنبه مناطق مختلف عراق به‌ویژه بغداد شاهد راهپیمایی‌های گسترده به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردارسلیمانی و ابومهدی المهندس بودند.

جلودار پیوند دیپلماسی و میدان
همچنین روز یکشنبه مراسم سالگرد فرمانده سابق نیروی قدس سپاه با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس و تعدادی از دیپلمات‌ها و مدیران ارشد این وزارتخانه در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.
سردارقاآنی در این مراسم با بیان اینکه در مکتب شهیدسلیمانی، دیپلماسی و میدان باید در کنار هم باشند، گفت: شهیدسلیمانی در زمینه‌های مختلف جلودار بود و یکی از این جلوداری‌ها این بود که ارتباط بین دیپلماسی و میدانداری را خوب برقرار کرد.
او با بیان اینکه مجموعه وزارت خارجه نیز در دوره‌های مختلف با شهیدسلیمانی در این عرصه همراهی داشتند، تصریح کرد: ما با افراد کاری نداریم. ممکن است برخی افراد نوساناتی داشته باشند، ولی همواره این هم‌افزایی و همکاری وجود داشته است. ایشان موفقیت در صحنه عظیم مقابله با دشمنان را در این می‌دیدند که این تعامل و هم‌افزایی به‌صورت روزمره و مستمر بین میدان و دیپلماسی برقرار باشد و شهیدسلیمانی جلودار این پیوند مبارک بودند.
سردار قاآنی با بیان اینکه وقتی از مکتب شهیدسلیمانی صحبت می‌کنیم، یکی از موضوعات مهم این است بین کسانی که در فضای دیپلماسی و سیاسی کشور فعالیت می‌کنند و کسانی که در عرصه میدان کار می‌کنند، همراهی و هم‌افزایی وجود داشته باشد و آنها در کنار هم قرار بگیرند، گفت: اینجاست که خداوند به کار برکت می‌دهد و این پیوندی است که از تهران ایجاد شده و در کشورهای مختلف عمق پیدا کرده است. او با بیان اینکه تهران قله مقاومت، انقلاب اسلامی و همگرایی بین بخش‌های مختلف اسلام است، تصریح کرد: اینجا مرکز تقریب است و کسانی مانند‌شهیدسلیمانی جلودار ایجاد این همگرایی و وحدت بودند و در این عرصه با اخلاص و صداقت رفتار می‌کردند. ایشان در صحنه‌های مبارزه فقط نگاه سیاسی نداشتند؛ البته از نگاه عمیق سیاسی نیز برخوردار بودند ولی آنچه باعث می‌شد ایشان به میدان بیاید و در عرصه مبارزه با ظلم حاضر شود نگاه اعتقادی بود که ایشان از آن برخوردار بودند.

همایش بزرگداشت در بنیاد شهیدسلیمانی
بنیاد حفظ و نشر آثار شهیدسلیمانی نیز روز یکشنبه نخستین همایش ملی علمی-پژوهشی مکتب شهیدسلیمانی را با شعار «شهیدسلیمانی مکتب تراز تمدن نوین اسلامی» برگزار کرد. احمد وحیدی، وزیر کشور سخنران ویژه همایش بود و همچنین زینب سلیمانی دختر سردار شهید سلیمانی، در این همایش سخنرانی کرد.  سردار وحیدی، فرمانده پیشین سپاه قدس در این مراسم گفت: امروز مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دوستداران و رهروان راه شهیدسلیمانی وجود دارد.
او مدافع امت بود و غم امت او را می‌آزرد و همه وجودش را نذر این راه کرده بود؛ این مسئولیت امروز بر دوش همه است. این مسئولیت بر دوش همه کسانی است که طعم شیرین شکست استکبار و خردشدن استخوان‌های رژیم صهیونیستی را شنیدند و چشیدند. شهیدسلیمانی این فرمایش حضرت امام و مقام معظم رهبری را به ما رساند که رژیم صهیونیستی رفتنی و شکست‌خوردنی است. شهیدسلیمانی به ما باوراند که ابهت پوشالی استکبار جهانی فروریختنی است.

مکث
حاج‌قاسم؛ شاگرد اول مکتب امام

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور روز یکشنبه صحن بهارستان با بیان اینکه «حاج‌قاسم شاگرد اول مکتب امام است و این مکتب که تا امروز با همراهی و فداکاری ملت ایران، نجات‌بخش و راهگشا بوده، بر دو اصل خداباوری و مردم‌باوری استوار است»، گفت: بزرگ‌ترین ظلم به حاج‌قاسم، تقلیل دادن او از یک مکتب و مدرسه درس‌آموز به سطح یک ژنرال شجاع و یک فرد مبارز است. حاج‌قاسم مکتب است، زیرا ابعاد گوناگون زندگی او براساس راه و روشی تنظیم شده بود که امام راحل(ره) با فهم دقیق خود از اسلام ناب محمدی(ص) به ما آموخت.  محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه مردم‌باوری در مکتب سلیمانی یعنی در هر لحظه فقط در اندیشه حل مشکلات مردم بودن و پرهیز‌ از هر فرع و حاشیه‌ای که انسان انقلابی را از حل مشکلات مردم دور کند، تأکید کرد: مردم‌باوری یعنی اینکه مشکلات فقط و فقط با همراهی و مشارکت همه‌جانبه خود مردم قابل حل است و هر کسی که مردم را از حضور فعال بازدارد و یا نقش آنها را نادیده بگیرد یا آنها را دسته‌بندی و فرقه‌بندی کند، بی‌گمان شکست خواهد خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید