• سه شنبه 21 اسفند 1403
  • الثُّلاثَاء 11 رمضان 1446
  • 2025 Mar 11
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149876
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEGx0
+
-

چرا جمهوری اسلامی حرم است؟!

محسن مهدیان/مدیر عامل

این جمله را از آن بزرگ چه دانستیم؟«جمهوری اسلامی حرم است». آیا یک تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟حرم کجاست؟ نقطه‌ای برای اتصال به انسان کامل که او ظهور و بروز حقیقت حضرت حق است. زائرین گرد حرم جمع می‌شوند و زیارت و توسل می‌کنند به صاحب حرم تا هم نمک سفره‌شان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت.
با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه و کنارش با حرم مقدس اهل‌بیت وجود دارد؟ چه آنکه از این نیز بالاتر و فرمود: «والله والله والله این خیمه آسیب دید بیت‌الله الحرام و مدینه و نجف و کربلا... و قرآن آسیب می‌بیند.»
چرا؟ نسبت این‌دو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که آنقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسئولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟جمهوری اسلامی هیچ‌کدام از اینها نیست. جمهوری اسلامی به آدم‌ها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی مردم. یعنی چه مردم؟ مردم چه هستند که جمع‌شان حرم می‌شود؟ مردم دارای معنویت که در جهت توحید حرکت می‌کنند، جمع‌شان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد.
جمهوری اسلامی حرم است چون دقیقا نقش‌اش حرم است و فراتر از حرم. حرم است چون تمام فضائل در جمهوری اسلامی هدف‌گذاری شده است. جمهوری اسلامی فراتر از ارزش عدالت و آزادی و پیشرفت و... است و بلکه جمیع این ارزش‌هاست. توجه شود که حرکت به سمت ارزش‌ها مهم است نه تحلیل نقطه‌ای و ایستا.
اما فراتر از حرم است چون فراتر از ذکر؛ محل تحقق ذکر است. خروجی حرم، همان انسانی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن برپا شده است. کارخانه انسان‌سازی‌ است. چنانچه یکی از خروجی‌های این حرم حاج قاسم است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است.
قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردم در بهمن 57 اول تحول درونی یافتند و سپس تحول سیاسی انقلاب را رقم زدند. به فرموده خمینی کبیر، انقلاب 57، روز یقظه یعنی بیداری درونی مردم بود.
جمهوری اسلامی ریشه در این مردم دارد و ارزش‌اش را از مردم می‌گیرد. این مردم ولو آدم‌هایی که به ظاهر ممکن است دچار خطا شوند، انسان‌های قیام کرده‌اند. به همین دلیل فرمود سینه ما برای مردم سپر شده است. درباره آن دختر بدحجاب فرمود باطنش با دین است و دیگر اینکه «امروز کسانی که ظاهر دینی هم ندارند دلبستگی به رهبری و انقلاب دارند.»
مردم ایمانی حرکت‌شان رو به جلوست. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند اما حرکت‌شان رو به جلوست. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ‌شان نیز: «بلند کردن و حرکت دادن.»
اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر خمینی بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می‌شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم می‌کند. خود را خرج می‌کند تا مردم بلند شوند.
حالا 40سال است این مردم بلند شده‌اند و حرکت می‌کنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟ امروز حتی نقد جمهوری اسلامی نیز با ارزش‌های برآمده از یک انسان قیام کرده صورت می‌گیرد. مصداق تشخیص می‌تواند درست یا نادرست باشد، اما اصل نقد برآمده از ارزش‌هایی است که جمهوری اسلامی بار آورده است. صداقت، عدالت، آزادی، شجاعت، ایثار و مبارزه با ظلم و... .
و اما؛اگر می‌خواهیم نشان و نشانه حرم بودن جمهوری اسلامی را به تماشا بنشینیم، باید نوع مواجهه این مردم را با خبر شهادت سردار ببینیم. گفتیم جمهوری اسلامی حرم است به واسطه مردم ایمانی‌اش. نشانه این مردم را باید در حزن و اندوه پس از شهادت سردار دل‌ها دید. آن غم و اندوه بروز یک هویت بود. همان هویتی که جمهوری اسلامی را حرم می‌کند. همه هویت مردم در هر لباس و سلیقه و جریانی، پس از شهادت سردار یکجا و یک شکل ظهور کرد. آن‌هم بروزی که هنوز آتش‌اش شعله‌ور است.
آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی می‌دانید، خطاهای مسئولین است. خطاهای این و آن است. حتی خطای ساختار و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مومنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب می‌فرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(96/11/29)
به همین دلیل دشمن همه خشمش از مقدس بودن جمهوری اسلامی است و تمام تلاش‌اش را می‌کند تا این حرمت را در دل‌ها بشکند و برای این‌کار تمام تلاش‌اش دو هدف است. اول اینکه نشان دهد خطاهای موجود در کشور پای اصل جمهوری اسلامی است. خطا را خط و مصداق را با رهزنی خطای تعمیم به نظام نسبت دهد. دوم اینکه مردم را از هویت ایمانی‌شان خارج کند که البته 40سال است زبونی شکست را تجربه کرده است.
اما در دفاع از جمهوری اسلامی باید چه کرد؟جای جای وصیت‌نامه سردار یک کلمه است؛ فرمود دفاع از ولایت.
ولایت چیست؟ ولایت دو رکن دارد. رکن اول رابطه عاطفی و محبتی برآمده از معنویت دینی مردم با مردم است. همان که وحدت می‌سازد. همان که آن بزرگ فرمود: اصلاح‌طلب و اصولگرا مهم نیست. مهم وحدت حول اصول است.
دوم رابطه مردم با امام‌شان.همان که نقش راهبری مردم را داراست.برای دفاع از جمهوری اسلامی باید از حریم ولایت دفاع کرد که هم وحدت‌ساز است و رأفت‌ساز و هم تربیت‌ساز است و هدایت‌ساز.

این خبر را به اشتراک بگذارید