• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14983
+
-

تکذیب کشتار جوجه‌تیغی‌ها

روزنه
تکذیب کشتار جوجه‌تیغی‌ها

نسرین صفربیرانوند-خرم‌آباد: در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کشتار جوجه‌تیغی و زنده‌گیری سنجاب‌های دامنه سفیدکوه موجی از نگرانی را میان فعالان محیط‌ زیست و علاقه‌مندان به حیات ‌وحش ایجاد کرده است. بر اساس این خبرها، جوجه‎تیغی‌هایی که شبانه و هنگام خوردن آب شکار می‌شوند، با قیمت 350 هزار تومان به دلالان و 700 هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند. با وجود این، مسئولان محیط زیست لرستان این خبر را تکذیب می‌کنند. گفت‌وگوی ما را با حسین زرین‌کیا، فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط ‌زیست لرستان، در این باره بخوانید.


اخبار منتشرشده را درباره کشتار جوجه‌تیغی در دامنه‌های سفیدکوه تایید می‌کنید؟

خیر. سفیدکوه جزو مناطق حفاظت‌شده است و 6 پاسگاه حفاظتی در این منطقه داریم. علاوه بر آن، گشت‌های شبانه‌روزی، پیاده و همین‌طور با استفاده از خودرو، در این منطقه فعالیت می‌کنند. مجوز شکار برای اقلیت‌های دینی هم فقط در فصل زمستان صادر می‌شود، زیرا بهار، فصل زادآوری حیات‎ وحش است. شایعه‌هایی درباره این‌که جوجه‌تیغی کشتار و با قیمت 350 هزار تومان عرضه می‌شود، صحت ندارد.


دلیل این‌که برخی از مردم استان به مصرف گوشت جوجه‌تیغی تمایل نشان می‌دهند، چیست؟

به دنبال سخنی غیرعلمی شایع شده که خوردن گوشت جوجه‌تیغی در درمان برخی بیماری‌ها مانند آسم و تنگی نفس موثر است. به دلیل همین شایعه هم برخی از مردم که اطلاعات چندانی ندارند، اقدام به شکار و تناول گوشت جوجه‌تیغی کنند.


درباره زنده‌گیری سنجاب‌ها هم نگرانی‌هایی وجود دارد. در این باره چه توضیحی دارید؟

شکارهای غیرقانونی اتفاق می‌افتد، اما تعداد آن‌ها نگران‌کننده نیست. هفته گذشته متخلفان عرضه 2 سنجاب و یک میمون را در بازار شناسایی کردیم و تحویل مراجع قضایی دادیم. این متخلفان 4 میلیون و 400 هزار تومان جریمه شدند. سال گذشته هم بیش از هزار پرونده شکار و صید غیرمجاز و آلودگی‌های محیط ‌زیستی تشکیل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید