• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149805
+
-

هیأت کارشناسان دادگستری شرایط تعطیل‌نشدن بازار گل محلاتی را اعلام کرد

16شرط برای فعالیت بازار گل سوخته

16شرط برای فعالیت بازار گل سوخته

هیأت کارشناسی که با دستور بازپرس جنایی، تحقیقات درباره انفجار مرگبار بازار گل محلاتی را آغاز کرده بود با بررسی‌های همه‌جانبه اعلام کرد که چنانچه غرفه‌داران 16شرط و اصول ایمنی را رعایت کنند، بازار گل تعطیل نخواهد شد.
به گزارش همشهری، حادثه انفجار در بازار گل محلاتی روز پنجشنبه دوم دی‌ماه اتفاق افتاد و موجب آتش‌سوزی در چند مغازه شد. پس از مهار آتش و جست‌وجو در آنجا پیکرهای دو مرد که حدودا 30ساله بودند از زیر آوار بیرون کشیده شد که یکی از آنها دردم فوت شد و دیگری پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد. در این حادثه همچنین 5نفر دیگر مصدوم شدند و پرونده‌ای برای رسیدگی پیش روی قاضی محمدحسین زارعی، بازپرس دادسرای جنایی تهران قرار گرفت. با دستور بازپرس جنایی، تیم کارشناسی تشکیل و برای بررسی‌های همه‌جانبه راهی محل حادثه شد تا علت انفجار و مقصران این حادثه مرگبار را معرفی کند. شواهد اولیه نشان می‌داد که حادثه به‌علت انفجار کپسول‌های گاز هلیوم که با آنها بادکنک باد می‌کردند رخ داده است. با وجود این، بررسی‌های کارشناسی و فنی در این‌باره ادامه داشت تا اینکه تیم کارشناسی پس از بررسی‌های گسترده 16شرط برای فعالیت مجدد بازار گل اعلام کرد.
نخستین شرط این است که 2در اضطراری برای خروج در ضلع شرقی و غربی قرار داده شود. هم‌اکنون 2در وجود دارد که باید 2در اضطراری دیگر به آنها اضافه شود. نکته بعدی این است که ورود هرگونه سیلندر تا اطلاع ثانوی به بازارگل ممنوع است. نگهبانی از شرکت‌های زیرمجموعه ناجا برای بازار گل باید درنظر گرفته شود تا آنجا را تحت کنترل قرار دهد. نکته بعدی که بر رعایت آن تأکید بیشتری شده، ایمن‌سازی‌ سیستم برق در بازار گل است. منطقه‌بندی یا زون‌بندی حریق نیز باید با توجه به نوع فعالیت بعضی از غرفه‌داران که ممکن است وسایل اشتعال‌زا داشته باشند صورت بگیرد. از سوی دیگر با توجه به حساسیت منطقه، با هماهنگی آتش‌نشانی درباره نحوه چیدمان، مشورت‌های تخصصی انجام شود. یعنی آتش‌نشانی نیز بر نحوه چیدمان و راه ورود و خروج نظارت داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که مسیر تردد مسدود نباشد و در صورت بروز حادثه سازمان‌های امدادی به‌راحتی بتوانند تردد داشته باشند. شرط بعدی این است که هر غرفه یک کپسول آتش‌نشانی برایش درنظر گرفته شود و آتش‌نشانی نیز آموزش استفاده از کپسول‌ها را به غرفه‌داران بدهد. همچنین اصول انبارداری و ایمنی انبار به غرفه‌داران آموزش داده شود. از سوی دیگر معابر توسط دستفروش‌ها و غرفه‌داران به هیچ عنوان نباید مسدود شود تا هنگام حادثه احتمالی راه تردد وجود داشته باشد.
اصل بعدی این است که کمیته حفاظت و بهداشت طبق پیش‌بینی قانون وظیفه‌اش را انجام بدهد. جمع‌آوری وسایل و اقلام از بام‌ها و سایبان پلاستیکی که آتش‌زاست، اصلاح معابر دسترسی آتش‌نشانی با هماهنگی مدیریت آتش‌نشانی و موارد دیگر از شروط تعیین‌شده است که به غرفه‌داران ابلاغ شده است.
براساس این گزارش طبق ماده114 آیین دادرسی کیفری، اگر فعالیت کارگاه، کارخانه، شرکت تجاری، تعاونی یا امثال آن باعث برهم‌زدن امنیت جانی شهروندان شود، دادسرا می‌تواند مانع فعالیت شود و به همین دلیل هیأت کارشناسان دادگستری برای جلوگیری از تعطیلی بازار گل محلاتی این شروط را تعیین کرده‌اند تا در صورت رعایت آنها، غرفه‌داران بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
مصدومان و خانواده متوفیان می‌توانند شکایت کنند
از سوی دیگر با توجه به اینکه انفجار باعث تخریب مغازه و غرفه‌ها شده، باید مجوز برای ساخت یا بازسازی از مسئولان ذیربط اخذ شود و باید این مسئله به‌صورت اساسی بررسی شود؛ چراکه غرفه‌داران نمی‌توانند به بازسازی و ساخت مجدد غرفه‌هایشان اقدام کنند، به این دلیل که مالک نیستند. برای ساخت باید حتما از مالکان اصلی کسب تکلیف شود چون اگر غرفه‌دار یا مغازه‌دار بدون کسب تکلیف اقدام به بازسازی یا ساخت کند، احتمال تبعاتی مانند تخریب و... وجود خواهد شد.
براساس این گزارش پرونده این حادثه در دادسرای جنایی تهران در حال رسیدگی است و تاکنون هیچ‌یک از خانواده متوفیان و افراد مصدوم برای شکایت به دادسرا مراجعه نکرده‌اند. اگرچه به‌صورت قانونی ماجرا در حال رسیدگی است تا به‌زودی مقصران این حادثه مرگبار مشخص شود اما با وجود این، خانواده متوفیان یا مصدومان می‌توانند برای شکایت به دادسرا مراجعه کنند.
همچنین بازپرس پرونده دستور بررسی‌ها درباره شرکتی که کپسول‌های گاز را به غرفه‌داران فروخته صادر کرده است. باید بررسی شود که آیا شرکت مذکور مجوز فروش به مغازه‌داران بازار گل را داشته یا نه. این شرکت‌ها ملزم هستند کپسول‌ها را در اختیار مراکزی قرار بدهند که مجوز داشته باشند. حال این مسئله در حال رسیدگی است که آیا مغازه‌داران بازار گل مجوز خرید کپسول‌ها را داشتند یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید