• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149796
+
-

کارگردان، بازیگر یا بازیگر- کارگردان

کارگردان، بازیگر یا بازیگر- کارگردان

فرحناز دبلشکی - مترجم

کنت برانا، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و ازجمله بازیگران تئاتری مشهور فیلم‌ها و اقتباس‌های سینمایی شکسپیر است. او بریتانیایی و اصالتا متولد شهر بلفاست در ایرلند‌شمالی است. کنت برانا اخیرا با ساخت فیلم شخصی بلفاست دوباره در مرکز توجه قرار گرفته و خود را در زمره گزینه‌های اصلی دریافت جایزه اسکار در سال2022 قرار داده است. کنت برانا که متولد یک خانواده کارگری در شهر بلفاست مرکز ایرلند است، توانست در 9سالگی به همراه خانواده از وقایعی که این شهر را به آشوب کشیده بود، بگریزد و در انگلستان تحصیلاتش را  ادامه دهد. او درباره اصالت خود چنین می‌گوید: خود را ایرلندی احساس می‌کنم و نمی‌توانم از هویت بلفاستی خود صرف‌نظر کنم.
 کنت برانا ازجمله بازیگران و کارگردانان پرآوازه بریتانیایی است که تا‌کنون برای دریافت 5جایزه اسکار و 5گلدن‌گلوب نامزد دریافت جایزه شده است. او همچنین تا به امروز 3جایزه بفتا و 2جایزه امی را از آن خود کرده است.
کنت برانا در طول دوران فعالیت هنری خود همچنین در تعداد زیادی از اقتباس‌های سینمایی از نمایشنامه‌های شکسپیر بازی کرده و فیلمنامه تعدادی از این آثار را خود نگاشته و تعدادی دیگر را نیز کارگردانی کرده است. کنت برانا در برخی از اقتباس‌های شکسپیری تغییرات و ابداعاتی نیز انجام داده است. او داستان برخی از نمایشنامه‌های شکسپیر را برای ساخت فیلم‌هایی که رویدادهای آن در زمان معاصر می‌گذرند، اقتباس کرده است؛ در واقع نوعی اقتباس تطبیقی با زمان حال صورت داده است. او برای اقتباس سینمایی «هملت» در سال1996 نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلمنامه غیراوریژینال شده بود. ازجمله سایر آثار مطرح سینمایی که وی با اقتباس از نمایشنامه شکسپیر ساخته و در آنها نیز نقش‌آفرینی کرده است، می‌توان به «هنری پنجم»(1989)، «هیاهوی بسیار برای هیچ»(1993)، «اتللو»(1995)، «درد بیهوده عشق»(2000) و «همانطور که دوست داری»(2006) اشاره کرد.
کنت برانا علاوه بر این تاکنون 2اقتباس سینمایی از آثار آگاتا کریستی با شخصیت هرکول پوآرو انجام داده است؛ «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»(2017)، «مرگ در نیل» (2022) که در هر دوی این آثار نیز در نقش هرکول پوآرو بازی کرده است. در اقتباس «قطار سریع‌السیر شرق»، کنت برانا از بازیگرانی نظیر تام بیتمن، پنه‌لوپه کروز، ویلم دافو، جودی دنچ و جانی دپ بهره‌برده است. برانا در زمینه ساخت فیلم‌های ترسناک و اکشن- ترسناک هم از خود تبحر نشان داده است. او در سال1991 فیلم «مرگ دوباره» را کارگردانی و در آن ایفای نقش کرد، در سال‌های 1994و 2014نیز به‌ترتیب فیلم‌های ترسناک «فرانکنشتین ماری شلی» و «جک رایان: سرباز سایه» را کارگردانی کرد.
کنت برانا اما علاوه بر سینما و تئاتر در سریال‌های زیادی ازجمله سریال «والاندر» که در ایران نیز با استقبال زیادی میان مخاطبان سریال‌های جنایی مواجه شد، نقش‌آفرینی کرده است. او در این سریال که یک‌سریال محصول مشترک بریتانیا و سوئد در ژانر نوردیک نوآر(سریال‌های پلیسی و جنایی که در کشورهای اسکاندیناوی ساخته می‌شوند) است در نقش کورت والاندر، یک کارگاه پلیس سوئدی در شهر کوچک «ایستاد» بازی کرده است. برانا شخصیت کارگاه والاندر را اینگونه توصیف کرده است: اگزیستنسیالیستی که همواره از خود سؤالات زیادی درباره اسرار زندگی و دلایل کارهایی که هر روز انجام می‌دهد، می‌پرسد. از نظر او اقدامات خشونت‌بار و جنایت هیچ‌گاه تبدیل به کاری نمی‌شود. کنت برانا برای نقش‌آفرینی در سریال والاندر یک جایزه امی بین‌المللی را به‌خود اختصاص داده است.
علاوه بر این کنت برانا از بازیگران مورد‌علاقه کریستوفر نولان نیز محسوب می‌شود و در 2فیلم اخیر وی «دانکرک»(2017) و «تنت»(2020) نیز نقش‌آفرینی کرده است. او همچنین در یکی از اقتباس‌های سینمایی هری پاتر با نام «هری پاتر و تالار اسرار» بازی کرده است. کنت برانا به‌خاطر بازی در نقش رینهارد هیدریچ، افسر ارشد اس‌اس در فیلم «توطئه» یک جایزه امی پرایم تایم را به‌خود اختصاص داده است.
کنت برانا در فیلم «هفته‌ای که با مرلین گذراندم» (2011)، نیز در نقش لارنس اولیویه (از بازیگران بزرگ تئاتری و سینمایی بریتانیا) بازی درخشانی از خود ارائه داد و به‌خاطر نقش‌آفرینی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مکمل مرد شد. کنت برانا در گفت‌وگویی به این مسئله اشاره کرده که زمانی که برای بازی در این فیلم آماده می‌شد به صدای لارنس اولیویه در زمان خواندن انجیل گوش فرا‌می‌داد و همین مسئله باعث شد از آن زمان به بعد او به فرد معتقدتری از نظر مذهبی تبدیل شود. او همچنین بازی‌های درخشانی در فیلم‌های «ستاره»(1998)، «غرب وحشی وحشی»(1999)، «به‌سوی الدورادو»(2000)، «والکایری»(2008) و «قایقی که راک پخش می‌کرد»(2009) از خود ارائه داده است.
کنت برانا همچنین راوی فیلم‌های مستند بسیاری نظیر «جنگ سرد»(1998)، «همراه با دایناسورها»(1999)، «ترانه «آل» بزرگ»(2001)، «همراه با هیولاها» و «جنگ جهانی اول به‌صورت رنگی»(2005)، بوده است. همسر سابق کنت برانا نیز اما تامپسون بازیگر بریتانیایی بود. این دو در سریال«سرمایه‌های جنگ»، فیلم‌های«هنری پنجم»، «هیاهو برای هیچ» و «مرگ دوباره»، هم‌بازی بوده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید