• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149782
+
-

آغاز خریدهای حمایتی دام در استان‌ها

برخی استان‌ها، خرید حمایتی دام مازاد را از عشایر، روستاییان و دامداران آغاز کرده‌اند و دیگر استان‌ها این طرح را در دستور کار دارند

آغاز خریدهای حمایتی دام در استان‌ها

چند هفته پیش بود که خبر رسید بعد از یک مرحله خرید تضمینی دام عشایر در بهار و تابستان، صادرات دام زنده از کشور آغاز می‌شود و اقدامات حمایتی برای حمایت از دامداران و عشایر برنامه‌ریزی شده است. بر مبنای این خبر طبق اعلام مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران با توجه به اینکه کشورهای مقصد بیشتر دام‌های کردی و عربی می‌خواهند فعلا برای صادرات دام عشایر 6استان کرمانشاه، خوزستان، فارس، لرستان، آذربایجان غربی و ایلام برای این کار انتخاب شده‌اند. از طرف دیگر در روزهای گذشته از استان‌ها خبر رسید خرید تضمینی دام عشایر شروع شده است.

خرید تضمینی دام در خوزستان، هفته‌ جاری
مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از آغاز خرید تضمینی دام زنده از عشایر و روستاییان خوزستان توسط این شرکت از هفته جاری (هفته سوم دی) خبر می‌دهد و می‌گوید: موضوع خرید تضمینی دام زنده از عشایر و روستاییان در آبان‌ در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، مصوب و توسط وزیر جهادکشاورزی ابلاغ شد. حمید بدوی با بیان اینکه کمیته‌های استانی این کار در حال تشکیل است، می‌افزاید: در مرحله انعقاد قرارداد با کشتارگاه‌ها برای خرید دام‌ها هستیم. وی با بیان اینکه براساس این مصوبه هر کیلوگرم گوشت بره پرواری زنده با قیمت ۶۲هزار تومان و هر کیلوگرم گوساله پرواری زنده ۵۹هزار تومان خریداری می‌شود، اظهار می‌کند:‌ این کار به‌منظور تامین ذخایر استراتژیک، حمایت از دامداران و جمع‌آوری دام مازاد انباشت شده، است. وی پیش‌بینی می‌کند خرید تضمینی دام زنده از هفته جاری اجرایی شود و تا پایان سال ادامه داشته باشد.

خرید دام روستایی در فارس آغاز شد
درحالی‌که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران، خرید تضمینی دام عشایر برای صادرات را فعلا مربوط به 6استان دانسته بود اما در استان‌های دیگر هم خریدهای حمایتی دام به شکل‌های مختلف آغاز شده است. مدیرکل پشتیبانی امور دام فارس در همین روزها از آغاز خرید دام روستایی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: خرید حمایتی با هدف جلوگیری از زیان تولیدکنندگان دام روستایی در استان در حال انجام است. رهام رحمانی با بیان اینکه در روز‌های اخیر حدود ۲۰۰گوسفند و گوساله زنده خریداری شده است، می‌افزاید: قیمت خرید گوسفند زنده پرواری به ازای هر کیلوگرم ۶۲هزار تومان خواهد بود که از این مبلغ ۵۳هزار تومان نقد و مابقی در قالب خوراک دام به مقدار ۲.۸کیلوگرم کنسانتره یا جو به انتخاب دامدار بدون اخذ وجه به آنها تحویل می‌شود. رحمانی ادامه می‌دهد: مشخصات دام‌های قابل خرید، بره زنده پرواری وزن حداقل ۴۰کیلوگرم و حداکثر ۵۵کیلوگرم و حداکثر 3.5کیلوگرم دنبه قابل تحویل خواهد بود. همچنین قیمت خرید گوساله زنده پرواری به ازای هر کیلوگرم ۵۹هزار تومان خواهد بود که از این مبلغ ۵۰هزار تومان نقد پرداخت می‌شود و مابقی در قالب خوراک دام به مقدار ۲.۸کیلوگرم کنسانتره یا ۱.۷کیلوگرم جو به انتخاب دامدار بدون اخذ وجه به آنها تحویل می‌شود. به‌گفته وی، وزن گوساله نر پرواری حداقل ۴۰۰کیلوگرم و حداکثر ۶۵۰کیلوگرم است که درصورت تحویل دام بیش از این و حداکثر تا ۷۵۰کیلوگرم قابل پذیرش خواهد بود. از وزن ۶۵۰کیلوگرم تا سقف اعلامی به ازای افزایش هر ۵۰ کیلوگرم وزن اضافی، یک‌درصد از وزن دام زنده کسر خواهد شد.
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس تأکید می‌کند که دامداران متقاضی این طرح باید اطلاعات گله و پلاک‌گذاری دام خود را ثبت و برای کسب و معرفی‌نامه به اداره جهادکشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند.

خرید حمایتی در دستور کار است
اغلب استان‌ها خرید تضمینی یا حمایتی دام عشایر و دامداران را آغاز کرده‌اند. از برخی استان‌ها هم خبر می‌رسد که این حمایت را در دستور کار دارند و به‌زودی آن را آغاز می‌کنند. مدیرکل امور عشایری سمنان با بیان اینکه ۶۶هزار دام سبک عشایر استان‌ در طرح خرید حمایتی دام حذفی عشایر همزمان با کشور خریداری می‌شود، می‌گوید: با توجه به خشکسالی بی‌سابقه و شدید در کشور و اثرات آن بر معیشت عشایر، طرح حمایتی خرید دام حذفی عشایر در ۹منطقه کشور اجرا شد. علی‌اصغر جلالی با بیان اینکه از خرداد ١۴٠٠ تا آبان تعداد ١٧هزار و ۳۱۰راس دام سبک حذفی عشایر استان سمنان با وزن تقریبی ۷۰۰تن توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان به ارزش ریالی ۲۰۰میلیارد خریداری شد، می‌افزاید: در طرح حمایتی خرید دام حذفی عشایر در کنار پرداخت وجه نقد به ازای هر کیلوگرم وزن دام زنده نیز 3کیلوگرم نهاده دامی به قیمت دولتی تامین و توزیع شد. حسین موهبتی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی هم خرید تضمینی دام مازاد دامداران، روستاییان و عشایررا  از برنامه‌های اولویت‌دار استان  می‌داند.  سیدمحمدحسن آل‌هاشم، مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی هم بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید که با هدف حمایت از تولید دام و ایجاد تعادل و تنظیم بازار، خرید تضمینی دام زنده از عشایر استان در دستور کار قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید