• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149717
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Dk5Wn
+
-

شهردار تهران در جریان برنامه هفتمین «قرار خدمت» و بازدید منطقه ۲۲ بیان کرد

تکمیل‌ مترو؛ 4 سال به جای 20 سال

علیرضا زاکانی: 600کیلومتر از معابر تهران سال‌ آینده مناسب‌سازی می‌شود

گزارش
تکمیل‌ مترو؛ 4 سال به جای 20 سال

 منطقه22 کمتر از دیگر مناطق تهران از شبکه حمل‌ونقل عمومی برخوردار است و همین دلیلی بود تا شهردار تهران در بازدید روز پنجشنبه‌ خود از این منطقه، اعلام کند که اگرچه طبق برنامه تا سال۱۴۲۰ باید متروی تهران تکمیل و انتقال ۱۰میلیون نفر از طریق آن انجام شود اما با قابلیت‌هایی که داریم باید بتوانیم تا ۴سال دیگر خطوط مترو را تکمیل کنیم. علیرضا زاکانی همچنین بر این نکته تأکید کرد که برای ساخت مترو در 4سال مشکل منابع مالی وجود دارد و برای حل این مشکل راهی جز مشارکت مردم نیست؛ چنان‌که باید با هوشمندسازی و فناوری تعداد سفرها را کم و حداقل جابه‌جایی را داشته باشیم تا مشکل آلودگی هوا هم حل شود.
شهردار تهران در این بازدید از وجود ۱۲هزار کیلومتر پیاده‌راه مناسب‌سازی‌ نشده و برنامه مناسب‌سازی ‌۶۰۰کیلومتر پیاده‌رو پایتخت در سال آینده خبر داد تا در مدت ۶سال با ضریب فزاینده‌ای مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها و بعد از آن ابنیه با توجه به افزایش سالمندان انجام شود و در نتیجه همین مناسب‌سازی، سفرهای داخل محله نیز به‌صورت پیاده انجام شود.
شهردار پایتخت در هفتمین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق شهر تهران برای بررسی مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌ها در منطقه۲۲ تهران حضور پیدا کرد. علیرضا زاکانی پویش قرار خدمت خود در منطقه۲۲ را از ساعت ۵:۳۰صبح با زیارت مزار شهدای دانشگاه علامه طباطبایی و ادای احترام به مقام شهدا آغاز کرد.
شهردار در نخستین برنامه این روز از پروژه هزار و یک شهر در شمال بزرگراه شهید خرازی و بعد از آن از پروژه فاز اول بیمارستان هزار تختخوابی۲ بازدید کرد. این بیمارستان در۳۰هکتار زمین در حال احداث است و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و کمیسیون ماده 5 را دارد.
شهردار پایتخت و همراهان در ادامه به سایت (شهرک) مروارید شهر رفتند. در این سایت ۷۰ هکتاری، ‌آپارتمان‌های تعاونی مسکن چند نهاد و ارگان مختلف در ۶۰ بلوک طراحی شده و مشکل تامین سرانه‌های خدماتی دارد.
معابر و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی این شهرک ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما اعتباری که برای آن پرداخت شده بسیار اندک است و باعث کندی در روند اجرا شده است. در سایت مروارید شهر ۱۰هزار واحد در حال شکل‌گیری است و در آینده بیش از ۳۰هزار نفر در این سایت سکونت خواهند داشت. بخشی از ساختمان‌‌‌ها مسکونی هستند و تعدادی نیز در مرحله ساخت قرار دارند.
عدم‌پیشرفت و توسعه زیرساخت شبکه جمع‌آوری انتقال و تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری همزمان و متناسب با افزایش جمعیت و ساخت و سازهای منطقه از یک سو و استفاده از سیستم‌های غیراستاندارد و نامناسب دفع فاضلاب خصوصی مجتمع‌ها از سوی دیگر باعث ایجاد مشکلاتی در این منطقه شده است. بازبینی دفع و تصفیه فاضلاب مجتمع‌های در حال ساخت و جلوگیری از اضافه شدن سیستم فاضلاب این مجموعه‌ها به سیستم فعلی از مواردی است که در این بازدید توسط کارشناس طرح پیشنهاد شد.
شهردار تهران نیز پس‌ از بررسی آخرین وضعیت فاضلاب و تصفیه خانه‌های آن در منطقه22 که مشکلات آن به چند بخش دسته‌بندی شد، بر مشخص و تفکیک شدن سهم دستگاه‌های مختلف و همچنین سهم شهرداری برای حل این مشکل تأکید و برای مذاکره با نهادهای مختلف برای رفع هرچه سریع‌تر مشکل اعلام آمادگی کرد.

تقاطع‌های غیرهمسطح
شهردار تهران پس از بررسی وضعیت تصفیه فاضلاب و مشکلات آن از پروژه تقاطع غیرهمسطح کاج- شهید همدانی بازدید کرد. در این پروژه تنها روگذر احداث شده و بقیه قسمت‌ها نیمه‌کاره مانده است که با برآورد ۱۷میلیارد تومانی تا‌کنون ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به‌گفته عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران احداث زیرگذر تقاطع بلوار کوهک با بزرگراه شهید همدانی در منطقه22 نیز ازجمله پروژه‌هایی است که می‌تواند مسافت و مسیر سفر برای شهروندان منطقه را بسیار کاهش دهد. اگر همه رمپ و لوپ‌ها و پروژه‌های اصلاح هندسی و تقاطعی انجام شود، مسیر سفر و دسترسی شهروندان منطقه از ۱۹کیلومتر به ۸.۵کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. این بخش از پروژه تا‌کنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مشکل معارضین آن در حال مرتفع شدن است. بازدید از تجهیزات گروه‌های دوام برای مواقع بحرانی نیز از دیگر برنامه‌های شهردار تهران پیش از نشست با نخبگان بود.
 آزادی، عدالت، معنویت و پیشرفت
شهردار تهران در نشست نخبگان منطقه۲۲ با گرامیداشت یوم‌الله نهم دی، روز بصیرت گفت: پیام انقلاب ۴مفهوم آزادی، عدالت، معنویت و پیشرفت است که اگر محقق شود کشور به گلستان تبدیل می‌شود و ما نیز باید با حضور مردم، اهداف انقلاب را دنبال کنیم. حاصل کار باید امکان رشد و تعالی انسان‌ها و برخورداری جامعه از آسایش و آرامش را فراهم کند .
 زاکانی بیان کرد: تهران سراسر قابلیت است، تهران یک زیست‌بوم و بخش‌های متصل به‌هم است و نگاه بخشی نسبت به موضوعات آن پاسخگوی نیازها نیست و باید جنبه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در کنار هم دنبال کنیم.
شهردار تهران یادآوری کرد: کمتر از ۴ماه است که توفیق خدمتگزاری در شهرداری داریم. میراثی که در دست ماست نقاط قوتی دارد که باید بپذیریم و بر آن بیفزاییم و نقایصی در آن وجود دارد که باید حل کنیم و از اشتباهات عبرت بگیریم.   او  ادامه داد: باید با فهم درست و انتخاب مطلوب، هویت علمی و فناوری پیدا کند چرا که دانشگاه‌های تهران محور علم و فناوری هستند. باید پارک‌های علم و فناوری را تشکیل دهیم. باید برای ایجاد این کارها محدوده‌های چند ده هکتاری را مشخص و روسای دانشگاه‌ها را برای همکاری دعوت کنیم.  وی یادآوری کرد: شهرداری در مواجهه با مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی امروز مسئولیت‌های خود را می‌پذیرد و باید درباره کودکان خیابانی، معتادان و تکدی‌گری مسئولیت داشته باشد. بر همین اساس با۱۰ تا ۱۵دستگاه هر هفته جلسه داریم تا این مشکلات را حل و به مسائل بنیادی توجه کنیم. همچنین شهرداری متولی موضوع هوای پاک در تهران شده است. ۲۳دستگاه در این‌باره مسئولیت دارند که بنا شد شهرداری تهران‌محور باشد و بقیه بخش‌ها به آن کمک کنند.

نقاط قوت و ضعف منطقه ۲۲
شهردار تهران ادامه داد: منطقه ۲۲ ساخته شده اما نسبت به سرانه‌های آن غفلت شده است. این مسئله برای ما پیام سختی دارد و باید کارهای اضطراری را انجام دهیم. مشکل فاضلاب و آب‌های سطحی، منطقه را در معرض آسیب قرار می‌دهد و برای ۲۵۰ هزارنفر از ساکنان منطقه گلوگاه‌هایی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه جمعیت فعلی پس از استقرار همه ساکنان در مجتمع‌ها 5/2برابر خواهد شد و مشکلات بیشتر می‌شود. بنابراین باید امروز این اتفاق را رقم بزنیم و توجه به زیرساخت‌ها داشته باشیم و منطقه نیز باید از ویژگی‌های ممتاز خود بهره بگیرد. باید بتوانیم به سرعت توسعه سرانه‌های هفتگانه را داشته باشیم، البته وضعیت منطقه در بحث فضای سبز مناسب است اما در بحث آموزشی و فرهنگی و سایر حوزه‌ها و زیرساخت‌های فاضلاب و آب‌های سطحی باید توسعه پیدا کند.
زاکانی گفت: باید با اقداماتی که صورت می‌گیرد مقدمه حضور فعال مردم را برای تغییر و تحول فراهم کنیم. در کنار مردم‌سالاری دینی در بحث سیاسی، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ ما نیز باید مردم‌سالار باشد. امیدواریم شهر تهران الگو و منطقه۲۲ نیز الگوی سایر مناطق در برخی از ابعاد و حوزه‌ها باشد.
شهردار منطقه۲۲ نیز در نشست نخبگان منطقه و شهردار، گفت: امیدواریم درحوزه مشارکت مردمی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های الگوی نوین حکمرانی در شهر تهران و در راستای تحقق الگوی تهران کلانشهر جهان اسلام گام برداریم. با این رویکرد می‌توان بر تثبیت نقش مدیرت شهری مردم‌محور به‌عنوان یک تصویر مردمی از مدیریت شهری در این دوره
 امیدوار بود.
وحید رضا محمدی بیان کرد: در همین دوره کوتاه با حضور در مساجد و دیدار با مردم و خانواده شهدا، علما، روحانیون و نخبگان بر آن هستیم تا با هدایت شهردار تهران شاهد تحول ملموس با خدمت‌رسانی بی‌منت به شهروندان باشیم. شهردار تهران همچنین به جلسه شورای معاونین رفت تا موضوعات و مشکلات احصا شده توسط معاونین در حوزه‌های مختلف درباره منطقه۲۲ بررسی و مصوبات آن استخراج شوند. حضور در منزل خانواده‌های شهدا به‌دلیل برنامه‌های فشرده شهردار تهران به مناسبت نهم دی در پویش این هفته انجام نشد و به‌دلیل شیوع سویه جدید کرونا حضور در مسجد و دیدار مردمی شهردار تهران نیز در برنامه‌های   این دوره از پویش قرار نداشت.

کار 20ساله را می‌توان 4ساله انجام داد
شهردار تهران در توییتی با اشاره به تکمیل خطوط مترو نوشت که با مشارکت مردم می‌توان کار ۲۰ساله را 4ساله انجام داد. به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی در صفحه شخصی خود نوشت. «طبق برنامه تا سال۱۴۲۰ باید ‫مترو تهران تکمیل شود. با وجود مشکل منابع مالی، با مدیریت قابلیت‌های داخل شهرداری باید بتوانیم طی ۴سال خطوط مترو را تکمیل کنیم و به انتقال ۱۰میلیون نفر از طریق مترو برسیم. با ‫مشارکت مردم می‌شود کار ۲۰ساله را ۴ساله انجام داد.»

بررسی احداث خط LRT در منطقه۲۲
   معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در هفتمین پویش قرار خدمت که در منطقه۲۲ برگزار شد، دستوراتی را برای تسهیل تردد شهروندان صادر کرد. نیاز به احداث شبکه LRT(قطار سبک شهری) در منطقه۲۲ نیز در این بازدید مورد توجه مسئولان قرار گرفت و مقرر شد احداث خط LRT در کمیته حمل‌ونقل عمومی بررسی و درصورت تأیید مطالعات صرفا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت پذیرد.
 به گزارش همشهری، سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از مدیران ارشد این معاونت ضمن بازدید از فضاها و اماکن مختلف مرتبط با حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، دستوراتی را برای اقدام عملیاتی صادر کرد که ازجمله این موارد می‌توان به تسریع در تکمیل خط۱۰ مترو اشاره کرد. بر این اساس، مصوب شد عملیات اجرایی فاز غربی مسیر خط۱۰ همزمان با فاز شرقی در منطقه۲۲ در دستور کار اجرا قرار گیرد. اصلاح هندسی زیرگذر ایران خودرو از دیگر دستورات صادر شده بود. بر این اساس، مقرر شد طرح قبلی احداث روگذر مجددا بررسی و طرح پیشنهادی منطقه برای انجام اصلاحات هندسی زیرگذر موجود در کمیته اصلاح هندسی بررسی شده و پس از تأیید برای تأمین اعتبار اقدام شود.
طراحی و بازنگری در محدوده و معابر اطراف پایانه وردآورد با هدف بازنگری، طراحی و ارائه طرح‌های فاز۱و ۲ در محدوده پایانه وردآورد و تسریع در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از دیگر دستورهای صادره بود. بر این اساس، مقرر شد بازنگری خطوط اتوبوسرانی منطقه در دستور کار و اولویت اول کمیته حمل‌ونقل عمومی قرار گیرد. همچنین، در این بازدید تخصیص راننده به ناوگان نوسازی‌شده اتوبوسرانی منطقه۲۲ مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد با توجه به شرایط بحرانی منطقه با استفاده از ظرفیت موجود، توزیع رانندگان در قالب کمیته حمل‌ونقل عمومی بررسی شود.

 مکث
چالش‌های منطقه ۲۲از زبان نخبگان


در نشست جمعی از نخبگان منطقه۲۲ با شهردار تهران، برخی از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

  اصغر قدیمی، عضو شورایاری منطقه :
اولین مشکل منطقه فاضلاب است و از سال۹۶ هنوز حفاری فاضلاب‌های آن تمام نشده است.  تقویت زیرساخت‌های منطقه، اتمام پست برق منطقه، پارکینگ طبقاتی دریاچه، احیای پارک چیتگر و جلوگیری از قطع درختان در آن، عملیاتی شدن ایستگاه خط مترو، راکد شدن آب دریاچه و تبدیل آن به مرداب، کمبود اتوبوس و مشکل در حمل‌ونقل عمومی و کمبود مدارس ازجمله نیازها و مشکلات منطقه۲۲ است.

  عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی:
در دوره ۴۰ ساله، مدیران ما انگیزه‌ها و نیات خوبی برای کمک به مردم داشتند اما چون تصمیمات مبتنی بر دانش و پشتوانه علمی نبود نه‌تنها کمک نکرده بلکه امروز مورد نقد قرار می‌گیرد. امروز اگر با مشکل جمعیت مواجه هستیم، بخشی از آن مربوط به افت زاد و ولد است و بخش دیگری از آن مشکل سالمندی جمعیت است. جمعیت سالمندی در نقاطی مانند اکباتان و بلوار کشاورز بالای ۲۲درصد است که پیامدهایی دارد.

  هادی آجیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی :
 ظرف سال‌های آینده امکانات تکنولوژیکی مثل حوزه‌های هوش مصنوعی و سایر حوزه‌ها و ترکیب جدیدی از تکنولوژی‌هایی را می‌بینیم که در اختیار عموم قرار می‌گیرد و اگر شهرداری و مدیریت شهری نسبت به آن عقب بماند، جامعه و نسل بعدی هر چیزی را که ببیند به‌عنوان ناکارآمدی تلقی می‌کند.

  حامد سعیدی، دبیر کارگروه پهپاد و ریزپروازهای کشور:
منطقه۲۲ قطب صنایع هوایی شهر است که در کل کشور تأثیرگذار خواهد بود.   در منطقه۲۲ شهرداری چند زمین در این‌باره به سازمان هواپیمایی پیشنهاد داده شده و نیاز به تعامل میان سازمانی وجود دارد و این گره به‌دست شهردار تهران قابل باز شدن است.

  ناصر شفق، کارگردان صداوسیما :
منطقه۲۲ تازه تاسیس و جذابیت‌های زیادی در آن مستتر است. جمعیتی که در منطقه به‌وجود آمده نیاز به آموزش دارند و کمبود مدرسه در آن به‌شدت احساس می‌شود.

  فریدون معطر تهرانی، استاد شیمی دانشگاه شریف:
شهرداری از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های صنعتی استفاده کند. پسماند الکترونیک هم خطرناک است و هم محیط‌زیست را آلوده می‌کنند. شهرداری می‌تواند آنها را جمع‌آوری کند و از آنها برای تبدیل به ساخت مواداولیه باتری‌های لیتیومی استفاده کرد. چرا که مواداولیه این باتری‌ها ارزبر است و از خارج وارد می‌شود و این کار نیازهای کشور برای مواداولیه تولید این باتری‌ها را بر طرف می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید