• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149693
+
-

هشدار جدی بارندگی و سیلاب در سیستان‌وبلوچستان

با وجود خروج سامانه بارشی‌ از سیستان و بلوچستان ‌که منجر به بروز آب‌گرفتگی در کنارک شده بود‌ ‌سامانه بارشی جدید از یکشنبه فعال می‌شود و احتمال بروز سیلاب‌های خطرناک‌ وجود دارد

هشدار جدی بارندگی و سیلاب در سیستان‌وبلوچستان

سیده‌زهرا عباسی - خبرنگار‌

سازمان هواشناسی روز گذشته (جمعه، 10دی) با اشاره به بارش برف و باران ۵روزه در اکثر مناطق نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در ۱۴استان هشدار داده است. این هشدار در شرایطی صادر شده که استان‌های جنوبی از بعدازظهر چهارشنبه (8دی) شاهد بارش‌های شدید هستند که در برخی مناطق ازجمله کنارک و چابهار در سیستان و بلوچستان موجب بروز آب‌گرفتگی و جاری شدن رواناب در سطح شهر شده است.

سامانه بارشی جدید در راه است
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این سامانه بارشی از بعدازظهر چهارشنبه، 8دی به جنوب کشور وارد شده است به همشهری می‌گوید: بارندگی از ساعت 17 در چابهار و اطراف آن شروع شد و در همان 12ساعت نخست 112میلی‌متر بارش داشتیم که منجر به بروز مشکلاتی شد. در همین تاریخ و ساعت در کنارک 54میلی‌متر بارندگی گزارش شد.
محسن حیدری با بیان اینکه این سامانه گرم و مرطوب بوده و همه مناطق استان را در برگرفته است، می‌افزاید: تا صبح روز گذشته (جمعه) با فعالیت سامانه به‌ترتیب در کنارک174، چابهار134.2، طیس140، مومان53، توتان53، کمبل سلیمان49، فرودگاه34، دستگرد31، مچان20.5، راسک18.8، نیکشهر15.3، مهرستان12.5، سراوان6.7، فنوج6، قصرقند5، خاش3.9، هیرمند3، ‌زهک1.3و زابل1.2میلی‌متر بارش داشتیم.
وی با بیان اینکه این سیستم آخر وقت روز گذشته از استان خارج شده است، از ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به پتانسیل رطوبتی استان، پیش‌بینی ما این است که سامانه بارشی جدید بارندگی‌های شدید با سیلاب‌های خطرناک و بادهای سهمگین ایجاد کند. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم به هشدارها توجه کنند، توصیه‌ها را جدی بگیرند و حتی برای چند روز مایحتاج خود را تامین کنند؛ چون احتمالا با این بارش‌ها مسیرهای ارتباطی مسدود شود یا مشکلاتی در خدمات‌رسانی داشته باشیم.

   رگبار، تندباد و گرد و خاک از یکشنبه  
حیدری بارش باران، رگبار و رعد و برق، وزش تندبادهای لحظه‌ای، احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات تفتان بارش برف، وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در زاهدان و سایر مناطق مرکزی، نوار غربی و جنوب شرق استان را از پدیده‌های غالب این سامانه جدید می‌داند که تا پایان روز سه‌شنبه، ۱۴دی ادامه خواهد داشت. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان مناطق تحت‌تأثیر این سامانه را در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴دی به‌این شرح اعلام می‌کند: یکشنبه ۱۲دی نیمه شمالی استان شامل هیرمند، هامون، نیمروز، زهک، زابل، زاهدان، ایرانشهر، دلگان، خاش، تفتان، میرجاوه، دوشنبه ۱۳دی نیمه شمالی و غرب استان شامل زاهدان، ایرانشهر، بمپور، تفتان، خاش، دلگان، زابل، زرآباد، زهک، فنوج، قصرقند، میرجاوه، نیکشهر، نیمروز، هامون و هیرمند و سه‌شنبه ۱۴دی خاش، تفتان، دلگان، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، قصرقند، کنارک، گلشن، مهرستان، نیکشهر، ایرانشهر، بمپور، چابهار و دشتیاری تحت‌تأثیر این سامانه خواهند بود. حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زمستان سال گذشته استان فقط 0.4میلی‌متر بارندگی را تجربه کرد، توضیح می‌دهد: سیستان و بلوچستان 60درصد بارندگی خود را در کل سال زراعی در زمستان دریافت می‌کند و امسال پیش‌بینی می‌شود فعالیت سامانه‌های بارشی جدید بخشی از بارندگی‌های استان تامین شود که البته رفع خشکسالی را نمی‌کند.

  آب‌گرفتگی 40درصد منازل
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در شرایطی از ورود سامانه بارشی جدید از فردا خبر می‌دهد که بارندگی‌های چهارشنبه تا جمعه در این استان مشکلات زیادی را برای شهروندان به‌ویژه در 2شهرستان چابهار و کنارک رقم زده است. بندرکنارک که در 48ساعت گذشته پربارش‌ترین شهر ایران لقب گرفت با بارندگی‌های سیل‌آسای 3روز گذشته شاهد آب‌گرفتگی منازل و شکل‌گیری رواناب شد.
فاروق اعظمی، عضو شورای شهرستان کنارک با بیان اینکه در پی این بارندگی‌ها بیش از 40درصد منازل مردم و معابر شهر کنارک زیر آب رفته و امکانات شهرستان پاسخگوی رفع مشکلات فعلی نیست، می‌گوید: خروج آب از منازل مردم با استفاده از امکانات شهرستان و شهرهای همجوار انجام شد، اما باید توجه داشته باشیم که امکانات پاسخگو نیست و طبق برآورد صورت گرفته بیش از 300کف‌کش دیگر نیاز داریم تا در بارندگی مشابه در مدت زمان 48ساعت آب از منازل مردم خارج شود. آمارها نشان می‌دهد سامانه بارشی موجب آب‌گرفتگی معابر و نفوذ آب به بیش از ۵۰۰واحد مسکونی شده و اهالی برخی محله‌ها روز گذشته را به ناچار بیرون از منازل خود سپری کردند. معاون امداد و نجات هلال احمر سیستان و بلوچستان هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: این بارندگی‌ها اغلب در منطقه شهری رخ داد و با توجه به مسائلی چون شیب‌بندی خیابان‌ها و مشکلات شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب منجر به ایجاد رواناب و ماندگاری آب در خیان‌ها و نفوذ   به منازل شد.
 اکبر کیخاسالار، با بیان اینکه تا صبح روز گذشته (جمعه) به ۲۳۳خانوار آسیب‌دیده از بارندگی شهرهای چابهار و کنارک امدادرسانی صورت گرفت، می‌افزاید: 8تیم امدادی این جمعیت به ۹۳۷نفر در قالب ۲۳۳خانوار آسیب‌دیده سیل درشهرهای کنارک و چابهار
کمک ارائه کردند. ‌طوری که علاوه بر اسکان اضطراری ۶۵نفر از هموطنان در این مناطق ۲۳۵پتو، ۹۹موکت، ۲۰۵کیلوگرم نایلون پوششی و ۷۰بسته غذایی بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.
وی با بیان اینکه آماده‌باش و امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد، تأکید می‌کند مکان‌ها و سوله‌هایی برای اسکان اضطراری پیش‌بینی شده است تا اگر کسی نیاز داشت استفاده کند، اما تاکنون فردی برای اسکان اضطراری مراجعه نکرده است.

آماده‌باش همه شهرستان‌ها
با توجه به مشکلات بارندگی‌های چند روز گذشته و از آنجایی که سامانه بارشی جدید هم بی‌خطر نخواهد بود، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تأکید می‌کند که همه شهرستان‌ها و فرمانداران ستاد شهرستانی بحران تشکیل دادند و اخطارها و آماده‌باش‌های لازم به آنها داده شده است.
علیرضا شهرکی با بیان اینکه در ابتدای فصل زمستان نخستین پیش‌بینی اقدامات برای مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از بارندگی به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، می‌افزاید: اطلاع‌رسانی‌های لازم در مناطق روستایی و عشایری و به‌ویژه در مناطق شهری پرخطر داده شده است.


14استان‌ در معرض سیل
 بررسی‌ها نشان می‌دهد امروز، شنبه از فعالیت سامانه بارشی در شرق کشور کاسته می‌شود. این سامانه فقط در نوار جنوبی کشور فعال خواهد بود. در جزایر خلیج‌فارس و تنگه هرمز، سواحل دریای عمان، نیمه جنوبی بوشهر و فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان بارش باران پیش‌بینی شده است. بعدازظهر امروز در برخی مناطق غرب، جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان، قزوین، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان بارش پراکنده باران و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی شده است. یکشنبه گستره فعالیت این سامانه کل کشور به جز نوار شمالی را فرا می‌گیرد. براساس اعلام سازمان هواشناسی در استان‌های جنوبی، سواحل خلیج‌فارس رگبار و رعدوبرق و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش‌بینی شده است. در این روز شدت بارش‌ها در فارس، بوشهر، شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب هرمزگان، جنوب کرمان و جزایر خلیج‌فارس است. روز دوشنبه سامانه بارشی در کل کشور فعال است و باعث بارندگی در تمام مناطق به جز شمال غرب می‌شود. در این روز شدت بارش‌ها برای هرمزگان، شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان است و در ارتفاعات غرب و جنوب غرب کشور بارش برف پیش‌بینی شده. سه‌شنبه نیز گستره فعالیت سامانه بارشی در نیمه شرقی است و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان بارش‌ها شدت می‌گیرد. در بعدازظهر این روز به‌تدریج با خروج این سامانه موج دیگری از شمال غرب وارد کشور می‌شود. در برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات واقع در جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز،  بارش‌های پراکنده باران، برف و وزش باد پیش‌بینی‌می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید