• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14969
+
-

زیر آسمان شهر

افزایش تنش و التهاب با تبعیض جنسیتی

یادداشت
افزایش تنش و التهاب با تبعیض جنسیتی

پوران درخشنده|نویسنده و کارگردان سینما:

به شهادت فیلم‌هایی که ساخته‌ام، هیچگاه پیرو دیدگاه‌های افراطی و رادیکال در خصوص نقش و سهم زنان در جامعه نبوده‌ام. تماشاگران مرد فیلم‌های من همان قدر با شخصیت‌هایم همراهی داشته‌اند که مخاطبان زن. از سوی دیگر همواره منتقد فرهنگ مردسالارانه‌ای بوده‌ام که به دنبال سلطه بخشیدن به تبعیض جنسیتی است. این فرهنگ از همان کودکی در وجود پسران شکل می‌گیرد و حتی در مواردی دختران هم در سنین پایین از آن ممکن است تبعیت کنند.

قائل‌بودن به «تفاوت» میان زن و مرد با تثبیت تبعیض جنسیتی متفاوت است.

باعث تأسف است که فقدان آموزشی درست، باعث می‌شود گاهی اوقات حتی مادر از فرزند دخترش بخواهند تن به تبعیض جنسیتی بدهد. این مادر رشد‌یافته در فرهنگ مردسالارانه است و خود می‌تواند به بخشی از سیستمی تبدیل شود که سلطه مردانه را با طعم تلخ بی‌عدالتی به فرزندش تحمیل می‌کند. باعث خوش‌وقتی است که با تمام مصائب و مشکلات موجود نسل‌های تازه می‌کوشند تا در برابر ناملایمات ایستادگی کنند. زنان در حوزه‌هایی مثل آموزش‌عالی، با کنش‌مندی توانستند میدان بازی را تغییر دهند. کافی است درصد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دختر و پسر امروز را با 40 سال پیش مقایسه کنید تا متوجه شوید نیمه زن جامعه تا چه اندازه در دانش‌آموختن فعال‌تر از گذشته شده است. حالا این بدنه تحصیل‌کرده نیاز به بازار کار دارد.

مقاومت بخش‌های سنتی جامعه در برابر به کار گرفتن خانم‌ها در مشاغلی که استحقاقش را دارند ولی غرور و تعصب مردسالارانه‌ مانع اجرای عدالت می‌شود، تنها بر حجم مطالبات می‌افزاید. پاسخ‌ندادن به این مطالبات زهر یأس  را به رگ‌های نیمی از جامعه تزریق می‌کند. پاسخ‌دادن به مطالبات مشروع زنان، نه تنها اقدامی رادیکال و ساختارشکنانه نیست که به تعالی و آرامش جامعه یاری می‌رساند؛ درست عکس تبعیض جنسیتی که کارکردش افزایش التهاب تنش و نارضایتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید