• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149626
+
-

ضیافت کرونایی مستقل‌ها در ساندنس

82فیلم بلند در ایالت یوتا نمایش داده می‌شود

ضیافت کرونایی مستقل‌ها در ساندنس

آرش نهاوندی - مترجم

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم ساندنس که به نمایش و فیلم‌های مستقل اختصاص دارد، فهرست فیلم‌های خود را اعلام کرد.به گزارش ورایتی، این دوره از جشنواره ساندنس از 30دی تا 10بهمن به‌صورت حضوری و برخط در پارک‌سیتی ایالت یوتا برگزار خواهد شد. تابیتا جکسون مدیر جشنواره ساندنس در این‌باره می‌گوید احتمال دارد بسیاری از سینماگران، بازیگران و مردم نتوانند در این فصل از سال در خیابان‌های کوهستانی و یخ‌زده پارک‌سیتی پیاده‌روی کنند و ما نیز چنین انتظاری نداریم بنابراین تلاش داریم با حفظ رویکرد آنلاین زمینه مشارکت گسترده‌تر برای افرادی که توان حضور فیزیکی در این جشنواره را ندارند، مهیا کنیم.
تدابیر کرونایی ویژه در ساندنس با شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا و افزایش میزان مبتلایان در آمریکا، مسئولان جشنواره ساندنس تدابیر ویژه‌ای را به منظور پیشگیری از ابتلای حاضران در این جشنواره به ویروس کرونا اتخاذ کرده‌اند، برای حضور فیزیکی در این جشنواره تمام افراد از جمله کارمندان، داوطلبان، عموم مردم، هنرمندان و اصحاب رسانه و خبرنگاران باید دوز سوم(دوز یادآور یا بوستر) واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و  گواهی واکسیناسیون را همراه خود داشته باشند. برنامه‌های این جشنواره ضمن رعایت پروتکل‌های مربوط به محدودیت پذیرش تماشاگر در سالن‌های جشنواره و سالن‌هایی که اختصاص به نمایش فیلم‌های جشنواره ساندنس دارند، برگزار خواهد شد.

شانس دوم 
«شانس دوم» جدید‌ترین فیلم رامین بحرانی نیز به‌عنوان یکی از فیلم‌های مطرح این دوره از جشنواره ساندنس به نمایش درخواهد آمد. در این فیلم داستان صاحب یک پیتزافروش به نام ریچارد داویس روایت می‌شود که رستورانش در حال ورشکستگی است. او برای نجات از ورشکستگی دست به ابتکاری می‌زند و یک جلیقه ضدگلوله می‌سازد و برای اینکه نشان دهد که این جلیقه کارآمد است، ۱۹۲گلوله به آن شلیک می‌کند. با این ابداع او یک شرکت بزرگ که میلیون‌ها دلار هزینه آن شده راه‌اندازی می‌کند و نزد پلیس نیز اعتباری ویژه پیدا می‌کند. در «شانس دوم» که بیشتر حالت یک فیلم مستند را دارد تا شکل یک فیلم درام، صعود و سقوط یک فرد در جامعه نشان داده شده است.

   ساندنس به روایت آمار 

جشنواره ساندنس در سال2022 میلادی، 82فیلم بلند در برنامه خود دارد که از میان 3762فیلم بلند دریافتی آنها را انتخاب کرده است. 40درصد این فیلم‌ها، آثاری از کارگردانانی هستند که برای نخستین‌بار فیلمسازی را تجریه می‌کنند. 52درصد از فیلم‌های این دوره از جشنواره را نیز فیلمسازان زن ساخته‌اند. 35درصد از فیلم‌های منتخب جشنواره ساندنس در سال آینده میلادی نیز توسط کارگردانان رنگین‌پوست ساخته شده‌اند. تعداد فیلم‌های این دوره از جشنواره نسبت به 70فیلم بلند انتخابی سال گذشته افزایش و نسبت به 118فیلم بلند انتخابی دوره پیش از همه‌گیری، کاهش نشان می‌دهد. البته برای جشنواره ساندنس در سال2022، فهرستی مرکب از فیلم‌های درام و مستند انتخاب شده‌اند. اغلب فیلم‌های منتخب فهرست ساندنس در دوره شیوع کرونا ساخته شده‌اند که این مسئله نشانگر آن است که فیلمسازان توانسته‌اند در دوره‌ای که یک بحران عظیم بهداشتی سینما را تهدید می‌کند با اتخاذ شیوه‌ها و راهکارهای جدید به فیلمسازی ادامه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید