• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149560
+
-

این مجسمه های متحرک می گویند

اگر دقیق محاسبه شود مشکل حل است!

اگر دقیق محاسبه شود مشکل حل است!

طوبی ویسه

تا حالا درباره‌ی «پرفکت‌تایمینگ» (Perfect Timing) شنیده‌اید؟ حتماً پیش آمده که این‌روزها در فضای مجازی، ویدیوهایی از اشیا یا بهتر بگویم مجسمه‌های متحرکی ببینید که حرکت‌هایی دقیق و تکرارشونده دارند. مثلاً حرکت اشیا در فضاهای کوچک که هر‌لحظه امکان برخورد با شی‌ء دیگری را دارند، اما به دقت در حال رفت و آمد هستند. حرکت‌های دقیق این مجسمه‌های متحرک، بسیار اعجاب‌انگیزند. تنوع پرفکت‌تایمینگ‌ها خارق‌العاده است. در فضایی مثل اینستاگرام به‌راحتی می‌توانید انواع آن‌ها را ببینید.

درباره‌ی این آثار هنری می‌گویند که بسیار آرامش‌بخش‌اند و برای چشم و مغز مفیدند. مجسمه‌هایی متحرک در فضاهایی که هر‌لحظه و با خطایی کوچک، ممکن است سقوط کنند یا با مانعی برخورد کنند، اما نمی‌کنند. آن‌ها در حال حرکت هستند؛ مثل ساعت حرکت مداوم و تکرارشونده دارند. همه‌ی موقعیت‌های آن‌ها بسیار دقیق محاسبه شده‌ است. اگرچه خیلی از آن‌ها شکل انتزاعی و مدرنی دارند، اما از سردیس‌ها و تندیس‌های معروف دنیا هم در ساخت آن‌ها بهره گرفته شده است. این‌که مثلاً سر یک مجسمه دور یک مستطیل در حال چرخش است و به نقطه‌ی سقوط که می‌رسد دوباره تغییر جهت می‌دهد؛ حرکت دوار مهره‌هایی که از فضای دقیق محاسبه شده‌‌ای می‌گذرد، بی‌آن‌که به جایی برخورد کند و فرو بریزند، بسیار هیجان انگیزند. 
استفاده از داستان‌ها و اسطوره‌ها در خلق این مجسمه‌های متحرک جذاب است. یکی از آن شخصیت‌ها «زئوس» اسطوره‌ای یونانی است که با سر او و بقچه‌ی سنگی پرفکت‌تایمینگ‌های بسیاری ساخته‌اند. 
داستانش را شنیده‌اید؟ «کرونوس»، پدر زئوس شنیده بود که توسط یکی از فرزندانش سرنگون خواهد شد. به همین دلیل فرزندان خود را می‌بلعید. اما زئوس که فرزند ششم او بود، توسط «رئا» و «گایا» نجات پیدا کرد. رئا، سنگ بزرگی را قنداق‌پیچ کرده و به کرونوس داد، او نیز که فکر می‌کرد این سنگ بزرگ زئوس است، آن را به‌جای زئوس بلعید!
از دیگر شخصیت‌هایی که با او در ساخت پرفکت‌تایمینگ بهره برده‌اند، «سیزیف» است. سیزیف محکوم شد تا سنگ بزرگی را تا نزدیک قله‌ای ببرد و قبل از رسیدن به پایان مسیر، شاهد بازغلتیدن آن به اول مسیر بود؛ و این چرخه تا ابد برای او ادامه داشت. به همین دلیل و از طریق تأثیر آثار کلاسیک یونانی بر فرهنگ مدرن، امروزه هم انجام وظایفی را که در عین دشواری، بی‌معنی و تمام‌نشدنی نیز هستند، گاهی «سیزیف‌وار» خطاب می‌کنند. تکرار حرکت سیزیف هم دست‌مایه‌ی ساخت پرفکت‌تایمینگ‌های متنوعی قرار گرفته است. 

هرچند که متأسفانه در تصاویر این صفحه نمی‌توانید حرکت پرفکت‌تایمینگ‌ها را ببینید، اما از این به بعد وقتی در فضای مجازی با آن‌ها مواجه شدید، دیگر فلسفه‌ی ساخت ‌آن‌ها را می‌دانید. حرکت‌های دقیق و تکرار شونده و موقعیت‌هایی دشوار که با محاسبه، به آسانی پشت سر گذاشته می‌شود؛ درست مثل  زندگی.

این خبر را به اشتراک بگذارید