• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149480
+
-

کاهش عجیب دوران قرنطینه کرونا

متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا با استناد به داده‌های مطالعات انجام‌شده روی سویه اومیکرون، زمان قرنطینه مبتلایان به کووید-۱۹ را از 10 به 5روز کاهش دادند

دانش
کاهش عجیب دوران قرنطینه کرونا

زهرا خلجی- خبر‌نگار

 2هفته یا 3هفته؛ این حداقل زمانی است که تا پیش از این در دنیا برای قرنطینه پس از مثبت‌شدن تست کووید-۱۹ مرسوم بود. حالا اما یک تغییر مهم در دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رخ داده است. طبق آخرین به‌روزرسانی، این آژانس اعلام کرده ‌افرادی که تست کووید-19 آنها مثبت شده است، فقط 5روز و تا زمانی که علائم آنها بهبود پیدا کند، نیاز به قرنطینه دارند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید تغییر در دستورالعمل قرنطینه بیماران از 10روز به 5روز طبق داده‌هایی است که نشان می‌دهد مبتلایان به کووید-19 به‌احتمال زیاد فقط چند روز قبل و بعد از شروع علائم مسری هستند. قبلا این آژانس برای افراد مبتلا به کووید-19 ، 10روز از زمان مثبت‌شدن تست، قرنطینه درنظر می‌گرفت، اما روز دوشنبه اعلام شد آنهایی که علائمی ندارند یا دچار تب نیستند ولی علائم دیگرشان نیز در حال خوب شدن است، می‌‌توانند پس از 5روز به جامعه بازگردند البته با زدن ماسک تا 5روز بعد.

تعارض با موج اومیکرون
دستورالعمل به‌روز‌شده در بحبوحه موج فزاینده‌ای از عفونت‌های جدید به واسطه سویه مسری‌تر اومیکرون کمی باعث سردرگمی می‌شود. اما توصیه‌های جدید آنچه ما درباره انتشار ویروس و محافظت ارائه‌شده توسط واکسن‌ها و دوزهای تقویت‌کننده‌ها می‌دانیم را متعادل می‌کند. دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید: این به‌روز‌رسانی‌ها به افراد اطمینان می‌دهد که با ایمنی و راحتی بیشتری به زندگی خود ادامه بدهند.
البته این آژانس درباره انجام تست پس از 5روز قرنطینه برای اطمینان از ناقل‌نبودن هیچ توصیه‌ای نکرده است؛ گامی که به‌گفته دانشمندان می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی اطمینان بیشتری از عدم‌ادامه انتشار ویروس توسط مردم ارائه دهد.
مقامات بهداشتی همچنین دوره قرنطینه را برای افراد غیرمبتلا که در معرض ویروس بوده‌اند نیز کوتاه کرده است. به‌گفته آنها افرادی که واکسینه نشده‌‌اند نیز باید فقط 5روز پس از قرار‌گرفتن در معرض فرد مبتلا، قرنطینه شوند که این نسبت به دستورالعمل 14روزه قبلی، کاهش قابل‌توجهی داشته است. این مورد درباره افرادی که 6‌ماه از دریافت سری اولیه واکسن‌های مدرنا یا فایزر‌شان گذشته است‌ اما واکسن تقویتی دریافت نکرده‌اند‌ نیز صدق می‌کند. نکته مهم البته این است که مقامات بهداشتی گفته‌اند، افراد غیرمبتلا که دوز تقویت‌کننده دریافت کرده‌اند، پس از قرار‌گرفتن در معرض ویروس اصلا نیازی به قرنطینه ندارند. این توصیه‌ها برای افراد شاغل در سیستم‌های بهداشتی که مبتلا به بیماری می‌‌شوند نیز تغییر کرده ‌و مدت قرنطینه آنها نیز کوتاه شده است.
متخصصان بهداشت عمومی می‌گویند دوره کوتاه‌تر قرنطینه بر پایه تحقیق روی ویروس اومیکرون شکل گرفته است. با این حال، افراد باید حتما به‌خوبی علائمشان بهبود پیدا کرده باشد تا بتوانند به فعالیت‌های روزانه بازگردند.

یک تصمیم عجولانه
دکتر آشیش جا، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون اما یکی از افرادی است که درباره این طرح نگرانی‌هایی دارد. او نگران است این تغییر باعث شود تا برخی از کارفرمایان از کارمندان بخواهند پیش از بهبود علائم به سرکار بازگردند که این مورد می‌تواند باعث چرخش بیشتر ویروس شود.
جا می‌گوید: ‌ای‌کاش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها قبل از پایان قرنطینه زودهنگام، ارائه نتایج آزمایش سریع منفی را توصیه کرده بود. با توجه به اینکه آزمایش‌‌های سواب
کووید-19به‌طور گسترده در دسترس نیست و البته هزینه‌ساز نیز هست، تست‌های سریع‌تر یک راه معقول برای اطمینان از پایان‌دادن به قرنطینه مبتلایان به‌حساب می‌آید.
اما دکتر مایکل مینا، ایمونولوژیست و متخصص تست‌های سریع، راهنمایی جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را یک تصمیم بی‌پروا می‌داند. مطالعات تغییرات گسترده‌ای را در دوره‌هایی که طی آن افراد مسری باقی مانده‌اند، نشان داده‌اند. دانشمندان دیگر نیز معتقدند که باتوجه به تعداد بیشتری از افراد که به‌طور منظم مورد آزمایش قرار می‌گیرند، برخی ممکن است در مراحل اولیه عفونت باشند و تست به‌خوبی وجود ویروس را نشان ندهد. در این موارد، 5روز ممکن است برای جلوگیری از انتشار ویروس در افراد کافی نباشد.
جوزف فائور، اپیدمیولوژیست ژنومیک در مرکز پزشکی دانشگاه نابرسکا می‌گوید: من فکر می‌کنم این یک سیاست بسیار درخشان است. البته من کمی تعجب کردم که مدت قرنطینه را بدون نیاز به آزمایش سریع، با آن یا براساس وضعیت واکسیناسیون به نصف کاهش دادند.
طبق مطالعه‌ای که دکتر فائور در مورد مدت زمان عفونت به ‌سویه قبلی ویروس انجام داده است، مشخص شده ‌افراد واکسینه‌شده ویروس را زودتر پاک می‌کنند. اما او گفت که تغییر دستورالعمل آژانس با داده‌هایی که از ادعاهای آژانس پشتیبانی می‌کند، همراه نبوده است.
با این حال، واکسیناسیون همچنان قدرتمندترین محافظ در برابر این بیماری سخت است. افراد غیرواکسینه تا 5برابر بیشتر امکان مثبت‌شدن تست و 14برابر بیشتر امکان مرگ در مقایسه با واکسینه‌ها را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید