• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149472
+
-

ورود سازمان ملل به پرونده کشتار غیرنظامیان در میانمار

جهان‌نما
ورود سازمان ملل به پرونده کشتار غیرنظامیان در میانمار

سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد کشتار 35غیرنظامی، ازجمله یک کودک، توسط نیروهای ارتش میانمار شد.
مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امدادهای اضطراری، که از سوی این سازمان مأمور بررسی‌های اولیه این رویداد بوده طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتار این افراد چنان فجیع بوده که او «وحشت‌زده» شده است. تصاویر اجساد سوخته قربانیان طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و خشم بسیاری از مردم جهان را به‌دنبال داشته است. میانمار از زمان کودتای سال گذشته علیه دولت آنگ سان سو چی، صحنه ناآرامی‌های گسترده و درگیری گروه‌های جدایی‌طلب با ارتش بوده است. گزارش‌ها حاکی از کشته‌شدن بیش از ١٣٠٠معترض به کودتا و زندانی‌شدن بیش از ١١هزار نفر دیگر توسط نظامیان کودتاگر در این کشور است.
به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز جمعه حمله نیروهای ارتش به روستایی در شرق میانمار به کشتار مردم منجر شده‌ است. شماری از روستاییان که موفق به فرار شده‌اند به این خبرگزاری گفته‌اند که نظامیان چند کامیون حامل مردم را متوقف کرده و ابتدا آنها را کشته و سپس ماشین‌ها را با اجساد داخل آنها آتش زده‌اند. سازمان غیردولتی «نجات کودکان» مستقر در لندن اعلام کرده که 2 نفر از نیروهای این سازمان هم در میان قربانیان بوده‌اند.
ارتش میانمار هنوز واکنشی به این خبرها نداشته اما روزنامه دولتی «میانمار آلین» دیروز در گزارشی تأیید کرد که نیروهای ارتش چند کامیون را در شرق میانمار به آتش کشیده‌اند. این روزنامه اما نوشته که این کامیون‌ها متعلق به نیروهای جدایی‌طلب بوده است. روزنامه واشنگتن پست اما در گزارشی نوشت که دست‌کم 300ویدئو و عکس از محل حادثه را بررسی کرده و به‌طور حتم می‌تواند بگوید که افراد کشته شده مردم عادی بوده‌اند. این روزنامه همچنین نوشته که به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهند نیروهای ارتش برای «پاکسازی قومی» در شرق میانمار از مقام‌های بالا دستور داشته‌اند. به‌عبارت دیگر، اتفاق روز جمعه در چارچوب یک اقدام سازمان یافته انجام شده است. ارتش میانمار پیش از این هم پاکسازی قومی و کشتار مسلمانان را در کارنامه خود داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید