• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 6 دی 1400
کد مطلب : 149213
+
-

تازه‌های نشر/ سوفیا پتروونا


سوفیا پتروونا، رمانی نوشته«لیدیا چوکوفسکایا» است که نخستین بار سال 1965وارد بازار نشر شد. این کتاب را می‌توان شرح داستانی نویسنده از دوران «پاکسازی بزرگ» (عملیات سرکوب سیاسی در اتحاد جماهیر شوروی از سال 1936تا 1938میلادی) درنظر گرفت. سوفیا، زنی بیوه است که به‌عنوان تایپیست در چاپخانه‌ای در لنینگراد کار می‌کند. وقتی پسر این شخصیت درگیر ماجراها و آشوب‌های «پاکسازی بزرگ» می‌شود، سوفیا به صف طویل زنانی‌می‌پیوندد که پشت در مراجع قضایی ایستاده‌اند با این امید (هرچند ناچیز) که خبری خوب را دریافت کنند. رمان سوفیا پتروونا، شرحی جذاب، کمیاب و فوق‌العاده ارزشمند از «پاکسازی بزرگ» استالین است. نشر ماهی این رمان 184صفحه‌ای را با ترجمه خشایار دیهیمی در قطع جیبی و با شمارگان هزار و 500نسخه به بهای 16هزار تومان منتشر کرده است.

  داستان دوست من

«داستان دوست من (کنولپ)» نوشته «هرمان هسه» را با ترجمه سروش حبیبی، نشر ماهی منتشر کرده است. این اثر، کتاب کوچکی است از هرمان هسه، یکی از درخشان‌ترین نویسندگان آلمان که در سال‌های دهه 60میلادی در اروپا با استقبال وسیع خوانندگان مواجه شد. کنولپ، قهرمان این داستان، رندی آزاده است و قلندری صحراگرد. در زندگی موفقیتی نصیبش نشده و در پایان عمر دستش از هر بضاعتی خالی است، اما در پشت نقاب شادی و بازیگوشی این صحراگرد خیال‌پرداز، مرد دیگری نهفته است که تنها و بی‌خانمان است و به ولگردی و بی‌آرامی محکوم. این رمان 131صفحه‌ای در قطع جیبی با شمارگان هزار و 500نسخه، به بهای 16هزار تومان منتشر شده است.

  سکوت دریا

«سکوت‌ دریا» نوشته «ورکور» را «ژرژ پطرسی» به فارسی برگردانده است. این رمان، شرح رویارویی پیرمردی فرانسوی و دختر برادرش با افسری آلمانی است که خانه و مزرعه وی را اشغال کرده است. این دو تصمیم می‌گیرند برای مبارزه با افسر اشغالگر آلمانی سکوت اختیار کرده و هیچ صحبتی با او نکنند. سکوت دریا را نخستین بار انتشارات زیرزمینی نیمه‌شب در فرانسه‌ اشغالی (سال ۱۹۴۲) منتشر کرد و این کتاب که ماندگارترین و مشهورترین اثر ورکور نیز به شمار می‌آید، بلافاصله بدل به نماد مقاومت فرانسویان در برابر اشغالگران نازی شد. رمان سرشار از احساس و وقار و درد و امید است؛ ویژگی‌هایی که مردم فرانسه در دوران اشغال به‌دست حکومت آلمان نازی به آنها متصف بودند. «ژان پیر ملویل» سال ۱۹۴۸ براساس سکوت دریا فیلمی ساخت که بر شهرت این کتاب افزود. نشر ماهی این رمان 88صفحه‌ای را در قطع جیبی با شمارگان هزار و 500نسخه، به بهای 12هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید